Dupa aderare, Romania risca sanctiuni din partea UE, mai ales din cauza justitiei si a combaterii ineficiente a coruptiei. Se poate ajunge la nerecunoasterea in statele UE a hotararilor instantelor romanesti. Cu toate consecintele, inclusiv materiale, pe termen lung ori chiar definitiv in spete patrimoniale. Si nu intamplator sunt parlamentari europeni care insista ca viitorul raport al CE privind Romania, indeosebi justitia acesteia, sa nu fie prezentat la 31 martie 2007, ci mai devreme. Bucurestiului i s-a recomandat explicit vointa politica nu simulata, ci clara. DNA i se cere sa-si exercite temeinic atributiile si sa livreze justitiei dosare grele.
Anumite voci au clamat pe unele posturi tv ca la Bruxelles s-ar fi cerut ca nimeni sa nu-si permita ca, in urmatorii ani, sa-l clinteasca pe seful DNA, Daniel Morar. Or, Comisia UE nu impune anumiti oameni, ar fi o imixtiune grosolana, ea impune principii sustinute de institutii solide. Abstractie facand, insa, de cateva mari dosare, uneori suspectate de influente politice, DNA e departe de eficacitatea si inflexibilitatea care ar trebui sa-l defineasca. In nici un caz Bruxelles-ul nu se va lasa pacalit de serialul tv „Cercevelele si bideurile familiei Nastase”, care aproape ca l-au victimizat pe inculpat. Daca au existat, abuzurile crase ori fraudele majore ale fostului premier trebuia sa fi fost conexate intr-un singur dosar. Convingator si pentru opinia publica. In mod ciudat, gesteaza si mari pagube produse prin cotloanele Armatei, ori in Silvicultura, Mediu etc. mustind de coruptie. DNA nu are tolba plina, cum sustine Monica Macovei. Iar daca vrea sa-si demonstreze competenta si independenta, e timpul sa se aplece serios si asupra dosarului energetic.