La un an și jumătate de atunci, antreprenorul sucevean Ștefan Mandachi a venit în studioul Libertatea și a vorbi în emisiunea Adriana Nedelea LA FIX despre ce s-a schimbat de atunci și de ce a ales să facă un documentar-manifest cu și despre accidentele în care mii de oameni au murit sau au fost răniți pe șosele.
Ștefan Mandachi știe că este crunt să vorbești cu familii care și-au pierdut copiii în accidente rutiere. El spune că, din păcate, nu a găsit la aceste familii care au trăit șocuri greu de suportat reflexul de a încerca să găsească vinovați și dreptate după ce i-au pierdut pe cei dragi.
Cred că aici mai este de lucru și revin la conștientizare, pentru că oamenii se resemnează foarte ușor, se împacă foarte ușor cu situația.
Ștefan Mandachi:
Cine este de vină pentru faptul că au trecut 30 de ani și noi încă nu avem autostrăzi care să lege nordul de sudul țării și estul de vest, pentru că niciun oraș din Moldova nu este legat printr-o autostradă de București sau de capitala Ardealului, Cluj-Napoca?
”În primul rând noi, poporul român, suntem vinovați că nu avem drumuri, pentru că nu am fost suficient de inteligenți să ne alegem conducătorii care să ne facă aceste autostrăzi”, spune Ștefan Mandachi.
Pentru documentarul manifest, Ștefan Mandachi a stat de vorbă cu mai mulți politicieni, printre care Traian Băsescu, Adrian Năstase, Petre Roman, Victor Ponta, Theodor Stolojan, Tudorel Toader, dar spune că nu poate face un clasament al politicienilor vinovați de faptul că nici după 30 de ani de la Revoluție, România nu are autostrăzi și adaugă anual zeci de morți și răniți pe drumuri înguste și aglomerate.
O spune în documentarul său fostul ministru al Justiției Tudorel Toader: ”Sunt mai mulți vinovați”.
Un an și jumătate de la construirea singurului metru de autostradă din Moldova. ”Nu s-a schimbat absolut nimic”
Ce s-a schimbat într-un an și jumătate de când a construit pe terenul său din satul Cumpărătura, județul Suceava, un metru de autostradă, pentru a le arăta autorităților că se poate?
”Absolut nimic nu s-a schimbat din punct de vedere al infrastructurii din zona Moldovei. S-au schimbat doar nuanțele promisiunilor, acum nu ne mai promit autostrăzi până în 2026, ne promit până în 2027”, a răspuns Ștefan Mandachi.
Nu înțeleg cum oamenii au atât de multă răbdare. Cum sunt atât de răbdători când se întâmplă atâtea tragedii? Cum pot să rabde atât de ușor? Cum sunt atât de calmi câteodată când nu este nevoie de calmul nostru?
Ștefan Mandachi:
Ștefan Mandachi spune că va fi optimist că se vor construi autostrăzi abia atunci când va vedea șantierele. Și are un mesaj pentru politicieni:
Să pună mâna pe lopeți și să înceapă construcția efectivă de autostrăzi. Știu ce au de făcut.
Ștefan Mandachi:
”Documentarul manifest este cu realitatea sadică de pe drumurile din România”
La 30 de ani de la căderea regimului comunist, România este pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește kilometrii de autostradă, dar pe primul loc la numărul de morți în accidente rutiere.
Ștefan Mandachi atrage din nou atenția autorităților, de data asta prin documentarul manifest ”30 de ani și 15 minute”, pe care l-a produs și regizat, despre nepăsarea, indiferența și corupția autorităților care de 30 de ani ucid pe șoselele din România. Documentarul a avut premiera în București luni și va intra în cinematografe din 2 octombrie.
”În documentar, vedem realitatea din teren, o realitate sadică pentru că asta trăim pe drumurile din România. Am încercat să documentez obiectiv și acest film reflectă realitatea sadică de pe drumurile din România”, a spus Ștefan Mandachi.
Din 300 de ore de filmări, a trebuit să reducă documentarul la o oră și jumătate. Ștefan Mandachi a vorbit pentru documentar c politicieni, oameni de afaceri, șoferi, camionagii, dar și cu familii ale victimelor accidentelor rutiere sau cu cei care au supraviețuit unui accident, dar trăiesc într-un scaun cu rotile.
”Am vorbit cu o doamnă care a pierdut patru copii într-un accident rutier, Prima scenă din film începe la Valea Fericirii, un sat din județul Cluj, unde o familie și-a pierdut doi copilași”, a spus Ștefan Mandachi.
Există moarte în acest film, dar asta se întâmplă în fiecare zi în România, cinci-șase persoane decedează în trafic și marea majoritate mor nevinovate. Putem să murim cu toții nevinovați pe drumurile din România, asta e tragedia.
Ștefan Mandachi:
”În fiecare lună mor aproximativ 150 de oameni în accidente rutiere”, spune în documentarul manifest o femeie care a rămas paralizată în urma unui accident. ”Multe dintre accidente pot fi evitate dacă ai autostrăzi”, recunosc autoritățile.
Dacă vedem consecințele dramatice și autoritățile au răspunsurile, de ce nu au făcut aproape nimic în 30 de ani pentru ca milioane de oameni să nu mai stea captivi cu orele pe șosele și pentru ca un drum spre casă sau spre vacanță să nu mai ajungă o tragedie?
Dacă văd acest documentar, autoritățile ar trebui să-și asume răspunderea pentru victime, pentru pierderile financiare, pentru că România a pierdut enorm din pricina lipsei infrastructurii. Ar trebui să privească măcar o dată demn la ce s-a întâmplat de 30 de ani și să-și asume răspunderea.
Ștefan Mandachi:
El spune că, după ce a vorbit cu foști prim-miniștri și miniștri, unii au avut curajul și demnitatea să facă un clasament al vinovaților pentru lipsa drumurilor din România, dar alții ”au dat-o cu manta sau mi-au dat ignore”. Însă, niciun politician nu i-a dat un răspuns elocvent, ”pentru că ei au abilitatea de a evita răspunsurile”.
”La noi, asta este problema cea mai mare, că nimeni nu își asumă răspunderea. Dacă se perpetuează lipsa de răspundere, probabil că nu vom avea autostrăzi nici în 2050 sau vom avea atunci când nu va mai fi nevoie de ele, pentru că probabil se vor dezvolta circuitele aeriene de trafic”, a atenționat Mandachi.
El spune că și-a dorit să realizez și un interviu cu președintele Klaus Iohannis, a depus o cerere la Administrația Prezidențială, dar nu a primit acceptul înainte de montarea documentarului. ”Timpul nu este pierdut, poate pentru următorul documentar.
Fostului președinte al PSD Liviu Dragnea, care spunea despre el în 2019 că a construit un kilometru de autostradă în Moldova ca să facă circ și l-a numit ”șmecher, Mandachi îi spune că este actor în documentarul lui cu acea replică din 2019 și îi transmite că se poate revedea dacă este interesat.
Documentarul, spune Ștefan Mandachi, nu era prevăzut. Ar fi vrut să facă film de ficțiune, așa cum a mai făcut din 2016, după ce a absolvit școala privată New York Film Academy, pentru că este pasionat de cinematografie.
”Filmările la documentar au venit ca o consecință firească a manifestului #șîeu și a trebuit să duc mai departe ce am început de fapt: actul de conștientizare. Filmul se vrea un act de conștientizare pentru ceilalți, ca să releve realitatea în care trăim”, a adăugat Ștefan Mandachi.
Prin documentarul lui, Ștefan Mandache le arată realitatea sadică a drumurilor din România, dar le transmite că dacă îi revoltă, îi intrigă ceva, ”să nu mai stea tăcuți în cochilia lor, unde e călduț și e liniște”, ci să facă ceva pentru schimbare.
Noi suntem vinovați că mergem indiferenți pe marginea gropii, așteptăm ca alții să ne facă treaba, nu suntem suficient de asumați și ăsta este rezultatul inasumării noastre: lipsa infrastructurii din România, care duce la moarte.
Ștefan Mandachi:
După ce a vorbit timp de un an și jumătate, pentru documentarul manifest ”30 de ani și 15 minute”, cu politicieni, jurnaliști și victime ale accidentelor rutiere, astăzi, cu trei zile înainte de lansarea filmului în cinematografe, a întrebat, în interviul pentru Libertatea, ce le răspund autoritățile care au promis mii de kilometri de autostrăzi până în 2020 familiilor care și-au pierdut copii, părinți sau prieteni pe șoselele morții.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro