Combustibilii se scumpiseră la un moment dat în 2018 și cu 12% față de finele anului 2017, pentru ca, în ultimele luni, creșterea să se reducă.

La ultima raportare a Institutului Național de Statistică (INS), combustibilii erau, în noiembrie 2018, cu 7,18% peste nivelul din decembrie 2017.

Creșterile de preț au fost generate de sancțiunile SUA asupra Iranului, care au dus la majorarea prețului petrolului, în timp ce ieftinirile vin ca urmare a supraproducției realizate de statele OPEC și de producătorii americani.

Variațiile mari de preț l-au determinat pe Eugen Teodorovici, ministrul Finanțelor, să propună plafonarea prețului carburanților, în luna octombrie.

Prețurile carburanților, mai mari în România decât media europeană

Consiliul Concurenței analizează, la rândul său, prețurile fără taxe ale combustibililor. Aceasta după ce instituția condusă de Bogdan Chirițoiu a observat că prețurile fără taxe pentru benzină și motorină sunt mai mari decât media europeană, în condițiile în care România are forță de muncă mai ieftină, iar o treime din consum provine din producția internă.

La prima raportare realizată de Comisia Europeană, din 1 ianuarie 2018, benzina era, în medie, 5,165 lei pe litru, iar motorina se vindea cu 5,272 lei.

Prețurile carburanților trecuseră de 5 lei pe litru ca urmare a reintroducerii accizei de 20 de eurocenți pe litru de către Guvernul PSD-ALDE, în toamna lui 2017.

Pe 15 ianuarie 2018, carburanții deja se scumpiseră și mai mult: benzina costa 5,236 lei pe litru, iar motorina era, la pompă, 5,425 lei pe litru.

Pe măsură ce prețul barilului de țiței creștea, se scumpeau și carburanții vânduți în România.

Trump versus Iran

Dacă în ianuarie 2018, un baril de țiței se tranzacționa pe bursele mondiale cu 60 de dolari, deja din luna mai acesta începea să crească masiv, după ce președintele Donald Trump a scos SUA din acordul nuclear cu Iranul și a impus sancțiuni economice statului persan.

Astfel, în luna octombrie prețul petrolului trecea de 85 de dolari pe baril, pe măsură ce se apropia intrarea în vigoare a sancțiunilor americane.

La finele lunii octombrie, un litru de benzină se vindea în România cu 5,697 de lei, iar combustibilul diesel costa 5,943 de lei, cu 12% peste nivelul din ianuarie.

Sortimentele de top erau chiar și peste 6 lei pentru aceeași cantitate.

Din noiembrie, însă, trendul s-a inversat, pentru că a devenit evident că producția la nivel mondial depășește consumul, în ciuda sancțiunilor împotriva Iranului.

Mai mult, Trump a făcut presiuni asupra Organizației Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC) să nu reducă producția, pentru a nu crește prețurile artificial.

Carburanții au ajuns iar sub 5 lei pe litru

Acum, prețul carburanților a scăzut puternic, odată cu ieftinirea petrolului de pe burse.

La raportarea din 3 decembrie, Comisia Europeană indica un preț mediu de 5,165 de lei pe litrul de benzină în țara noastră, în vreme ce la motorină prețul era de 5,575 de lei.

Pentru sortimentele cele mai ieftine, prețurile au scăzut chiar și sub 5 lei pe litru.

Câți bani dă lunar un român pe benzină sau motorină

Un șofer român alimentează mașina, de regulă, cu 88,5 litri pe lună, ne-a spus Decebal Sorin Tudor, manager de retail în cadrul Petrom.

Per total, un șofer a dat lunar 500 de lei pe carburant, în timpul verii, raportat la un preț mediu de 5,65 de lei pe litru, conform oficialului Petrom.

La prețul de acum, de 4,95 de lei pe litru, aceeași cantitate de carburant consumată înseamnă 438 de lei.

Atenție: prețurile pot varia la același sortiment, în funcție de poziționarea benzinăriei, dacă este pe un drum național sau pe autostradă, dacă este în oraș sau în mediul rural.

În benzinăriile Gazprom, media consumului este de 19 litri pe săptămână, ceea ce înseamnă peste 80 de litri pe lună.

Petrom este liderul pieței din România, cu peste 550 de benzinării, în vreme ce Gazprom Neft deține 18 unități. Între acestea se regăsesc, în funcție de numărul benzinăriilor, grupurile Rompetrol, Lukoil, MOL și SOCAR.

Cel mai mare consum, în București și Transilvania

Pe lângă București, regiunea cu cel mai mare consum este Transilvania, dar nu datorită nivelului de trai mai bun și, implicit, a puterii de cumpărare, ci pentru că există mai multe coridoare de transport rutier, potrivit oficialilor NIS Petrol, compania prin care Gazprom Neft deține benzinăriile din România.

La Petrom, cel mai mult se consumă la stațiile din regiunea Munteniei, aflate pe cele mai aglomerate drumuri, a spus Decebal Sorin Tudor. În top 5, stațiile cu cele mai mari vânzări de carburanți sunt în județele: Prahova – pe DN 1, la Ploiești; Ialomița – pe DN 2-E 85, la Urziceni; Argeș – la Mărăcineni, Băneasa – pe DN 1 și Chitila Sat – pe Centura București, conform datelor din ultimul an.

Consumul de carburant este mai mare vara

Românii alimentează cel mai mult cu carburant pe timpul verii, cu 17% mai mult decât primăvara, cu 10% mai mult decât toamna și cu 33% mai mult decât iarna.

August este luna cu cele mai mari vânzări la carburant înregistrate în stațiile Petrom, potrivit statisticilor companiei.

Motorina este cel mai cumpărat tip de carburant, atât în cazul persoanelor fizice, cât și în cazul firmelor, în contextul în care flotele companiilor și transportatorii utilizează îndeosebi acest combustibil.

Cafeaua, țigările și apa plată sunt cele mai cumpărate produse din benzinării, potrivit datelor centralizate de Libertatea.


Citește și:

VIDEO/ Cam câte cuvinte nespuse cuprinde o îmbrățișare? În prag de Crăciun, am stat trei ore la Sosiri, în aeroport și-am văzut zeci de chipuri ale fericirii

 
 

Urmărește-ne pe Google News