Anunțurile Google, care sunt stilizate pentru a arăta ca rezultate reale ale căutării și care apar deasupra listelor autentice, sunt afișate în mod obișnuit persoanelor care caută termeni cheie referitori la sarcină și avort.
În urma unei analize efectuate luna aceasta, 117 din 251 de reclame afișate de Google UK unui utilizator care căuta 40 de fraze cheie, inclusiv „sfaturi pentru avort de la NHS”, „ajutor pentru avort confidențial” și „ajutor pentru adolescente însărcinate”, proveneau de la grupuri care se opun avortului.
Constatările dezvăluie eforturile de marketing ale grupurilor anti-avort din Marea Britanie și au stârnit îngrijorări că femeile ar putea fi expuse la informații tendențioase atunci când caută sfaturi medicale. O organizație caritabilă pentru sănătate sexuală a descris aceste reclame ca fiind „clar imorale”.
Anunțurile analizate, care au fost direcționate unei femei de 20 de ani din Londra la începutul lunii februarie, conțin o mică etichetă care le marchează ca fiind publicitate, dar arată similar cu rezultatele reale ale căutărilor și apar deasupra surselor de informații de încredere, inclusiv site-ul NHS.
În unele cazuri, acestea promovează servicii de consiliere care pretind că oferă sprijin imparțial, dar nu precizează în mod clar opiniile anti-avort ale persoanelor din spatele lor.
Unul dintre cei mai mari agenți de publicitate a fost Pregnancy Crisis Helpline, ale cărui reclame au apărut după căutări pentru 14 din cele 40 de fraze testate în cadrul analizei. Printre acestea se număra una care spunea:
„Vă gândiți la un avort? Vorbiți cu cineva” și a apărut după căutări pentru „cumpără pilula de avort” și „ajutor pentru adolescente însărcinate”.
Persoanele care dădeau click pe linkuri erau direcționate către site-ul web al liniei de asistență, care spune că este un „loc sigur și confidențial” care oferă „sprijin pentru femeile care se confruntă cu o sarcină neplanificată”.
În realitate, linia de asistență a fost lansată împreună cu Christian Concern, o organizație evanghelică de dreapta care dorește interzicerea avortului.
Alte reclame Google au direcționat femeile către un serviciu de consiliere gestionat de organizația caritabilă Life, care se opune avortului.
Google a declarat că reclamele semnalate de Observer respectă regulile sale, subliniind că acestea conțin o etichetă „ad” cu litere îngroșate și o propoziție care precizează că serviciile pe care le promovează nu oferă avorturi.