Mai mulți europeni care dețin telefoane iPhone s-au unit pentru a da în judecată compania Apple pe care o acuză că le-a încetinit dispozitivele, după instalarea unei actualizări software.
Euroconsumers, organizația care îi reprezintă pe clienți în procese, a declarat vineri că acțiunea în instanță acoperă până la două milioane de telefoane iPhone 6, 6 Plus, 6S și 6S Plus din Belgia, Spania, Italia și Portugalia.
Scandalul a debutat în 2017, când clienții din mai multe țări au început să observe că dispozitivele lor încep să funcționeze mai lent după ce au descărcat noi versiuni ale software-ului Apple.
Apple a fost nevoită să admită în cele din urmă că actualizările software care au rolul de a proteja bateriile iPhone-urilor mai vechi au drept efect, printre altele, încetinirea funcțiilor telefoanelor.
Procesele declanșate de Euroconsumers vin după o serie de acțiuni în instanță declanșate în SUA, care s-au încheiat cu un acord al părților în valoare de 500 de milioane de dolari în luna martie a acestui an.
Luna trecută, Apple a plătit 113 milioane de dolari pentru a opri o anchetă derulată de 34 de state americane.
”Produsele se uzează prea repede”
”Cerem să fim tratați cu a aceeași corectitudine și cu același respect precum consumatorii americani”, a declarat un oficial al Euroconsumers, Els Bruggeman, pentru CNN.
Organizația a precizat că tentativele de a rezolva problema cu Apple în afara instanței au eșuat. Euroconsumers cere o compensație de 60 de euro, în medie, pentru fiecare consumator.
Dacă procesul are succes, ar putea costa Apple 180 de milioane de euro în total, conform estimărilor privind numărul de telefoane implicate în discuție.
”Consumatorii sunt tot mai nemulțumiți de produsele care se uzează prea repede, modelul iPhone 6 fiind un exemplu foarte concret în acest sens”, a explicat Bruggeman.
Ca urmare a scandalului declanșat, Apple și-a cerut scuze și a oferit consumatorilor baterii la prețuri reduse. Compania a fost acuzată însă, așa cum este și cazul actualului proces, că încetinește în mod deliberat funcțiile telefoanelor, pentru a-i determina pe utilizatori să cumpere modele mai noi.
Compania a negat acest lucru. ”Nu am făcut – și nu am face – niciodată ceva care să scurteze în mod intenționat viața unui produs Apple sau să reducă calitatea experienței utilizatorilor”, a declarat Apple, în semn de răspuns la noile procese.
Acțiunile au fost depuse miercuri în instanță de organizațiile asociate cu Euroconsumers în Belgia și Spania. În următoarele săptămâni vor fi depuse și acțiunile din Italia și Portugalia.
În 2018, Consiliul Concurenței din Italia a amendat Apple cu 10 milioane de euro pentru că i-a indus în eroare pe consumatori, determinându-i să instaleze actualizări software fără să îi avertizeze cu privire la efectul acestora asupra telefoanelor.
În luna mai, un tribunal administrativ din Italia a confirmat sancțiunea, după ce Apple a atacat decizia.
Această decizie a stabilit de fapt baza juridică pentru acțiunea Euroconsumers, a precizat Bruggeman.
”Consumatorii nu mai acceptă acest tip de comportament. Nu doar că provoacă nemulțumire și pagube financiare, dar este și profund iresponsabil”, a mai spus reprezentanta Euroconsumers.