În 2019, după luni de muncă, șefii Apple și ai băncii americane Goldman Sachs se pregăteau să lanseze Apple Card, o mutare ce sublinia ambițiile Apple în sectorul financiar, scrie Financial Times.
Cardul Apple
Apple voia să își promoveze produsul drept „cel mai sigur card de credit dintotdeauna”. Apple avea avantajul negocierii cu Goldman Sachs. Aceasta nu avea clienți persoane fizice și a văzut în asta drept o oportunitate.
„Oferta către Goldman era: «hei, voi nu aveți produse dedicate consumatorilor, dar ghici ce? Vă putem acorda acces la toți clienții Apple»”, a spus un fost director Apple.
Gigantul american era conștient că a primit tot ce putea din negociere. Dar Goldman a replicat în privința marketingului: „Ești expus la procese dacă spun că este «cel mai»”, conform unei persoane familiare cu discuțiile.
În final, au căzut la pace și au anunțat că Apple Card „furnizează un nou nivel de intimitate și securitate” și că absența codului de securitate sau a numărului de 16 cifre și litere face cardul „mai sigur decât orice alt card de credit fizic”.
Marile bănci și companii de plăți văd o competiție directă
Pentru Jamie Dimon, șeful JPMorgan, cea mai mare bancă din SUA, riscul este îndeajuns de clar pentru a numi Apple acum o bancă. „Poate nu are depozite, dar este o bancă”, spunea Dimon în iunie anul trecut. „Dacă muți bani, ții bani, manageriezi bani, împrumuți bani – aia e o bancă”, afirma el.
Dimon a avertizat recent și investitorii asupra amenințării, spunând că „mari companii de tehnologie” au „resurse enorme de date și sisteme proprietare – care toate le dau un extraordinar avantaj competitiv”.
La rândul său, Stephen Squeri, directorul executiv al American Express, a admis în fața analiștilor că este „paranoic” despre Apple și Amazon, despre care spune că sunt companii „fenomenale”, cu legături adânci cu consumatorii. „Credem că toată lumea vine după noi”, a spus el.
Apple Pay și strategia pașilor mici
În mod tipic, Apple nu intră în noi sectoare prin achiziții spectaculoase, ci prin pași mici, în creștere, care îi dau apoi un avantaj sustenabil în timp.
În finanțe, fructele acestei strategii sunt deja vizibile cu Apple Pay, tehnologia sa de plăți wireless, care a fost introdusă alături de iPhone 6 în 2014.
Adopția a fost îndeajuns de slabă ca Apple să fie luată în derândere în primii ani. În 2016, doar unul din zece proprietari de iPhone foloseau Apple Pay. Dar procentul de utilizatori care o folosesc a ajuns la 50% în 2020, conform Deepwater Asset Management. În 2022, adopția a ajuns la 75%, iar Comisia Europeană a deschis o investigație antitrust.
„Forța unui ghețar”
„Se mișcă cu viteza și forța unui ghețar”, spune Gene Munster, șeful Deepwater. Acesta crede că în următorii 5-10 ani ne vom gândi la Apple ca la Citi, JPMorgan sau Wells Fargo.
Apple joacă pe termen lung, spun trei foști angajați Apple, iar actualele mutări ale sale pun bazale pentru preluarea unei cote mari de piață mai târziu.
Spre exemplu, Apple a cercetat ani întregi un program numit Proiectul Muirfield – abilitatea iPhone nu doar de a trimite plăți, dar și de a le primi.
Proiectul a fost anunțat în fanfară în februarie 2022. Comunicatul de presă al Apple descria cum comercianții pot folosi cipurile NFC ale iPhone pentru plăți „tap and go” (atingeți și plecați – n.r.), iar telefoanele pot accepta plăți de la carduri de credit, fără noi terminale necesare. Serviciul lucrează cu furnizori de plăți precum Stripe, Adyen și Square.
Atac la Visa și Mastercard
Oameni aflați la curent cu tehnologia spun că implicațiile sunt mult mai mari: dacă cumpărătorul și comerciantul folosesc amândoi iPhone-uri și iPad-uri pentru a procesa plăți, atunci asta permite Apple să creeze un sistem închis, care nu necesită parteneri bancari sau rețele precum Visa și Mastercard.
În acest moment, Apple nu se poate separa de bănci și parteneri, pentru că sunt foarte importanți pentru distribuție la început. Dar pe măsură ce trece timpul și tot mai mulți oameni folosesc Apple Pay, atunci puterea de negociere trece la Apple, spune un fost angajat.
Munster afirmă că Apple are o istorie lungă de a face parteneriate cu alții până când va găsi o modalitate de a merge singură, iar el suspectează că la fel va fi și în lumea finanțelor.
POS-urile vor deveni demodate?
Sam Shawki, director executiv la MagicCube, care oferă servicii similare pentru dispozitivele Android, spune că abilitatea comercianților de a accepta plăți prin smartphone-uri și tablete ar putea face arhaică întreaga piață de POS-uri, un sector de 48 de miliarde de dolari, dominat de companii precum Verifone și Ingenico.
„Aceasta este un fax într-o lume în care au e-mail”, a spus acesta despre dispozitivele care au un singur uz. „Să iei parte din Block este nimic, dar să iei o bucată din Ingenico și Verifone este ceva, iar să iei o mușcătură din Visa și PayPal este scopul pe termen lung”, continuă acesta.
Michel Léger, director de inovație la Ingenico, spune că soluțiile pe bază de software au adus „o nouă era a acceptării plăților”, dar afirmă că oferta Apple va fi complementară terminalelor fizice, în loc să le înlocuiască.
Acesta spune că ar fi impractic să ne imaginăm o serie de smartphone-uri la plată la casele de marcat ale supermarketurilor.
Ecosistemul Apple
Alți oameni din industrie nu văd Apple ca o amenințare existențială. Eva Wang, fost executiv la rețeaua de carduri American Express, care acum conduce soluția de videoshopping Firework, spune că interesul Apple în plăți și sistemul bancar este doar pentru a extinde influența iPhone. Adică de a ține clienții „închiși” în ecosistemul Apple.
Dar companiile din sector trebuie în mod definitiv să fie conștiente de ceea ce Apple face, spune Boe Hartman, fost șef de tehnologie la divizia de retail al Goldman Sachs și cel care a construit infrastructura pentru Apple Card. Dar el nu se așteaptă ca Apple să lanseze „Banca din Cupertino” curând.
„Băncile sunt înrădăcinate într-o reglementare constantă și trebuie să dovedești că respecți această reglementare zi de zi”, spune el. „Cineva precum Google sau Apple dorește doar experiența de a servi oamenii, să-i facă pe oameni mai lipiți în ecosistemul lor. Asta vor ei. Ei nu vor să se ocupe de chestiile de reglementare. Acelea sunt grele și complexe”, punctează acesta.
Avantajele gigantului american
Este în interesul Apple să își limiteze ambițiile doar pe experiența utilizatorilor și să îi lase pe alții să construiască infrastructura și să aibă de-a face cu riscurile și reglementările, spune Amit Daryanani, analist la Evercore ISI.
Acest lucru va permite Apple să aibă o abordare cu investiții mai mici și marje mai mari, supraalimentată de abilitatea sa de a adăuga unelte în sistemul de operare al iPhone, în loc să introducă o aplicație separată ce trebuie descărcată.
Conform unui fost director Apple, costurile companiei pentru achiziția de noi clienți pentru Apple Card erau „ridicol de mici”, față de orice altă companie de carduri de credit, deoarece avea atât de multe canale de distribuție.
De exemplu, Apple le reamintea utilizatorilor ani la rând să se înscrie pentru Apple Pay, ba chiar punea notificări roșii în meniul de setări, ceea ce implica faptul că ceva este în neregulă.
Cumpărături în rate
Apple a lansat la finalul lunii martie din acest an și serviciul Apple Pay Later, care permite utilizatorilor să cumpere produse Apple în rate. Programul este finanțat direct din banii Apple.
Apple are în conturi 166 de miliarde de dolari, conform ultimei raportări financiare.
Kim Schwendeman, vicepreședinte senior la Stax, o platformă de plăți pentru mici companii, spune că tactici similare ar putea da mai târziu un avantaj programului Apple Pay Later.
„Este ușor pentru consumatorii care au Apple Pay să folosească acele capabilități pentru a primi un împrumut”, spune ea.
Apple are și un alt avantaj: datele utilizatorilor iPhone, care pot fi potențial folosite pentru a analiza riscul de credit mai bine decât un scor tradițional.
Anul trecut, Apple a semnalat interesul său în privința acestei idei după ce a cumpărat Credit Kudos, un start-up din Marea Britanie ce folosește un scor „alternativ”.
Dacă aceste date vor fi folosite, ar putea fi foarte puternice în luarea de decizii inteligente de credit, susține Charlotte Principato, analist la firma Morning Consult. „Cu cât mai multă informație ai despre consumator, cu atât mai bune deciziile pe care le poți lua”, a adăugat ea. Iar Apple „stă pe un munte de date”, punctează aceasta.
foto> 123rf.com