Cuprins:
Potrivit studiului, intitulat „Cumpărăturile de Black Friday – Planuri și așteptări din perspectiva consumatorilor, 2024”, 6 din 10 români vor o experiență de cumpărături diferită în acest an, cu reduceri considerabile și reale.
Având în vedere că așteptările în materie de reduceri sunt moderate în acest an, ponderea celor care vor să beneficieze de reduceri de mai bine de 50% scade cu 9 puncte procentuale.
Tinerii din generația Z au de gând să profite de Black Friday
Mulți dintre cei care au de gând să facă achiziții de Black Friday fac parte din generațiile Z și Millennials. Totodată, din această categorie fac parte și cei care au venituri lunare de peste 6.000 de lei.
În ceea ce privește intențiile de cumpărare, diferența dintre bărbați și femei a scăzut de la 8% la doar 3% față de anul trecut. Pentru cei care fac parte din categoria cumpărătorilor activi, acest eveniment este o ocazie de a cumpăra produsele dorite la prețuri mai accesibile (54%).
Numeroși oameni văd în Black Friday o bună ocazie de a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau de aniversări (14%).
„Segmentul indecișilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani și cu venituri reduse (sub 3000 RON) poate fi atras prin eliminarea barierelor în principal de natură financiară.
Bărbații rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024)”, se mai arată în studiu.
8 din 10 români și-au făcut deja bugetul pentru Black Friday
„Datele din 2024 indică nevoia unui refresh al formatului Black Friday în România. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu 5.5 milioane de potențiali cumpărători, vedem semnale clare că piața se maturizează. Consumatorii sunt mai organizați și mai selectivi, așteptările privind reducerile devin mai realiste, iar dublarea segmentului de rejectori în ultimii trei ani arată că formatul clasic poate nu mai atrage la fel de mult. Pentru retaileri, 2024 ar putea fi anul în care să regândească experiența de Black Friday, concentrându-se mai mult pe autenticitatea reducerilor și pe adaptarea ofertelor la așteptările consumatorilor” a spus Alex Cimpoca, Expert Digital MKOR.
Potrivit studiului, românii se gândesc, în medie, cu o lună ce să-și cumpere de Black Friday. Mulți dintre aceștia, adică 54%, se pregătesc cu 2 săptămâni înainte, în vreme ce o treime se documentează cu 3-8 săptămâni înainte.
8 din 10 români și-au făcut deja bugetul pe care îl alocă cumpărăturilor de Black Friday, la fel ca anul trecut. Ei au ținut cont, mai ales, de banii pe care îi au la dispoziție (67%), dar și de ceea ce au pe lista de dorințe (34%).
„Sumele cheltuite de Black Friday în 2023 au fost un reper pentru 1 din 10 respondenți care s-au gândit la suma pe care vor să o cheltuiască.
Ce vor românii să cumpere de Black Friday
Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziție. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel”, se mai arată în studiu.
În medie, românii vor să cumpere 3 produse sau servicii în perioada de Black Friday, înregistrându-se o ușoară creștere față de 2023.
„Electronicele și electrocasnicele domină lista de cumpărături și în 2024, menținându-și poziția de lider cu 58% dintre preferințe. Produsele IT&C câștigă teren, înregistrând o creștere de 5% față de anul trecut și devenind o prioritate pentru 32% dintre cumpărătorii activi.
Fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.”, conform studiului.
Studiul a fost realizat în luna octombrie a acestui an, online, pe un eșantion de 1.000 de respondenți.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro