Aproape 16.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au finalizat anul școlar sau nu au fost înscriși automat de către școli la Evaluarea Națională 2024, deși înscrierea la această evaluare este obligatorie și se realizează automat de secretariatele școlare pentru toți absolvenții.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Educației, numărul total de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar a fost de 176.266, ceea ce înseamnă că 15.866 de elevi, fie nu au terminat clasa a VIII-a, fie nu au fost înscriși pentru a susține examenul național. 

Tranziția copiilor din medii vulnerabile către învățământul liceal

Pentru copiii din comunitățile vulnerabile, tranziția către liceu este un punct important în educația lor. Consecința este rată mare a abandonului școlar între clasele a VIII-a și a IX-a, înainte de încheierea ciclului educațional obligatoriu.

World Vision România a identificat mai multe cauze pentru care copiii din mediul rural rămân mult mai în urmă față de colegii lor:

  • 35% dintre adolescenți spun că niciodată sau doar uneori au suficiente rechizite și cărți pentru școală
  • 24% dintre copii nu sunt ajutați de nimeni la teme și doar 8% au resurse pentru a apela la sprijin suplimentar
  • 14% dintre părinții elevilor de gimnaziu spun că nu fac nimic atunci când copiii lor nu se descurcă la teme
  • Toate materiile le pun probleme adulților care își ajută copiii la teme, iar dificultățile cresc o dată cu nivelul de școlarizare, în special la matematică
  • Aproape o treime dintre profesori spun că proporția elevilor cu pierderi de învățare este între un sfert și o jumătate din totalul clasei
  • Un copil din zece din mediul rural nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ
  • Doar 4 din 10 adulți din mediul rural au examenul promovat de bacalaureat.

Sprijin pentru elevii de liceu din comunitățile vulnerabile

Deși educația este gratuită, costurile asociate frecventării liceului rămân o povară semnificativă pentru mulți părinți din mediul rural, determinându-i pe copii să abandoneze școala. Potrivit unui sondaj realizat de World Vision România, 56% dintre elevii din aceste comunități nu își continuă studiile după clasa a VIII-a, din cauza dificultăților financiare.

Pentru a combate fenomenul de abandon școlar și pentru a îmbunătăți performanțele elevilor, World Vision România a identificat mai multe soluții:

  • Acces la programe de mentorat, dezvoltare personală și orientare vocațională
  • Sprijin suplimentar pentru pregătirea la disciplinele de bacalaureat și evaluare națională
  • Oportunități pentru stagii de practică și voluntariat
  • Ședințe de consiliere psihologică individuală
  • Tabere de vară cu activități de educație non-formală
  • Sprijin financiar pentru acoperirea totală sau parțială a costurilor, precum și donații materiale și financiare.

„Pregătit pentru liceu”- 200 de tineri, ajutați să facă tranziția către liceu

„Pregătit pentru liceu” este o acțiune care vizează asigurarea unui bun parcurs al elevului din mediul rural în anii de liceu, printr-o pregătire atât din punct de vedere psiho-educațional, cât și din punct de vedere academic.

De asemenea, elevii beneficiază de ateliere și workshopuri de dezvoltare personală, organizate într-un calendar anual structurat cu un curriculum specific, menite să le dezvolte abilitățile de viață și să le consolideze încrederea în sine.

Pe lângă sprijinul academic și personal, programul include și o componentă de îndrumare profesională. Elevii participă la consiliere individuală și sesiuni de grup, unde primesc îndrumare pentru realizarea unui plan de dezvoltare individuală.

Aceștia beneficiază, de asemenea, de mentorat, prezentări în școlile secundare și sesiuni dedicate părinților, pentru a asigura un sprijin constant și comprehensiv pe parcursul anilor de liceu.

Urmărește-ne pe Google News