Joi noaptea, în ultimele ore ale Stării de Urgență, Raed Arafat și-a văzut visul cu ochii. A devenit noul lider coodonator al celor peste 10.000 de medici, asistenți și angajați ai ambulanțelor din toată țara.
Departamentul de Urgență va coordona inclusiv pregătirea profesională, aici intră și rezidențiatul, pentru specialitățile medicale de urgență. DSU va colabora în pregătirea profesională cu entități din Ministerul Educației și Ministerul Sănătății, dar el va coordona.
Tot în coordonarea lui Raed Arafat trec și salvamontiștii, precum și piloții și personalul tehnic al Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne.
Aceste trei achiziții, Ambulanță, Salvamont și Aviația, sunt dorințele pe care șeful DSU pe care le-a mărturisit public întotdeauna, ultima oară la recentul bilanț al pompierilor, dar pe care, în timpuri ”civile”, Raed Arafat nu reușise să le obțină.
Președintele nemulțumit
Guvernul Orban a pregătit trecerea de la starea de urgență la starea de alertă. A motivat că țara trece printr-o situație dificilă și a modificat mai multe prevederi a OUG 1/2014.
În aceeași zi, președintele Klaus Iohannis anunțase, cu un ton indignat, că România a înfruntat pandemia ”cu o legislație aproape inexistentă, în orice caz insuficientă pentru o situație de criză”
A trebuit să ne descurcăm pe baza a două-trei acte normative adoptate destul de neglijent în urmă cu 20 de ani. În trei decenii, nu s-a construit în România o legislație coerentă, prin care statul să poată face față inclusiv unei epidemii extinse.
Klaus Iohannis, 14 mai 2020, Palatul Cotroceni:
Actele normative întocmite în trecut ”destul de neglijent” au fost schimbate la miezul nopții!
”Guvernul este obligat să se adapteze permanent la puținele resurse legislative pe care le are la dispoziție, în timp ce în Parlament politicieni vechi și retrograzi au încercat să dărâme și modestele instrumente pe care le aveam la dispoziție”, a explicat șeful statului.
Urmarea?
După câteva ore, Guvernul PNL condus de Ludovic Orban a adoptat schimbările sugerate de președinte. El a adoptat, pe repede înainte, noaptea, fără consultarea Parlamentului, cadrul legislativ despre care Klaus Iohannis spune că fusese întocmit în 2014 ”destul de neglijent”.
Cum au justificat graba?
Înţelegând că aceasta este o situaţie extraordinară, dat fiind că, în continuare, viaţa şi sănătatea populaţiei sunt grav ameninţate, datele statistice prezentând evoluţii în acest sens, datorită caracterului imprevizibil al evoluţiei răspândirii COVID-19… În considerarea faptului că elementele sus-menţionate vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată…
Preambulul Ordonanței de Urgență:
Așa au apărut mai multe prevederi importante prin care, în concepția actualului Executiv, România va face față mai bine atât pandemiei COVID-19, dar și altor viitoare situații de urgență.
Raed Arafat, liderul absolut
Pînă la aceste schimbări, Raed Arafat coordona pompierii, SMURD și Unitățile de Primiri Urgențe.
Prin OUG-ul de joi se adaugă Ambulanța din toată țara, Salvamontul și Aviația Ministerului de Interne.
”1. La articolul I, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
”(1) În cadrul Ministerului Afacerilor Interne, se înfiinţează Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Departamentul, structură operaţională, fără personalitate juridică, cu atribuţii de:
a) coordonare integrată, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de protecţie civilă, de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, de asigurare a resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării provizorii de normalitate, inclusiv de prim ajutor calificat şi asistenţă medicală de urgenţă, în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, denumite în continuare UPU/CPU, precum şi în cadrul structurilor SMURD şi serviciilor publice de ambulanţă, până la internarea în spital sau externarea din UPU/CPU;”.
Practic, situația de urgență a devenit mijloc pentru luarea de măsuri cu caracter permanent.
Apoi, pe articole, se explică fiecare entitate care intră în corodonarea șefului DSU.
Starea de alertă poate fi permanentizată!
O altă modificare este durata stării de alertă. Ea este decretată pentru 30 de zile, ca și înainte. Numai că înainte putea fi reînnoită o singură dată, pentru încă 30 de zile, în total 60 de zile.
Acum, prevederea din OUG sună astfel:
”(2) Starea de alertă poate fi prelungită ori de câte ori analiza factorilor de risc indică necesitatea menţinerii răspunsului amplificat pentru o perioadă de timp suplimentară, care nu poate fi mai mare de 30 de zile”.
Expresia ”ori de câte ori” lasă la latitudinea comitetului local, județean sau național pentru situații de urgență (care sunt conduse de șefii ISU sau de Raed Arafat) ca împreună cu prefectul, ministrul de interne sau primul ministru să declare ori de câte ori consideră necesar starea de alertă.