Adesea, astfel de raiduri pe motociclete se termină dezastruos pentru ruși și atacatorii sunt împușcați într-o ambuscadă, aruncați în aer de drone sau doborâți de tirurile de mortiere. Dar, din discuțiile cu voluntarii ruși, cererea de livrări de vehicule ușoare, inclusiv motociclete off-road, în primele linii, este în creștere, a constatat Abișev.
Cererea de motociclete în rândul unităților ruse de pe linia frontului în Ucraina a crescut brusc de la începutul acestui an. Sunt folosite atât pentru transportul de personal și atacuri asupra pozițiilor ucrainene, cât și pentru livrarea muniției, echipamentelor și alimentelor în prima linie.
„Un nou transport de război: unitatea noastră de asalt intră în Staromaiorskoie pe motociclete de tip enduro”, scrie Dmitri Steșin, jurnalist rus de la Komsomolskaia Pravda. „Un camarad a spus că în primăvară, regimentul a primit ordin: toate unitățile de recunoaștere aeriană ar trebui să treacă la motociclete și să călătorească numai cu ele”. La întrebarea „de unde le pot lua?”, s-a primit un răspuns simplu, laconic, militar: „Nașteți!” Camaradul „a născut” trei zile mai târziu, s-a dus la Lugansk și a cumpărat, dezvăluie Steșin.
„Ocupanții trec masiv la motociclete peste tot, pe toate sectoarele frontului, atât în regiunea Zaporojie, cât și în regiunea Donețk”, confirmă canalul de telegram ucrainean „Kulgavy Sniper”: „Recent am scris că brigada Răzbunare a distrus șapte motociclete într-o zi, la sud-est de orașul Chasov Yar. Iar brigada 79 raportează opt motociclete arse împreună cu un vehicul de luptă al infanteriei, în zona Marinka și Novomikhailovka”.
Există, de asemenea, dovezi foto și video anterioare ale utilizării motocicletelor în prima linie.
Chiar și în 2014–2015, motocicletele au fost folosite intens de separatiștii din Donbass, aproape de prima linie. Atât mass-media rusă, cât și cea ucraineană au comparat adesea adversarii de pe motociclete cu unități germane motorizate din 1941 și au râs condescendent.
Comparația cu 1941 nu este pe deplin adecvată. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Wehrmacht a folosit cu adevărat pe scară largă infanterie pe motociclete, în special în timpul cuceririi țărilor europene și în stadiul inițial al invaziei URSS. Dar deloc pentru asaltarea pozițiilor inamice și nici pentru aprovizionarea cu trupe pe linia frontului.
Odată cu apariția armelor automate și umplerea frontului cu artilerie, atacurile directe ale cavaleriei, inclusiv asupra tancurilor, au devenit sinucigașe. Germanii au folosit motociclete mobile în primul rând pentru recunoaștere, avansarea rapidă a unităților în condițiile unei linii de front rupte, blocarea drumurilor și capturarea așezărilor-cheie.
Dar armata rusă este cea care încearcă acum să reînvie tactica atacurilor de cavalerie direct asupra pozițiilor inamice. Și face asta, adesea fără să țină cont de pierderi.
Schimbarea tacticii este afectată de natura luptei, când partea rusă încearcă să transforme inițiativa pe câmpul de luptă și superioritatea numerică în trupe, echipamente și muniții în cuceriri teritoriale, iar partea ucraineană încearcă să folosească înaltă tehnologie armată pentru a provoca și cele mai sensibile daune inamicului și a-i submina spiritul de luptă.
Participanții la lupte, de ambele părți, descriu scenariul tipic aproximativ în același fel: artileria rusă deschide foc puternic asupra pozițiilor înainte ucrainene, uneori sprijinită de aviație cu lovituri de bombe ghidate.
Unitățile forțelor armate ucrainene se retrag în a doua linie de apărare, infanteria rusă, cu sprijinul vehiculelor blindate, începe o înaintare la sol, iar apoi urmează o lovitură de răspuns a ucrainenilor: drone, foc de mortiere și artilerie grea lovesc trupele ruse de asalt aflate în câmp liber.
Rușii „se mișcă în principal pe cărucioare și motociclete”, scrie Stanislav Buniatov, voluntar al brigăzii 24 de asalt „Aidar” a Forțelor Armate ucrainene, care luptă în direcția Avdiivka. „Cel mult, conduc tancul la 7 km de linia frontului și trag asupra pozițiilor cu traiectorie articulată. Dar sunt mulți morți, nu țin cont de pierderi, nici măcar nu se obosesc să ridice cadavrele”.
Principala întrebare este cine va fi primul care va ocupa pozițiile goale și va avea timp să sară în „găurile de vulpe” săpate pentru a se ascunde de atacuri. Dacă ucrainenii sunt primii, atunci aeronavele de atac rusești sunt condamnate, ajung într-un sac de foc, cu șanse mici de a se întoarce. Dacă soldații ruși vor avansa, atunci apar probleme pentru forțele armate ucrainene, vor trebui fie să accepte pierderea pozițiilor, fie să încerce să contraatace cu pierderi inevitabile.
Viteza este de mare importanță aici. Chiar și o motocicletă slabă este mai rapidă decât cel mai bun alergător. „În general, motocicletele de motocross sunt un mijloc de transport ideal pentru forțele speciale. Viteza, manevrabilitatea și dimensiunile îi permit să se deplaseze în formație liberă pe distanțe lungi și să depășească obstacole serioase”, subliniază bloggerul rus Z „Older Edda”.
Armata rusă face deja antrenamente pentru trupele de asalt pe motociclete, pentru a se apropia rapid de pozițiile inamice și a ocupa tranșee.
„Astfel de acțiuni de asalt au fost deja efectuate în condiții reale și pot fi eficiente în cazul unui atac brusc și rapid, la care inamicul nu are timp să reacționeze și să lovească o motocicletă rapidă, dar complet lipsită de apărare”, scrie autorul canalului de telegram „Războiul Z Ucraina”.
Armata rusă folosește echipamente ușoare, motociclete și ATV-uri, diverse vehicule de teren și SUV, nu numai pentru a avansa rapid la linia de tragere, ci și pentru a livra muniție, apă, alimente și alte lucruri esențiale în prima linie, precum și pentru a evacua răniții.
Aparent, acest lucru se datorează penuriei generale de vehicule blindate pentru scopuri auxiliare (și pentru cele convenționale), care devin consumabile într-un război de această amploare.
Forumurile de voluntari ruși sunt pline de mesaje prin care se solicită găsirea urgentă a unei motociclete sau a unui SUV mic pentru a transporta cele mai necesare lucruri în prima linie. „A devenit imposibil să faci livrări în Kamaz sau Urali (mărci de camioane ale armatei, n.red.) din cauza numeroaselor drone FPV inamice care se învârt pe cer zi și noapte, ca un roi de albine”, scrie canalul de telegram Front Tractor.
Între timp, un alt canal Z, „Dead Heads”, este indignat de echipamentul militar prezentat la recenta paradă de pe Piața Roșie. „Din echipamentele prezentate, în mod ironic, Bukhanka (UAZ-452, produs de la mijlocul anilor 1960, n.red.) este cel care participă cel mai mult la operațiuni de luptă. Orice altceva este conceput pentru a mulțumi inimile bunicilor statului și nu pentru a salva viețile soldaților din prima linie, care trebuie să folosească tot ce le stă în putință pentru a se deplasa pe front. Chiar și camioanele blindate sofisticate circulă în spatele frontului, de la unitate până la magazin, în loc să transporte răniții, cel puțin din zona galbenă”, scrie Z-blogger.