Peste 400.000 de modele Logan circula, la ora actuala, in 12 tari din lume. Putine sunt lucrurile facute in Romania care au avut un asa succes. Si mai putini sunt cei care stiu cum se face un Logan. Libertatea a decis sa intre in ‘bucataria uzinei de la Mioveni pentru a va impartasi reteta.

Vast e un cuvant prea mic pentru a putea descrie sentimentul care te cuprinde atunci cand silueta cladirii administrative a fabricii auto de la Mioveni, cocotata pe dealul care strajuieste micul oras argesean, se iveste in zare, iar indicatoarele rutiere te anunta ca ai pasit deja in situl industrial ‘Dacia.

O masina la 7,5 minute

Platforma masoara trei milioane de metri patrati, iar uzina duduie la propriu, ajungand in 2007 la o productie zilnica de 850 de noi modele Logan. Asta se traduce intr-o masina la 7,5 minute, fiecare Logan avand nevoie de 23 de ore pentru a trece prin intregul proces tehnologic de fabricatie.

1.Prima etapa incepe in sectia de presaj, acolo unde prese de 250 si 1.000 tone forta modeleaza, din simple foi de tabla, fiecare dintre cele 14 elemente de caroserie ale masinii. Florin Sebe, 42 de ani, muncitor, spune ca tabla are o grosime cuprinsa intre 0,75-3 mm si este adusa din import.

2.Urmeaza asamblarea elementelor de caroserie cu ajutorul unor impresionante aparate de sudura. Desi e femeie, Elena Stanciu, 45 de ani, lucreaza inca de la majorat printre scanteile de sudura si spune ca acum este chiar usor. ‘Pe vremuri lucram in papuci si n-aveam nici ochelari de protectie, ne-a marturisit sudorita.

3.Dupa asamblarea caroseriei, fiecare carcasa e luata la puricat pentru indepartarea ultimelor imperfectiuni ale tablei. ‘Le controlam cu o manusa speciala si le finisam prin polizare, ne-a spus Ion Oprea, in varsta de 49 de ani. Caroseriile sunt tratate apoi chimic impotriva coroziunii si sunt vopsite, aceasta fiind singura sectie in care nu ni s-a permis sa realizam fotografii.

4.Ultima etapa e reprezentata de sectia montaj. Aici, carcasele prind viata. Dupa ce li se monteaza intregul grup propulsor, masinile trec usor pe la cate un banc pentru instalarea subansamblelor. ‘Fiecare muncitor are la dispozitie un minut si 30 de secunde pentru montaj, altfel intra peste celalalt si da peste cap toata linia, ne-au spus Adrian Minca (27 de ani) si Ovidiu Potcovaru (42 de ani).

Ultima verificare

Inainte de a parasi linia de montaj, masinile mai sunt controlate o data, atat la interior, cat si la exterior. ‘Verificam inclusiv sistemele electronice ale masinii cu ajutorul computerului. Dupa aceea, ies afara si sunt rulate pe o pista de incercari, se spala, se dau cu o ceara pentru protectia la transport si pleaca la client, spune Florin Motoi, 24 de ani, montator subansamble la Dacia.

 
 

Urmărește-ne pe Google News