Shanelle Sherlin, o tânără din Los Angeles, și-a dorit dintotdeauna să trăiască în natură, într-un loc unde să poată alerga, să iasă cu bicicleta și să înoate, departe de zgomotele orașului.

Când a avut posibilitatea de a-și îndeplini de la distanță jobul ei de manager de marketing digital pentru o companie din domeniul divertismentului, Sherlin a făcut o mișcare majoră, pe care nu ar fi putut să o facă înainte de pandemie: s-a mutat undeva în munții Ozarks, în statul Arkansas.

Sherlin a fost în același timp unul dintre cei 30.000 de doritori din 50 de state americane și 115 țări care au aplicat pentru un post la „Life Works Here”, o inițiativă locală din Arkansas, sponsorizată de moștenitorii imperiului Walmart, care are scopul de a promova stilul de viață și beneficiile pentru carieră oferite de regiune.

Candidații care au fost acceptați – 35 acum, 100 până la finalul anului – primesc 10.000 de dolari dacă sunt dispuși să se mute în regiune pentru un an. De fapt, nu primesc doar bani, ci și diverse avantaje – biciclete gratuite, spre exemplu, pentru a străbate cei aproape 650 de kilometri de poteci din zonă.

Sherlin, care trăiește acum în Fayetteville, un oraș de 85.000 de locuitori, spune că iese frecvent cu bicicleta. În rest, și-a găsit un grup cu care împarte un spațiu comun de muncă.

Mai multe orașe din întreaga lume au anunțat programe cu tot felul de avantaje, pentru a atrage angajați talentați. Dar pentru tot mai mulți oameni, opțiunea unui loc mai izolat, eventual rural, devine tot mai dezirabilă, în special în SUA, scrie BBC.

Un nou studiu al Pew Research Center a concluzionat că, asemenea lui Sherlin, unul din 20 de adulți americani s-a mutat în timpul pandemiei COVID, cei cu vârste sub 30 de ani fiind mai disponibili pentru un astfel de pas.

Acum, companii influente precum Facebook și Twitter au anunțat deja planuri pentru a face din munca de la distanță o practică pe termen lung chiar și după finalul pandemiei, prin urmare, tinerii angajați se simt încurajați să își caute noi case.

„Orașele Zoom”

Descoperirea zăcămintelor de petrol sau alte hidrocarburi a dus, la un moment dat, la apariția unor aglomerări urbane.

Actualul exod, scrie BBC, a generat apariția unor așa-numite „orașe Zoom”, comunități regionale aflate aproape de un spațiu natural atractiv, unde oamenii care muncesc de la distanță se pot bucura de o calitate mai mare a vieții și chiar de un avantaj financiar, al unor cheltuieli mai mici decât în orașele de unde au plecat.

Fayetteville, Arkansas, încearcă să atragă noi locuitori FOTO: Shutterstock

Orașele au fost botezate așa după numele popularei aplicații care permite realizarea de conferințe video și care a ușurat munca de la distanță. Este, de fapt, doar una dintre aplicații.

În SUA, unele orașe precum Sandpoint, din statul Idaho, Moab, din Utah sau Durango, din Colorado au fost aproape copleșite de acești oaspeți ai pandemiei.

De aceea, comunități mai puțin vizibile, precum Fayetteville, au apelat la oferirea de avantaje financiare pentru a atrage astfel de oameni, în special pe cei angajați în industrii care se pretează la munca de la distanță – industria tehnologiei, spre exemplu.

Fayetteville nu este singura localitate care se promovează așa.

Astfel de programe au apărut, spre exemplu, în Tucson, din statul Arizona, unde autoritățile oferă 7.650 de dolari sub formă de bani, bunuri și servicii celor care doresc să se mute acolo.

Nu toți doritorii primesc bani, firește. Ca în cazul Fayetteville, Tucson dorește să se promoveze, așa că a făcut o selecție, după ce mulți oameni s-au arătat dornici.

Primii zece finaliști – inclusiv angajați la companii precum Apple, Pfizer, Facebook și LinkedIn – se mută chiar acum, în vreme ce alți 25 vor ajunge în a doua jumătate a anului.

O altă inițiativă din Virginia de Vest merge chiar mai departe. Participanții primesc 12.000 de dolari, dacă se mută într-unul dintre orașele participante la inițiativă, dar și un pachet de aventură, cu gratuități la tot felul de activități în natură, de la ture de raftin sau caiac la pedalat sau cățărări pe stâncă.

Programul include diverse excursii și cursuri educaționale și se pare că ar valora, în total, cam 20.000 de dolari.

„Ultimul an a accelerat o tendință care exista deja în ultimul deceniu și care include adoptarea muncii de la distanță de către o generație care consideră ruralul drept noul urban”, explică cofondatorul inițiativei din Virginia de Vest, Brad Smith, care este totodată director al unei companii de software.

Sondajele confirmă acest lucru.

Un studiu Gallup de la finalul lui 2020 a arătat că aproape jumătate dintre americani (48%) spun că dacă ar putea să trăiască unde vor ei, ar alege un oraș mic sau o zonă rurală. În 2018, 39% spuneau acest lucru.

Mai bine de 7.000 de oameni din 50 de state și 73 de țări au candidat pentru a ocupa un loc în inițiativa lansată în Virginia de Vest.

„Aceși oameni vor veni și vor vedea statul cu ochi proaspeți. Este un influx de energie, diversitate, talent, idei, joburi și putere de cumpărare – și toate acestea vor oferi posibilitatea ca viitoare generații să își dorească să rămână în stat și să se mute aici”, spune Smith.

Avantaje și dezavantaje pentru comunități

Ideea acestor inițiative este că atât orașele, cât și noii locuitori vor avea beneficii. Statele americane se luptă de multă vreme între ele pentru a atrage companiile profitabile, exemplu fiind acum tendința multor firme de a se muta din California în Texas.

Dar lucrurile nu sunt atât de simple, scrie BBC.

Într-un studiu publicat anul trecut în Journal of the American Planning Association, cercetătoarea Danya Rumore a analizat problemele de dezvoltare întâmpinate de 1.200 de comunități mici din vestul SUA care atrag noi locuitori, mulțumită poziționării lor în apropiere de zone naturale.

A aflat că în multe cazuri, localnicii au de pierdut. „Ce vedem în unele comunități este o gentrificare rurală, cu un efect de contagiune care face ca oamenii să nu își mai poată permite să locuiască în aceste comunități”, spune ea pentru BBC.

Multe comunități, a observat studiul, se confruntă acum cu problemele marilor orașe, inclusiv școli aglomerate, infrastructură suprasolicitată și locuințe scumpe.

Pentru zonele ruale care au capacitatea de a gestiona impactul nou-veniților, această oportunitate ar putea fi însă pasul spre dezvoltarea economiei.

Rumore spune că localitățile care primesc acum un influx de angajați ce muncesc de la distanță trec printr-o tranziție economică spre turism. Și că în multe cazuri, sosirea noilor locuitori are efecte benefice.

„Unul dintre beneficiile acestei migrații este că mai mulți tineri se mută în aceste comunități. În loc să ai pensionari care se retrag în natură, ai oameni care sunt încă angajați, au familii și copii la școală”, explică ea.

Temporar sau definitiv?

Una dintre marile întrebări este dacă aceste mutări vor fi temporare sau permanente.

Smith crede că inițiativele precum cea din Virginia de Vest i-ar putea convinge pe nou-sosiții să rămână pe termen lung, fiind atrași de avantajul de a trăi așa de aproape de un mediu natural.

Și Rumore consideră că mulți dintre nou-sosiți vor rămâne, mai ales că orașele care i-au adoptat se vor schimba odată cu ei.

Mai există o problemă – companiile angajatoare au politici diferite. Facebook și Twitter au dat de înțeles că munca de la distanță va deveni o obișnuință, inclusiv Mark Zuckerberg semnalând acest lucru.

Dar Apple, prin vocea CEO-ului Tim Cook, și-a anunțat angajații că, din septembrie, îi așteaptă cel puțin trei zile pe săptămână la birou.

În treacăt fie spus, apelul a fost întâmpinat cu nemulțumire de unii angajați, semn că aceștia nu mai vor să se întoarcă la vechiul stil de lucru.

 
 

Urmărește-ne pe Google News