Angajații care lucrează în cadrul firmelor ce au optat să-și amâne plata taxelor până pe 25 octombrie, în acord cu măsurile anticriză ale Guvernului, riscă să aibă același gen de probleme.
Povestea pleacă de la o declarație depusă de angajatori, Declarația 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate. Aceasta se completează conform unui ordin comun al Ministerului Finanțelor, Ministerului Muncii și Ministerului Sănătății.
Declarația ajunge la Fisc, care gestionează sistemul fiscal al statului. De aici, informațiile sunt transmise, prin intermediul Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare (CNIF), la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Aceasta este instituția care spune cine este asigurat în sistemul medical de stat din România, conform Legii sănătății.
CNAS: Declarația 112 a fost completată greșit
Ca să lămurească situația, Libertatea a contactat reprezentanții ANAF, dar aceștia ne-au direcționat către un comunicat remis în urmă cu două săptămâni de Ministerul Finanțelor, după ce presa a scris de problema celor trimiși în șomaj tehnic.
În acel comunicat, instituția dădea vina pe CNAS și pe angajatori pentru situația creată.
Casa de Asigurări de Sănătate susține însă că vinovați sunt exclusiv angajatorii, care au completat greșit Declarația 112, neînregistrând perioada în care oamenii s-au aflat în șomaj tehnic.
”Din analiza situațiilor semnalate, am constatat ca în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat – n.r.) s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate”, anunța la acel moment CNAS.
În această situație, Ministerul Finanțelor spune că angajatorii trebuie să realizeze declarații rectificative.
În ipoteza în care au apărut erori de înregistrare a persoanelor asigurate, din cauza completării greșite de către angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declarației rectificative.
Ministerul Finanțelor:
Potrivit unor surse din domeniu, CNAS a preluat între timp baza de date de la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), unde sunt înregistrate persoanele în șomaj tehnic, ca să rezolve automat problema celor care nu apar ca asigurați.
Doar că problema nu se oprește la cazurile de oameni trimiși în șomaj tehnic, ci apare și în alte spețe, prezentate pe grupurile de contabili de pe Facebook.
Consultant fiscal: formularul primit de angajatori de la ANAF e greșit!
Contactată de Libertatea, Mihaela Tănase, purtătorul de cuvânt al CNAS, insistă că angajatorii care au completat greșit declarația sunt de vină pentru problema apărută.
”Angajatorii care au optat să amâne plata taxelor trebuie să treacă în Declarația 112 obligația de plată. Trebuia declarată această obligație, chiar dacă plata în sine s-a amânat până la 25 octombrie. Indiferent de cauză, asigurații trebuie să beneficieze de dreptul la asistență medicală. Eu sper că este doar o neînțelegere”, spune Mihaela Tănase.
Consultantul fiscal Adrian Bența o contrazice, însă. Acesta spune că angajatorii au completat formularul exact așa cum l-au primit de la ANAF și este vina Casei de Sănătate că nu poate prelua corect datele de la Fisc!
Tot pe CNAS dă vina un alt consultant fiscal, Valentina Saygo. Aceasta spune că există cazuri când angajații dispar pur și simplu din baza de date a Casei de Sănătate, deși sunt salariați și cu contribuțiile la zi.
”În privința Casei de Sănătate mereu am avut probleme. Pot fi și alte situații, nu doar în cazul șomajului tehnic. Au fost cazuri de concediu de îngrijire a copilului. În anumite cazuri, angajații pur și simplu nu apar. Dispar efectiv din baza de date. Ne-ar plăcea să știm și noi algoritmul și cum dispar acei oameni”, spune Saygo.
Expert: nu declarația este problema, ci legislația
Adrian Bența susține că problema de fond a acestei situații o constituie o formulare din legea sănătății, care prevede că o persoană își pierde calitatea de asigurat dacă nu contribuie timp de trei luni la fondul de sănătate.
Pe lângă angajații trimiși în șomaj tehnic, pot fi afectați și angajații de la firmele care nu își achită taxele până pe 25 octombrie.
”Problema este că în legea sănătății scrie că dacă nu cotizezi 3 luni, se pierde calitatea de asigurat în sănătate. Trebuie o ordonanță, astfel încât calitatea de asigurat să fie conferită prin depunerea declarațiilor, fără a ține cont de prevederea cu cele 3 luni. Guvernul a amânat plata impozitelor și contribuțiilor până la 25 octombrie. Din punctul meu de vedere, această problemă o au toți salariații la care angajatorii nu au plătit 3 luni de contribuții de sănătate. Dar ei sunt în termenul legal, căci pot plăti la 25 octombrie”, arată Bența.
Soluție temporară: adeverința de salariat
Adrian Bența acuză ANAF și CNAS că pun angajatorii să facă declarații rectificative, deși nu este vina lor: ”Este meteahnă românească, asta e problemă legislativă, dar nu s-au gândit la ea”, a spus Bența.
O soluție temporară pentru cei care au nevoie stringentă de medic sau de medicamente este să ceară adeverință de salariat de la angajator și să o prezinte mai departe. Acest lucru înseamnă însă drumuri suplimentare la medicul de familie sau la spital.
Cine nu are timp pentru aceste drumuri scoate bani din buzunar pentru servicii care, în realitate, i se cuvin gratis.
Cei care apar deodată ca neasigurați sunt puși să plătească din buzunar atunci când au nevoie de asistență medicală sau nu pot să își procure medicamentele compensate.
Valentina Saygo: