Situația vine în contextul în care Guvernul a decis în luna aprilie 2023 plafonarea prețului pentru polițele RCA. Inițial s-a făcut pentru șase luni, ulterior extinsă cu alte trei, pentru ca, la finalul lunii decembrie, Guvernul Ciolacu să anunțe extinderea plafonării cu încă șase luni, în tranșe de câte trei luni fiecare.
Plafonare fără preț fix
Plafonarea nu s-a făcut însă la un preț anume, ci la cele mai mici prețuri practicate de fiecare asigurător înainte de plafonare. Șoferii nu pot verifica însă acest lucru.
Conform raportului ASF la 9 luni, prima medie era de 1.209 lei la nivel de piață în septembrie 2023, din care pentru persoane fizice, nivelul se situa la 949 de lei, iar pentru persoanele juridice la 1.929 de lei.
Datele ASF arată că asigurările RCA s-au scumpit chiar și plafonate.
În primele trei luni din 2023, tarifele medii erau de 922 de lei pentru persoane fizice și de 1.939 de lei pentru cele juridice.
„Pe ansamblul întregii piețe, la 31 martie 2023, prima medie RCA anualizată s-a situat în jurul valorii de 1.171 de lei, în creștere cu 2,9% comparativ cu trimestrul I 2022, respectiv cu 85% față de trimestrul I 2021”, se arăta în raportul pe primele trei luni din 2023.
Raportul pe anul 2022 arată că prima medie era de 1.140 de lei în decembrie 2022, din care 920 de lei pentru oameni și 1.853 de lei pentru firme.
Astfel, prima medie a crescut de la 1.140 de lei în decembrie 2022 la 1.171 în martie 2023, pentru ca în septembrie să ajungă la 1.209 lei, conform datelor oficiale ale instituției.
Falimentul Euroins
Plafonarea a venit după falimentul Euroins, cel mai mare asigurător din domeniul RCA la acel moment.
Libertatea a arătat, în decursul unei lungi serii de investigații la începutul anului trecut, că Euroins nu își achita obligațiile către șoferi.
ASF a confirmat investigațiile Libertatea, retrăgând în data de 17 martie 2023 licența de funcționare a Euroins. ASF a anunțat public că Euroins avea la acel moment un deficit de 445 milioane de euro.
Ulterior, EIOPA – autoritatea europeană în domeniul asigurărilor și pensiilor ocupaționale – a descoperit că deficitul Euroins era între 550 și 581 de milioane de euro.
Anterior, în 2021, a dat faliment și City Insurance, cel mai mare asigurător RCA de la acel moment.
Tarifele RCA au revenit în atenția opiniei publice la începutul acestui an, odată cu protestele transportatorilor și fermierilor.
Foto: Dumitru Angelescu
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
DamianLevente • 08.02.2024, 16:59
Nici anul 2024 nu e prea ieftin din punct de vedere al asigurarilor auto. Sa nu uitam totusi ca in perioada asta cei de la Grupama sunt in prag de insolventa conform ***. In 2023 am dat 2200 lei / an asigurare. Anul asta am de dat 2625 lei/ an, la acelasi asigurator si fara a aplica pentru decondare directa.
Acest comentariu a fost moderat pentru: încalcă regulile site-ului.