Un tren în care se aflau 360 de călători a sărit de pe şine, duminică noaptea, în localitatea doljeană Cârcea, la 10 km de Craiova. Locomotiva şi opt vagoane au deraiat, răsturnându-se, în ţipetele de spaimă ale oamenilor. Ca printr-o minune, doar 15 pasageri au fost răniţi uşor. Pagubele sunt însă uriaşe, iar presupusa cauză a acestei întâmplări este cutremurătoare: cineva a scos intenţionat şuruburile de prindere. Suspectul este un angajat al CFR, supărat că nu şi-a primit salariul la timp.

A uns şuruburile cu ulei, ca să le scoată

Ministrul transporturilor în persoană a afirmat că nu este vorba despre isprava unor hoţi de fier vechi, aşa cum se întâmplă adeseori, ci e un “act intenţionat”. “Au fost desfăcute nişte buloane (n.r. – şuruburi folosite pentru prinderea şinelor). Au fost unse mai întâi cu ulei, pentru că ele sunt înţepenite, ruginite. S-a găsit şi bidonul cu ulei la faţa locului. Nu se pune problema că voia să fure ceva, pentru că alături era o şină demontată, deci, putea s-o fure pe aia”, a explicat Radu Berceanu.

Practic, şinele au fost demontate de o persoană care ştia foarte bine cum se face acest lucru şi care a folosit unelte speciale. Cu doar o oră şi jumătate înainte de accident, pe calea ferată de la Cârcea, la zece kilometri de Craiova, trecuse un marfar. Potrivit anchetatorilor, este posibil ca şuruburile să fi fost deja slăbite la acel moment. Cum trenului nu i s-a întâmplat nimic, atentatorul s-ar fi întors la locul faptei şi a scos de tot buloanele. Aşa se face că trenul plin cu oameni a deraiat.

«Numai cineva din sistem putea desface acele buloane»

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia (foto), a întărit ieri informaţia potrivit căreia şuruburile de la şinele de cale ferată ar fi fost desfăcute de un angajat al Regionalei CFR. “Un necunoscător s-ar fi uitat mult şi bine la şuruburi şi n-ar fi ştiut să le desfacă. Numai un angajat din sistemul feroviar ar fi ştiut să deşurubeze acele piuliţe”, ne-a spus Axinia.

Secretarul de stat a mai afirmat că respectivele şuruburi nu puteau fi desfăcute de un singur om. “Cine a umblat acolo ştia că se poate întâmpla o tragedie. Acele buloane au piuliţe speciale. Când se desfac, trebuie ţinută contră. Altfel se învârt în gol”, a dezvăluit Axinia.

Anchetatorii verifică trei ipoteze

Purtătorul de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova, Ionel Grigorie, a spus ieri că poliţiştii şi procurorii care au preluat ancheta în cazul trenului deraiat lângă Craiova iau în calcul trei ipoteze de lucru. “Anchetatorii vor să stabilească dacă accidentul s-a produs ca urmare a unei acţiuni intenţionate, a neglijenţei la reparaţiile care s-au făcut în zonă ori a unei defecţiuni la locomotivă sau la vagoane”, a afirmat Grigorie.

Pagube de cinci milioane de euro

Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a estimat că pagubele materiale produse în urma deraierii trenului accelerat 1692 se cifrează la cel puţin cinci milioane de euro. “Sunt opt vagoane şi o locomotivă care sunt destul de grav avariate, deci putem să vorbim cu uşurinţă de, probabil, peste cinci milioane de euro. Depinde dacă cei care vor verifica aici constată că s-ar mai putea repara ceva sau pur şi simplu trebuie date la fier vechi”, a declarat Berceanu.

Infrastructura e «varză»

“De un an atragem atenţia că siguranţa circulaţiei e compromisă. Aproape 50% din elementele care compun infrastructura feroviară sunt scadente la reparaţii capitale, dar, din lipsă de fonduri, acestea nu se pot face”, a declarat Gheorghe Popa, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial. Pe de altă parte, angajaţii CFR intenţionează să oprească trenurile în perioada alegerilor prezidenţiale, în semn de protest. Ei sunt revoltaţi că Ministerul Transporturilor vrea să disponibilizeze, până la sfârşitul anului viitor, 13.000 de ceferişti.

Şina fusese controlată acum două zile

Ultima verificare tehnică a tronsonului de cale ferată pe care s-a produs accidentul avusese loc duminică. “La acel moment nu s-a constatat absolut nici o defecţiune şi nimeni nu umblase la calea ferată”, a spus Aurel Băjenaru, procurorul adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova. Aseară, lucrătorii CFR reuşiseră să repună pe şine primul vagon al trenului deraiat.

Mai multe trenuri au fost deviate

Circulaţia feroviară între Craiova şi Caracal era încă oprită, ieri, la închiderea ediţiei. Echipele speciale de intervenţii se aflau la faţa locului şi încercau să repună vagoanele pe şină. Potrivit reprezentanţilor CFR Călători, mai multe trenuri au fost deviate pe ruta ocolitoare Craiova – Piatra Olt – Caracal şi au ajuns la destinaţie cu întârzieri de 60 – 90 de minute.

Unul dintre răniţi: «Am ieşit pe geam ca să scăpăm»

Pasagerii trenului accelerat Timişoara – Bucureşti, care a deraiat, în noaptea de duminică spre luni, în localitatea doljeană Cârcea, au trăit clipe îngrozitoare. Oamenii şi-au făcut cruce şi au mulţumit Cerului, după ce s-au văzut teferi.

O bubuitură puternică i-a zguduit în toiul nopţii pe cei 360 de pasageri din trenul accelerat Timişoara – Bucureşti. “În prima clipă m-am speriat groaznic, apoi am spart geamurile. Am ieşit pe fereastră ca să scăpăm şi ne-am ajutat unii pe ceilalţi”, a povestit unul dintre pasageri.

Mecanicul e în stare de şoc

Nici măcar Marian Iţa, mecanicul de tren, nu a avut timp să îşi dea seama ce se întâmplă. “Am auzit un zgomot sub tren, iar într- o fracţiune de secundă a deraiat locomotiva”, a povestit şocat bărbatul.

Intră aici pentru mai multe amănunte despre principalul suspect

 
 

Urmărește-ne pe Google News