Concret, din cei 630 de agenţi verificaţi (607 cu vânzare directă şi 23 cu vânzări online), la 398 au fost găsite nereguli în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoționale etc), direct și online. Inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au făcut controale în perioada 2 – 6 februarie 2015.
De exemplu, în județul Galați, exista un afiș cu „Promotii -20%, -50%, -15%””, fără nicio informație referitoare la perioada reducerii, altul cu „Promoție 30% din prețul de vânzare”, produsele având pe etichetă prețul vechi și 30% reducere, urmând ca prețul să fie redus la casa de marcat, în momentul achitării. Nu erau precizate nici informații privind durata promoției, dacă produsele care fac obiectul vânzării cu preț redus sunt reaprovizionabile sau vânzarea se face în limita stocului disponibil sau se practicau vânzări promoționale, fără a se preciza tipul vânzării cu preț redus și perioada supusă reducerii. Nici consumatorii din Satu Mare nu erau informați despre faptul că oferta este în limita stocului disponibil și nu era afișată nici perioada promoției.
Teoretic, din punct de vedere legal, sunt doua perioade în an (15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă- iarnă; 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară), în care magazinele pot vinde produsele cu 50% – 90 % mai puţin. Practic însă, cei mai mulţi dintre comercianţi nu anunţă primăria şi preferă să meargă pe varianta promoţiilor care se pot face oricând în timpul anului, cu condiţia să nu se vândă sub preţul de achiziţie. Explicaţia ţine de vechea controversă dintre comercianţi şi primării: pentru a avea dreptul să scrii reduceri, trebuie să plăteşti o taxă la primărie şi să anunţi exact care este perioada în care dai articolele mai ieftin.
„Consumatorii trebuie să verifice dacă reducerea de preţuri promovată este cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat) şi dacă oferta mai este valabilă în momentul respective”, recomandă Alexandru Dunca, șeful ANPC.
La comercianţii care practică vânzări directe, deficienţele constatate se referă la nerespectarea prevederilor legale privind vânzările de soldare (23 de operatori economici), nerespectarea prevederilor legale privind vânzările de lichidare (4 operatori economici), nerespectarea prevederilor legii privind vânzările promoţionale (153 de operatori economici), reguli ilegale de fixare şi publicitate a preţurilor (50 de operatori economici), nerespectarea prevederilor legii privind combaterea practicilor incorecte în cazul publicităţii (14 operatori economici), nerespectarea regulii de afişarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 (7 operatori economici), precum şi alte abateri la 180 de operatori economici.
La vânzările online, ANPC a verificat 23 de operatori economici, cu site-uri de prezentare şi publicitate. La 14 operatori economici, reprezentând 50,86% din totalul controlat s-au depistat abateri de la prevederile legale şi s-au aplicat 6 amenzi contravenţionale în valoare totală de 14.000 lei şi 9 avertismente, au fost dispuse 13 măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informaţiilor prezentate pe site-urile de prezentare şi publicitate la care s-au constatat abateri.
 
 

 
 

Urmărește-ne pe Google News