„Aceasta este cu aromă de lapte – imaginea este atât de drăguță”, spune tânăra, vorbind în limba engleză, în timp ce arată cu degetul spre un ambalaj care înfățișează desene animate. „Iar aceasta este cu aromă de piersici”, continuă ea.

După ce, în cele din urmă, alege un cornet de înghețată, ea mușcă din el, declarând: „Este foarte delicios”.

Videoclipul de patru minute a adunat peste 41.000 de vizualizări pe YouTube, iar femeia, care își spune YuMi, locuiește în Coreea de Nord – poate cea mai izolată și secretă națiune din lume, comentează CNN.

Canalul ei de YouTube, creat în iunie anul trecut, este unul dintre cele câteva conturi de pe rețele sociale care au apărut pe internet în ultimul an sau doi, în care locuitorii din Coreea de Nord pretind că își împărtășesc viața de zi cu zi.

Dar experții spun că nu totul este așa cum pare în aceste videoclipuri și că imaginile conțin semne care indică faptul că viețile prezentate sunt departe de a fi normale pentru milioanele de oameni săraci care trăiesc sub dictatura liderului Kim Jong Un.

O posibilă campanie de propagandă 

În schimb, ei sugerează că YuMi și alții ca ea sunt probabil rude cu oficiali de rang înalt și pot face parte dintr-o campanie de propagandă menită să redea imaginea internațională a țării ca fiind un loc mai ușor de înțeles – chiar și mai prietenos pentru turiști – decât ar putea sugera discuțiile constante despre armele nucleare.

VIDEO Neştiuta poveste a lui Ianis, eroul de 17 ani care a salvat de la înec o tânără, în staţiunea Costineşti
Recomandări
VIDEO Neştiuta poveste a lui Ianis, eroul de 17 ani care a salvat de la înec o tânără, în staţiunea Costineşti

Videoclipurile lui YuMi „arată ca o piesă de teatru bine pregătită” de către guvernul nord-coreean, a declarat Park Seong-cheol, cercetător la Centrul de Baze de Date pentru Drepturile Omului din Coreea de Nord.

Timp de zeci de ani, Coreea de Nord a fost relativ izolată de restul lumii, cu restricții severe privind libertatea de exprimare, libera circulație și accesul la informații.

Bilanțul său sumbru în materie de drepturi ale omului a fost criticat de Organizația Națiunilor Unite. Utilizarea internetului este puternic restricționată; chiar și cei câțiva privilegiați cărora li se permit smartphone-uri pot accesa doar un intranet guvernamental, puternic cenzurat. Materialele străine, cum ar fi cărțile și filmele, sunt interzise, deseori cu pedepse severe pentru cei prinși cu contrabandă pe piața neagră.

Acesta este motivul pentru care YuMi – care nu numai că are acces la un dispozitiv de filmare, ci și la YouTube – nu este o nord-coreeană obișnuită, spun experții.

„Conectarea cu lumea exterioară este un lucru imposibil pentru un rezident”, a declarat Ha Seung-hee, cercetător în domeniul studiilor nord-coreene la Universitatea Dongguk, pentru CNN.

Alte conturi, zeci de mii de abonați 

YuMi nu este singura nord-coreeană care face furori pe YouTube: o fetiță de 11 ani, care își spune Song A, și-a făcut debutul pe YouTube în aprilie 2022 și a câștigat deja peste 20.000 de abonați.

Dragoș Ioniță, cercetător: România ar trebui să își bazeze deciziile față de China pe triada UE partener-concurent-rival sistemic
Recomandări
Dragoș Ioniță, cercetător: România ar trebui să își bazeze deciziile față de China pe triada UE partener-concurent-rival sistemic

„Cartea mea preferată este «Harry Potter», scrisă de J. K. Rowling”, susține Song A într-un videoclip, ținând în mână prima carte din serie – deosebit de frapant, având în vedere regulile de obicei stricte ale Coreei de Nord care interzic cultura străină, în special din țările occidentale.

Videoclipul o arată pe Song A vorbind cu accent britanic și stând în ceea ce pare a fi un dormitor idilic de copil, cu un glob pământesc, un raft de cărți, un animal de pluș, o fotografie înrămată și perdele roz.

Reprezentările pozitive ale vieții de zi cu zi din Pyongyang pot oferi, de asemenea, un indiciu cu privire la statutul social și identitatea creatorilor lor, arată CNN.

Videoclipurile lui YuMi o arată pe aceasta vizitând un parc de distracții și un cinematograf interactiv, pescuind într-un râu, făcând exerciții fizice într-o sală de gimnastică interioară bine echipată și vizitând o peșteră de calcar în care tineri studenți flutură steagul nord-coreean pe fundal.

Experții: sunt „reprezentări înșelătoare”

Expertul Park Seong-cheol spune că aceste reprezentări nu sunt 100% false – dar sunt extrem de înșelătoare și nu reprezintă viața normală.

Au existat rapoarte conform cărora elita bogată a Coreei de Nord, cum ar fi înalții oficiali guvernamentali și familiile acestora, are acces la lux, cum ar fi aer condiționat, scutere și cafea. Iar facilitățile prezentate în videoclipurile de pe YouTube există – dar nu sunt accesibile majorității oamenilor și sunt acordate doar „unor persoane speciale dintr-o clasă specială”, a declarat Park.

Diplomatul Lazăr Comănescu s-a întâlnit cu ministrul de Externe Serghei Lavrov pentru întărirea cooperării economice la Marea Neagră
Recomandări
Diplomatul Lazăr Comănescu s-a întâlnit cu ministrul de Externe Serghei Lavrov pentru întărirea cooperării economice la Marea Neagră

De asemenea, este probabil ca aceste facilități să nu fie deschise sau să nu funcționeze în mod regulat, așa cum lasă să se înțeleagă videoclipurile, a spus el. 

„De exemplu, alimentarea cu energie electrică în Coreea de Nord nu este suficient de bună pentru a opera un parc de distracții, așa că am auzit că ar funcționa doar la sfârșit de săptămână sau într-o zi specială, cum ar fi atunci când filmează un videoclip”, a adăugat Park.

https://www.youtube.com/watch?v=GSszcPVptd8&t=1s

Coreea de Nord este renumită pentru pene de curent frecvente și penurii de electricitate; doar aproximativ 26% din populație are acces la electricitate, potrivit estimărilor din 2019 ale CIA World Factbook. Aceste pene de curent au fost surprinse în imagini din satelit pe timp de noapte, în 2011 și 2014, imagini care arătau Coreea de Nord învăluită în întuneric, aproape amestecându-se în marea întunecată din jurul ei – în contrast puternic cu luminile orbitoare ale vecinilor China și Coreea de Sud.

Cunoașterea limbii engleze de către deținătorii acestor canale de YouTube și accesul la bunuri de lux rare sugerează că sunt atât bine educați, cât și probabil rude ale unor oficiali de rang înalt, a declarat Park.

Propaganda nord-coreeană nu este nouă; campaniile anterioare au prezentat postere în stil sovietic, videoclipuri cu trupe în marș și teste de rachete, precum și imagini cu Kim Jong Un pe un cal alb.

Însă experții spun că videoclipurile de pe YouTube și conturile similare de socializare nord-coreene de pe platformele chinezești precum Weibo și Bilibili ilustrează o nouă strategie: relativitatea.

„Coreea de Nord se străduiește să sublinieze faptul că Pyongyang este un «oraș obișnuit»”, a declarat Park, adăugând că liderii „sunt foarte interesați de modul în care lumea exterioară îi vede”.

Coreea de Nord ar putea încerca să se prezinte ca o „țară sigură” pentru a încuraja turismul, în special după ce economia sa a fost puternic lovită – mai ales după bilanțul pandemiei de Covid-19, crede cercetătorul Ha.

Deși nu și-a redeschis încă granițele pentru turiști, „pandemia se va încheia la un moment dat, iar Coreea de Nord s-a concentrat pe turism în scopuri economice”, a declarat Ha.

O propagandă „mai creativă

Înainte de pandemie, existau opțiuni limitate pentru excursii în care vizitatorii erau conduși prin țară de ghizi din cadrul Ministerului Turismului. Tururile erau atent coregrafiate, concepute pentru a arăta țara în cea mai bună lumină. Chiar și așa, multe țări, inclusiv Statele Unite, își avertizează cetățenii să nu o viziteze.

După începerea pandemiei, „s-a vorbit (în Coreea de Nord) despre renunțarea la formele anterioare de propagandă și implementarea unor forme noi”, a declarat Ha. „După ce Kim Jong un a ordonat (autorităților) să fie mai creative în propaganda lor, au început să apară vloguri pe YouTube”.

Un articol din 2019 din ziarul de stat nord-coreean Rodong Sinmun, care îl citează pe Kim, a declarat că și canalele de propagandă și de știri ale țării trebuie „să renunțe cu îndrăzneală la vechiul cadru de scriere și editare cu convenții stabilite și metode convenționale”.

Utilizarea limbii engleze de către deținătorii canalelor de YouTube poate reflecta acest efort de a ajunge la telespectatorii globali. Atât YuMi, cât și Song A includ, de asemenea, în mod util, nume în limba engleză pentru canalele lor: YuMi se numește și „Olivia Natasha”, iar Song A – „Sally Parks”.

Coreea de Nord a postat și alte tipuri de propagandă pe YouTube în ultimul deceniu, deși videoclipurile sale oficiale sunt deseori retrase de moderatori.

În 2017, YouTube a eliminat canalul de știri nord-coreean de stat Uriminzokkiri și canalul Tonpomail, controlat de etnici coreeni din Japonia loiali Pyongyangului, afirmând că acestea au încălcat termenii de servicii și liniile directoare ale comunității platformei.

Un alt canal YouTube, numit Echo of Truth (Ecoul adevărului), care ar fi fost condus de o rezidentă nord-coreeană numită Un A, care s-a filmat în timp ce se bucura de activitățile zilnice din Pyongyang, a fost retras la sfârșitul anului 2020. Dar închiderea a stârnit proteste din partea unor cercetători, care au declarat că videoclipurile au oferit o perspectivă valoroasă asupra Coreei de Nord și a conducerii acesteia, chiar dacă erau propagandistice.

Când CNN a solicitat un comentariu din partea YouTube cu privire la aceste canale șterse, precum și la cele ale lui Song A și YuMi, un purtător de cuvânt a declarat că platforma „respectă toate sancțiunile aplicabile și legile privind conformitatea comercială – inclusiv în ceea ce privește conținutul creat și încărcat de entități restricționate”.

„Dacă constatăm că un cont încalcă Termenii noștri de serviciu sau Ghidul comunității, îl dezactivăm”, se arată în comunicat. Experții au declarat că videoclipurile realizate de YuMi și Song A ar putea fi o încercare a Pyongyangului de a ajunge la un public fără a atrage atenția moderatorilor.

„Oamenii știu deja că (videoclipurile) au fost create în scopuri de propagandă… publicul este deja conștient. Dar cred că ar trebui să existe o educație și o discuție adecvată cu privire la modul în care ar trebui să percepem (un astfel de) conținut, în loc să închidem pur și simplu ușile”, a declarat Ha.

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.