Colectivul @antibot4navalny, specializat în identificarea operațiunilor de influență, a descoperit recent dovezi ale unor tactici similare pe Bluesky. Scopul acestora pare să fie promovarea unei imagini favorabile Rusiei, în paralel cu criticarea sprijinului occidental pentru Ucraina și a liderilor europeni, în special a președintelui francez Emmanuel Macron.
Tactica „Matryoshka” pe Bluesky include atât reutilizarea unor postări de pe X, cât și crearea de conținut original, cu ajutorul inteligenței artificiale. Aceste mesaje imită mass-media sau universități pentru a conferi credibilitate.
De exemplu, un videoclip deepfake al unui profesor de la Universitatea Aix-Marseille sugerează erori economice din cauza sancțiunilor impuse Rusiei, deși analiza originală, găsită de AFP, nu menționează deloc acest subiect. Alte videoclipuri manipulează declarații și imagini de la diverse universități, susținând poziții elogioase față de Rusia.
Valentin Châtelet, analist la Atlantic Council, consideră că această campanie testează impactul pe Bluesky, înainte de a extinde operațiunile. În plus, tactici similare de influență, precum „Doppelgänger”, au fost observate anterior, indicând o „industrializare” a acestor metode de dezinformare.
Aceste campanii exploatează rețele sociale pentru a crea voci false și pentru a replica site-uri media occidentale, amplificând vizibilitatea mesajelor pro-ruse prin conturi false și strategii coordonate.
Bluesky încearcă să limiteze răspândirea dezinformării, încurajând utilizatorii să raporteze conținutul problematic și eliminând publicațiile marcate. În 2023, moderatorii săi au gestionat peste 358.000 de rapoarte, iar experții apreciază eforturile ca fiind eficiente în reducerea impactului.
Totuși, Valentin Châtelet avertizează că platforma trebuie să își îmbunătățească capacitatea de a acționa proactiv, pentru a preveni ca aceste operațiuni să câștige amploare în viitor.
Citește o analiză Libertatea despre dezinformarea în mediul online: Cum și cât de rapid se transmit informațiile false.