Audiența televizată a lunii noiembrie a stat sub efectul meciurilor difuzate de TVR 1. Campionatul Mondial de fotbal din Qatar aproape a triplat audiența medie a televiziunii publice în luna noiembrie. Astfel, de la un rating mediu, în octombrie, de 43.000 de telespectatori pe minut la nivel național, TVR 1 a urcat la o medie de 119.000 de persoane pe minut, conform măsurătorilor companiei Kantar Media. Mai precis, în luna abia încheiată, principalul canal al Televiziunii Române a câștigat, grație fotbalului, 76.000 de telespectatori față de luna precedentă, ratingul majorându-se de 2,7 ori. Creșterea audienței TVR 1 era previzibilă.
De la locul 15 pe 6
Totuși, transmisiunile din Qatar și programele adiacente evenimentului n-au ajutat TVR 1 să spargă „echipa” care controlează de ani buni audiențele TV din România. TVR 1 a urcat de pe umilitorul loc 15 în topul național (octombrie) pe locul 6 (noiembrie), în urma televiziunilor:
- Pro TV – 615.000 telespectatori pe minut (toată ziua);
- Antena 1 – 485.000;
- Kanal D – 389.000;
- România TV – 239.000;
- Antena 3 CNN – 164.000.
Chiar și cu fotbalul de la Mondiale, ratingul mediu al TVR 1 a fost de 5 ori mai mic decât cel al Pro TV, liderul pieței TV.
Cele patru meciuri difuzate în cursul lunii noiembrie au ajutat TVR 2, al doilea canal al televiziunii publice, să atingă o audiență medie de 44.000 de telespectatori pe minut, în creștere cu 8.000 de persoane față de octombrie. Totuși, influența fotbalul n-a fost determinantă pentru TVR 2, aceasta ocupând locul 17 în topul audienței naționale.
Euronews, prima lună de măsurare a audienței
Dincolo de fotbalul care a umflat audiența televiziunii publice, sondajul din luna noiembrie marchează o premieră: intrarea televiziunii de știri Euronews România în măsurătorile Kantar Media. Lansată pe piața locală la sfârșitul lunii mai, Euronews România se află pentru prima dată în sondajele TV oficiale, o dovadă că televiziunea este interesată să vândă publicitate pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP) livrate clienților pentru reclamele difuzate.
În noiembrie, audiența medie obținută de Euronews România a fost de 2.000 de telespectatori pe minut (toată ziua) la nivel național (0,05% rating), cam cât numărul de locatari ai unui bloc mai mare din cartierul Titan.
Euronews ocupă locul 75 din 83 de televiziuni monitorizate. La nivel urban, ratingul mediu al televiziunii de știri a fost de 1.000 de persoane pe minut (toată ziua).
După șase luni de la lansare, audiența Euronews România este departe de orizontul de așteptare creat în jurul acestui brand de televiziune încă de la obținerea licenței de la CNA. Multă publicitate, puțini telespectatori.
Euronews România se alătură televiziunilor de știri de cartier: Aleph News, controlată de Adrian Sârbu, și TVR Info, deținută de Televiziunea Română. Aleph News a avut, în noiembrie, o medie de 3.000 de telespectatori pe minut, la nivel național, în timp ce TVR Info, 4.000 de persoane.
Cele trei televiziuni se află la mare distanță de pachetul „tradițional” de știri TV:
- România TV – 239.000 de telespectatori pe minut;
- Antena 3 CNN – 164.000;
- Digi24 – 61.000;
- Realitatea Plus – 53.000;
- B1 TV – 23.000.
În noiembrie, audiența România TV a câștigat 27.000 de telespectatori la nivel național față de octombrie, cea mai mare creștere de audiență de pe nișa știrilor.
Cele opt televiziuni de știri aflate în măsurătorile Kantar Media au avut o cotă cumulată de piață de 15,8%, adică 15,8% dintre românii care s-au uitat la televizor (pe telecomandă), în cursul lunii noiembrie, au urmărit una dintre cele opt televiziuni. Este o cotă de vizionare la nivelul lunii octombrie, dar în decembrie, dacă nu va avea loc un eveniment important, aceasta va scădea pentru că publicul se va îndrepta către programele de divertisment specifice Sărbătorilor de iarnă.