- O instituţie înfiinţată special pentru a reforma căile ferate naţionale a acordat un contract de aproape un milion de euro pentru „sustenabilitatea şi eficientizarea reţelei feroviare din România”.
- Anterior, Autoritatea pentru Reformă Feroviară(ARF) a mai plătit şi pentru realizarea unui mecanism de calcul, evidenţiere şi acordare de la bugetul de stat a subvenţiilor pentru transportul pe calea ferată.
- Potrivit ordonanţei de înfiinţare a Autorităţii, deciziile de reformă feroviară „se fundamentează numai pe bază de studii de specialitate, realizate prin structurile de specialitate din cadrul ARF”.
- La ambele licitaţii a fost depusă o singură ofertă, iar contractele au fost câştigate de o societate comercială abonată în trecut la contracte din bani publici.
- Până la ora publicării acestui material, nici reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară şi nici reprezentanţii societăţii comerciale care a câştigat contractul nu au putut fi contactaţi.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară plăteşte unei firme private aproape un milion de euro pentru eficientizarea reţelei feroviare din România.
Banii vor acoperi cheltuielile pentru studii de sustenabilitate şi vor fi plătiţi în urma unei licitaţii publice la care s-a prezentat un singur ofertant.
Asta deşi, potrivit ordonanţei de înfiinţare a ARF din 2016, deciziile de reformă feroviară „se fundamentează numai pe bază de studii de specialitate, realizate prin structurile de specialitate din cadrul ARF”.
Licitaţia privind studiul de sustenabilitate şi eficientizare a reţelei feroviare din România s-a încheiat pe 31 august, iar anunţul privind atribuirea contractului de 4,4 milioane de lei fără TVA a fost publicat pe site-ul electronic de achiziţii publice pe 18 septembrie 2018.
Sinergia banului public
Firma câştigătoare este Synergetics Corporation S.R.L.
Ce e interesant e faptul că societatea şi-a schimbat domeniul de activitate principal la scurt timp după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunţat licitaţia.
Mai exact, vineri, pe 9 februarie 2018 este publicat anunţul de participare, iar luni, pe 12 februarie 2018, în Monitorul Oficial, firma Synergetics Corporation S.R.L. îşi modifică domeniul principal de activitate.
Cei doi acţionari ai firmei, Claudiu Băjenaru (50%) şi Adrian Ilie (50%), decid să renunţe la „activităţile de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică legate de acestea” în favoarea „activităţilor de inginerie şi consultanţă tehnică„.
Acesta este cel de-al doilea contract câştigat de Synergetics Corporation S.R.L. de la Autoritatea pentru Reforma Feroviară.
Societatea a mai concurat şi pentru serviciile privind realizarea unui mecanism de calcul, evidenţiere şi acordare de la bugetul de stat a subvenţiilor pentru transportul pe calea ferată.
Pe 9 iulie 2018, contractul în valoare 910.000 de lei fără TVA era atribuit tot după o licitaţie la care s-a prezentat un singur ofertant – de această dată o asociere de firme condusă de Synergetics Corporation S.R.L.
În 2017 societatea a avut o cifra de afaceri netă de 798.326 de lei, pierderi de 602.413 lei şi nici un angajat declarat la Ministerul de Finanţe.
În trecut, potrivit presei centrale, Synergetics Corporation S.R.L. a câştigat, în diferite asocieri, contracte de la Administraţia Străzilor din Bucureşti, iar în 2013 a câştigat, alături de Universitatea de Arhitectură Ion Mincu, concursul de soluţii pentru elaborarea Planului Urbanistic General al Municipiul București.
“Necesitatea sustenabilităţii”
Contractul pentru „studiile de sustenabilitate şi eficientizare a reţelei feroviare din România” acordat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară este parte din Programul Operaţional Infrastructura Mare al Uniunii Europene, prin care România are la dispozitie 11,6 miliarde de euro pentru investiţii în transporturi, până în 2020.
Cu alte cuvinte, fără astfel de studii, România nu poate fi parte din TEN – T, un proiect comunitar care prevede crearea unei rețele integrate de transport auto, feroviar și naval.
Potrivit caietului de sarcini, „reţeaua de cale feroviară interoperabilă din România are 6,521,8 km dintre care aproximativ 3.500 km sunt incluşi în Reţeaua feroviară TEN-T şi în reţeaua globală, ceea ce presupune un volum important de finanţare a modernizării reţelei”.
Liniile ferate fantomă
Tot din caietul de sarcini reiese că Synergetics Corporation S.R.L. „va colecta datele necesare pentru a analiza traficul feroviar existent de călători şi de marfă pe fiecare linie CF (n.r. – cale ferată) din anexă”.
Anexa cu liniile de cale ferată are 113 trasee cu distanţe cuprinse între doi şi 104 kilometri.
Multe dintre acestea sunt însă abandonate de ani buni, iar drumurile de fier au fost luate în stăpânire de buruieni.
Spre exemplu, pe linia Mărăşeşti-Panciu aflată pe listă celor 113 şi care măsoară 17,8 de kilometri nu a mai circulat vreun tren de la sfârşitul anilor 2000.
Şi despre linia Ucea – Victoria de nouă kilometri, aferentă sucursalei Braşov, se poate spune acelaşi lucru.
La finalizarea contractului de 18 luni, „consultantul va identifica și prezenta măsuri concrete de eficientizare a rețelei feroviare, măsuri care vor fi implementate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară și administratorul de infrastructură C.N.C.F. CFR SA”, se arată pe site-ul instituţiei.
Celebrul director de la ARF
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a ajuns în atenţia opiniei publice la sfârşitul anului trecut, în urma unui interviu acordat de fostul director Marian Păun.
Aceasta nu a putut spune cu ce se ocupă instituţia pe care o conduce şi care sunt planurile acesteia. El a fost demis ulterior interviului.
Cotidianul Libertatea a încercat să ia legătură cu reprezentaţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară, dar şi cu acţionarii societăţii Synergetics Corporation S.R.L.
Dacă la Autoritate telefonul de pe site-ul oficial este închis, în cazul firmei, la numărul de fix nu răspunde nimeni.
UPDATE
La scurt timp după publicarea investigaţiei Libertatea, Adrian Ilie, unul dintre cei doi acţionari ai societăţii care a câştigat contractul scos la licitaţie de A.R.F. a transmis că „licitaţia a fost organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară”.
Redăm intergral punctul de vedere al reprezentatului societăţii Synergetics Corporation S.R.L.
„Pe pierderi sunt ca orice companie. Am facturi neîncasate de la statul român. Licitaţia a fost organizată de Banca Europeană de Investiţii care a făcut consultanţă pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Urmează investiţii de aproximativ 1 miliard de euro în infrastructură de transport şi în materialul rulant. Această etapă de investiţii efective este precedată de elaborarea celor două studii pe care le-am câştigat noi. Credeţi mă că de puţine ori în atâţia ani mi-a fost dat să văd o documentaţie atât de bună. Avem parteneri din Germania şi Olanda, iar noi suntem liderul asocierii pentru că suntem o companie locală. Avem experţi recunoscuţi la nivel european, cunoscuţi Comisiei. Miza este enormă, respectiv atragerea acestor sute de milioane de euro care nu poate fi iniţiată fără cele două studii. Nu s-a mai prezentat nimeni la licitaţie pentru că a fost o documentaţie foarte complexă cu nişte cerinţe la un nivel foarte ridicat pentru că au avut consultanţi din afară României. Schimbarea obiectului principal de activitate nu are legătură cu acest contract. Am schimbat obiectul de activitate pentru că prestam şi alte servicii: cadastre sistematice, urbanism etc. În rest am toate CAEN-urile„, a transmis Adrian Ilie.
„
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro