Cuprins:
Detalii despre secțiunile în lucru
Potrivit lui Grindeanu, „600 de persoane și 300 de utilaje sunt acum mobilizate pe întregul șantier, cu o lungime totală de 13,13 km”. Acest sector de autostradă face parte din A1 Lugoj – Deva și este compus din două secțiuni importante.
Secțiunea E, cu o lungime de 9,13 km, include tunelul forat. Acesta este format din două galerii pe sens, fiecare având o lungime de aproximativ 2,12 km. Secțiunea D, în schimb, se întinde pe 4 km și necesită finalizarea lucrărilor din contractul anterior.
Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a oferit informații suplimentare despre activitățile în desfășurare pe șantier. Constructorii execută lucrări diverse, de la terasamente și structuri, până la galeriile tunelurilor, scurgerea apelor și utilități.
Termenul de finalizare și finanțarea
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, estimează că lucrările vor fi terminate până în septembrie 2026.
Într-un răspuns oferit deputatului PNL de Cluj, Radu Marin Moisin, Grindeanu a declarat: „La acest moment nu există niciun element concret care să justifice modificarea datei de finalizare a lucrărilor mai târziu de septembrie 2026, așa cum este termenul contractual”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_718666070ad71b381c9e6d637c8027b3.jpg)
Proiectul este finanțat prin PNRR și include faimoasele „tuneluri pentru urși”. Lucrările au început oficial pe 29 aprilie 2024 pentru Autostrada A1 Lugoj – Deva lot 2, secțiunea E1, iar zona cu tuneluri a demarat pe 25 septembrie 2024.
Procesul de construcție al tunelurilor este complex
În noiembrie 2024, DRDP Timișoara a oferit informații tehnice despre viitoarele tuneluri. Acestea vor fi unice în România datorită deschiderii foarte mari de intrare. Șoferii vor intra direct în tunel de pe autostradă, pe două benzi și pe banda de urgență, cu o lățime totală de 11,35 metri pe sens.
„Când va începe efectiv forarea tunelului 1, se va lucra pe o lungime de 75 de centimetri sau maxim 1 metru. Lucrările se vor executa la adăpostul unor «umbrele de țevi» înclinate, cu o lungime de 15 metri și o suprapunere de 4 metri. La fiecare 75 de centimetri de forare, se montează plase, se introduc ancore și se injectează, sub presiune, beton special, cu ajutorul mașinilor de torcret”, explică reprezentanții DRDP Timișoara.
Contractul și asocierea constructorilor
Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii lipsă de 9,13 km a fost semnat pe 14 octombrie 2022. Asocierea câștigătoare include S.C. SPEDITION UMB S.R.L., S.C. TEHNOSTRADE S.R.L., S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. și EURO-ASFALT d.o.o., cu o ofertă financiară de 1,83 de miliarde de lei fără TVA.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b4ec92f3e1ca045952aeac0979cd9732.jpg)
Durata contractului este de 45 de luni, împărțite între 11 luni pentru proiectare și 34 de luni pentru execuția lucrărilor. Garanția lucrărilor este de 10 ani.
Odată ce acest lot va fi finalizat, șoferii vor putea circula neîntrerupt pe autostradă de la Sibiu la Nădlac, la granița cu Ungaria.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_257efe1d767bf61c08b34a2f783f3392.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_85c9ca122ccc6fe0031a2b2611756ff0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_23ab7c2a81a2fca01420d4be590202d8.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_0b65f2476ed251425d3d0b58c5ca6dc2.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_d442bfa0457ab3558af41e488d556920.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_ee077b13555f90037b951ef1c8f032df.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_fda763f30810992716d0faad4950950c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_9869307697c7070788ac5e4e32a2298a.jpg)