„Aş face câteva precizări legat de modulul e-Factura. Avem o veste proastă pentru cei care credeau că ne va pica sistemul şi nu va merge sistemul şi modulul e-Factura. Până în momentul de faţă au fost preluate în sistem 2.775.421 de facturi, cu o valoare de 16 miliarde de lei. Maximul l-am atins în ziua de vineri – 675.000 de facturi. Ne aşteptăm ca în cursul acestei săptămâni această creştere să ajungă până la un milion de facturi pe zi”, a afirmat Boloș, într-o conferinţă de presă.

El a adăugat că raportarea se face în termen de cinci zile de la emiterea facturii.

„Reamintesc că funcţionăm în paralel cu cele două sisteme, respectiv sistemul de raportare a facturilor în modulul nostru de factură electronică şi opţiunea clasică de emitere a facturii şi apoi raportare a ei. Raportarea se face în termen de cinci zile de la emiterea facturii. Dacă se întrerupe sistemul după ce se reia partea de factură electronică, termenul rămâne acelaşi, de cinci zile în vederea raportării”, a explicat ministrul Finanţelor.

Amenzi de la 1 iulie

Acesta a mai spus că după 1 iulie neraportarea în sistemul e-Factura reprezintă contravenţie, iar firmele riscă amenzi.

„Până la data de 1 iulie avem regimul acesta opţional pe care vi l-am amintit, neraportarea în sistemul nostru electronic, în modulul e-Factura constituie contravenţie. Pentru microîntreprinderi avem faptă contravenţională sancţionată între 1.000 de lei până la 2.500 de lei, la întreprinderile mijlocii, amenda este între 2.500 – 5.000 de lei şi întreprinderile mari 5.000 de lei până la 10.000 de lei”, a mai declarat Marcel Boloş.

Ce este e-Factura

Sistemul e-Factura a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2024, dată de la care toate firmele trebuie să transmită facturile pentru tranzacții cu bunuri și servicii efectuate alte entități juridice.

Termenul-limită pentru trimiterea facturilor în acest sistem este de 5 zile de la emiterea acestora.

Legislația prevede că de la 1 iulie 2024 transmiterea facturilor prin acest sistem este obligatorie, fiind considerate facturi numai acelea care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 120/2021.

O serie de antreprenori au acuzat birocrația privind înrolarea în sistem. Concomitent, mari companii au anunțat că nu pot implementa sistemul de la 1 ianuarie, așa cum a fost cazul Vodafone.

Autoritățile speră ca prin noul sistem să reducă frauda la TVA.

România are cel mai mare procent de TVA neîncasată din Uniunea Europeană, de 36,7%, echivalentul a 9 miliarde de euro pe an, bani care nu sunt colectați la buget.

 
 

Urmărește-ne pe Google News