- Dacă trecem toate orașele ce nu au 10.000 de locuitori în comune, pierdem localități precum Siret (fostă capitală a Moldovei) sau au statut balneoclimateric și interes economic, ca Băile Tușnad, Băile Herculane.
- Dacă luăm doar numărul de locuitori drept criteriu, ne trezim cu localități montane unificate, precum cele de lângă Nucșoara, de zeci de ori mai întinse decât sunt unele de la câmpie, și imposibil de gestionat medical, de pildă, din cauza distanțelor.
Un subiect tot mai pregnant în societate este acela al reformei administrativ-teritoriale. Timid discutat în ultimul deceniu, dar puternic abordat în ultima perioadă, acesta pare că va fi motivul invocat de către PSD și PNL pentru o nouă colaborare după alegerile din 2024.
Subiectul este cu adevărat greu, dar pare că ideea ce a prins în societate este aceea a comasării unor județe (nimic mai fals) și aceea a faptului că actuala organizare pe județe este total nefuncțională.
Moștenim planul gândit în 1968
Forma de organizare teritorială din prezent este în vigoare începând cu anul 1968, iar dacă suntem nemulțumiți de rezultat, aceasta este tocmai din cauza acelei reforme. Actualele județe au fost proiectate de către un regim cu o viziune totalitară asupra spațiului care să corespundă acelor nevoi. Așa încât nu poate fi utilă astăzi și în deceniile care vin fără anumite modificări în contextul unei economii de piață, întrucât este discriminatorie și nesustenabilă.
În regulă, actuala formă de organizare pe județe nu este una viabilă, dar consider că reducerea județelor pe criterii „numerologice” va fi catastrofală pentru România și în special pentru ariile rurale.
De ce să plecăm de la ceva negativ?
Premisa de la care trebuie să se plece în această organizare NU poate fi numărul de locuitori, aceasta ar însemna o „împărțire cu toporul” de tipul „liniei Radcliffe”, din contră, ar trebui aplicate idei vizionare care să fie sustenabile, așa cum au fost trasate granițele României de către geograful francez Emanuele de Martonne.
Numărul de locuitori actual al unor așezări considerate nesustenabile de către anumite persoane reprezintă tocmai rezultatul unui mod de organizare incapabil.
Prin urmare, de ce să plecăm de la un rezultat negativ doar ca să răspundem unor companii care își văd doar de profit sau unor oameni politici care ori nu se pricep, ori au propriul interes (pe care îl vom dezbate ulterior)?
Mergând în profunzime, fiecare loc prezintă particularitățile sale, de la elemente psihoculturale până la factorii de relief, astfel că așezările din zonele joase au, de regulă, o populație mai mare și suprafețe mai restrânse, în timp ce așezările din ariile montane au suprafețe întinse și o populație mai mică.
Exemplele Nucșoara sau Sălătrucu
Imaginați-vă că astfel vom ajunge să avem comune în zonele montane cu suprafețe de zece ori mai întinse decât altele din zonele de câmpie.
De exemplu: Arefu, Nucșoara și Sălătrucu, de 99.295 ha, din zona de nord a județului Argeș – zonă montană, comparativ cu Macea, de 7.264 ha, din vestul județului Arad – zonă de câmpie. Asta doar pentru a se atinge acel prag de 5.000 de locuitori și astfel să fie „sustenabilă din punct de vedere financiar” pentru mediul de afaceri.
Ar fi un efect de bumerang, iar România ar intra într-un proces accelerat de depopulare (într-un ritm de neimaginat).
Iar oricât de populist sună demersul invers, anume „dați-i pe toți afară”, de fapt, locurile de muncă din administrația locală, fie ele și clientelare din punct de vedere politic, asigură o oarecare stabilitate demografică. Să le distribuim pe competență, nu să le distrugem.
Soarta reședințelor de județ
Schimbăm registrul și ajungem la așezările de tip urban, acolo unde s-a propus un prag de 10.000 de locuitori. Și aici se pleacă de la aceeași premisă greșită doar pentru ca actuala dispunere administrativ-teritorială să pară funcțională din punct de vedere economic. Problema acestei idei bazate pe număr este greșită pentru că este privită strict din punct de vedere economic, iar populația este văzută ca număr, și nu transpusă în teritoriu.
Dacă ne gândim la cât de mult au avut de pierdut anumite municipii din cauza reședințelor de județ (îmi trec prin minte municipiul Rădăuți sau municipiul Huși, printre atâtea altele), nu cred că tot acestea ar trebui să mai fie încă o dată discriminate.
Facem Siret sau Băile Herculane comune?
În general, reședințele s-au bazat pe o polarizare a întregului județ, eliminând în timp concurența și deposedându-le de importanță la nivel teritorial.
Mai mult, nu putem să trecem toate orașele ce nu au 10.000 de locuitori în comune, întrucât au fie o importanță istorică: Siret – fostă capitală a Moldovei, fie au statut balneoclimateric: Băile Tușnad, Băile Herculane, Băile Olănești etc.
Acest pas ar rezulta în pierderi financiare importante pentru stat, iar aceste așezări ar trebui mai degrabă stimulate să crească.
Miza e încetarea unui monopol de dezvoltare, nu sporirea acestuia
Într-o eventuală comasare a județelor, mergând pe această premisă a reducerii numărului lor, s-ar putea ca municipiul Botoșani să fie dezavantajat printr-o comasare cu județul Suceava, iar rezultatul, peste 70 de ani, ar fi asemănător cu cel pe care îl vedem astăzi în relația dintre municipiile Suceava și Rădăuți.
De fapt, cheia acestei organizări nu ar fi comasarea județelor, ci distrugerea monopolului acestora asupra teritoriului (inclusiv a instituțiilor administrative județene) prin introducerea unor organisme locale intrajudețene de tip plăși, cu statut egal, astfel încât să corespundă nevoilor locale.
Spre exemplu, în județul Constanța ar putea să apară 7-8 plăși, în funcție de dispunerea orașelor sau dezvoltarea unui pol de creștere local (dezvoltare exogenă).
O astfel de abordare ar însemna ca zonele rurale să poată fi revigorate din punct de vedere social și economic, iar fondurile nu s-ar mai duce către marile centre.
Printr-o astfel de măsură, mediul rural ar fi mai incluziv, în acest mod s-ar elimina discrepanțele sociale dintre marile reședințe de județ și restul țării, iar problema demografică ar putea fi stabilizată. Un alt beneficiu ar fi acela al apariției unor oameni de afaceri locali, astfel încât gradul de reziliență al zonei să crească pe baza resurselor proprii.
Totuși, miza baronilor actuali, mai ales a celor din marile orașe, este să-și crească influența prin intermediul acestei reorganizări, mizând pe faptul că populația ar fi naivă, și anume pe ideea revizionistă față de București.
Cum ar arăta Parlamentul dacă un președinte al unui partid puternic ar pune pe listă și ar controla 15-20 de parlamentari?
Descentralizarea poate fi o idee bună dacă este aplicată cum trebuie, cu condiția ca oamenii să aibă capacitatea să controleze politicul de la nivel local, și nu invers, altminteri vom avea superbaroni!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
parpalache • 16.05.2023, 20:40
Cica trebuie desființate județele!De ce?!Ca le-a facut Ceaușescu in 1968?!!Dar Ceaușescu de ce le-o fi facut?!Raspuns:Ca sa desființeze Regiunea Mureș Autonoma Maghiara plantata de Stalin in inima României!Un rau mai mic-ca un compromis la presiunile americane- pentru ca secretarul de stat Averell Hariman -pe fondul unei susținute campanii de presa in State-ceruse autonomia intregii Transilvanii!-Care va puteți inchipui de cine ar fi fost condusa!(Cerere reluata de secretarul de stat James Becker-45 de ani mai târziu-dupa„revoluția”din 1989-dupa cum zicea Petre Roman,prim ministru in acea perioada)!Dar domnul cercetator nu sufla o vorba despre ce-i trebuie unei localitați ca sa justifice titlul de localitate urbana!Dupa umila mea parere,prima condiție sunt...locurile de munca!Da,avem interzisa industria„grea”-dar macar industria ușoara(alimente,imbracaminte,incalțaminte,mobilier,electronice etc.)!Nimic!Am unit niște sate ca sa ...incincim numarul de posturi la primarie!Unde sunt angajate rudele ciocoilor locali(n-aveți decât sa le ziceți„baroni”,dar tot neamuri proaste sunt)!In situația fara speranța in care se gasește România-mult mai realist ar fi sa se revina la organizarea din evul mediu!Cu sate și cu...târguri!
andrei.v.c • 17.05.2023, 00:15
parpalache • 16.05.2023, 20:40
Cica trebuie desființate județele!De ce?!Ca le-a facut Ceaușescu in 1968?!!Dar Ceaușescu de ce le-o fi facut?!Raspuns:Ca sa desființeze Regiunea Mureș Autonoma Maghiara plantata de Stalin in inima României!Un rau mai mic-ca un compromis la presiunile americane- pentru ca secretarul de stat Averell Hariman -pe fondul unei susținute campanii de presa in State-ceruse autonomia intregii Transilvanii!-Care va puteți inchipui de cine ar fi fost condusa!(Cerere reluata de secretarul de stat James Becker-45 de ani mai târziu-dupa„revoluția”din 1989-dupa cum zicea Petre Roman,prim ministru in acea perioada)!Dar domnul cercetator nu sufla o vorba despre ce-i trebuie unei localitați ca sa justifice titlul de localitate urbana!Dupa umila mea parere,prima condiție sunt...locurile de munca!Da,avem interzisa industria„grea”-dar macar industria ușoara(alimente,imbracaminte,incalțaminte,mobilier,electronice etc.)!Nimic!Am unit niște sate ca sa ...incincim numarul de posturi la primarie!Unde sunt angajate rudele ciocoilor locali(n-aveți decât sa le ziceți„baroni”,dar tot neamuri proaste sunt)!In situația fara speranța in care se gasește România-mult mai realist ar fi sa se revina la organizarea din evul mediu!Cu sate și cu...târguri!
ai dovezi pentru ce ai spus? asa pot sa spun si eu ca parpalache a fost rapit de extraterestrii si au fost facute pe el experimente *** pana a ramas traumatizat si acum are ceva cu oamenii inteligenti, de asta ii sustine pe rusnaci
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.
bozo76 • 16.05.2023, 18:04
Secarica, dar ceva trebuie facut?? Sau stam ca si cu drobu de sare. Cine nu sare ia condamnare.
Chircutz • 16.05.2023, 17:24
Sunt foarte curios să aflu ce îi recomandă pe unii comentatori de aici să-și dea cu părerea despre acest subiect, unul foarte specific și care necesită aș zice un „profesionalism de nișă” (specialiști în științe administrative, în colaboare cu specialiști în antropologie și sociologie). De ce pun această problemă? Fiindcă m-am convins demult că unul dintre numeroasele defecte de caracter ale nației noastre este și acela de a ne crede atoateștiutori, dându-ne cu părerea despre oricine, orice, oricum, oricând, oriunde și într-o totală necunoștință de cauză! Și, nu în ultimul rând, fiindcă văd că aici, pe „Libertatea”, comentează mai mereu aceleași persoane și-mi este greu să cred că tot ele se pricep și la administație și ce mai presupune acest subiect, care, repet - trebuie abordat cu multă competență și profesionalism. În plus, eu cred că, dacă se vor ocupa de el politicienii noștri proști și fuduli, totul va fi în cele din urmă o și mai mare afundare în mocirla socio-existențială românească actuală. PS: Sunt curios să văd dacă acest comentariu va fi aprobat ori va fi... moderat la... sânge, adică - dacă nu va mai apărea deloc, având curiozitatea să văd situația statistică a comentariilor mele de aici și constatând că aproape jumătate nu-mi apar deloc! Și, apropo de... ascunsul în spatele unor nume fistichii din lașitate pentru a comenta - „Chircutz”/ „Chircuț” este porecla neamului meu loviștean, adică - Marian Pătrașcu în realitate (v. pe Google).
Gandalf_the_Grey • 18.05.2023, 22:01
Chircutz • 16.05.2023, 17:24
Sunt foarte curios să aflu ce îi recomandă pe unii comentatori de aici să-și dea cu părerea despre acest subiect, unul foarte specific și care necesită aș zice un „profesionalism de nișă” (specialiști în științe administrative, în colaboare cu specialiști în antropologie și sociologie). De ce pun această problemă? Fiindcă m-am convins demult că unul dintre numeroasele defecte de caracter ale nației noastre este și acela de a ne crede atoateștiutori, dându-ne cu părerea despre oricine, orice, oricum, oricând, oriunde și într-o totală necunoștință de cauză! Și, nu în ultimul rând, fiindcă văd că aici, pe „Libertatea”, comentează mai mereu aceleași persoane și-mi este greu să cred că tot ele se pricep și la administație și ce mai presupune acest subiect, care, repet - trebuie abordat cu multă competență și profesionalism. În plus, eu cred că, dacă se vor ocupa de el politicienii noștri proști și fuduli, totul va fi în cele din urmă o și mai mare afundare în mocirla socio-existențială românească actuală. PS: Sunt curios să văd dacă acest comentariu va fi aprobat ori va fi... moderat la... sânge, adică - dacă nu va mai apărea deloc, având curiozitatea să văd situația statistică a comentariilor mele de aici și constatând că aproape jumătate nu-mi apar deloc! Și, apropo de... ascunsul în spatele unor nume fistichii din lașitate pentru a comenta - „Chircutz”/ „Chircuț” este porecla neamului meu loviștean, adică - Marian Pătrașcu în realitate (v. pe Google).
Domnul Pătrașcu, este un atac concertat (nu-mi umblă fluturi prin cap, deși tot așa aș afirma și dacă mi-ar umbla, nu?) deci este un asalt al trolilor bolșevici, sprijiniți puternic de cele mai josnice elemente ale noastre. Încearcă să ne convingă că ziua e noapte și că zăpada e neagră. Sunt plătiți pentru asta, deci își fac jobul și e de datoria noastră să ripostăm așa cum putem și cu decență. Succes s-avem!