Directoarea companiei pentru călătorii de lux Sirius Aero, Yelena Stepnovaya, a știut că trebuie să acționeze rapid atunci când pandemia de coronavirus a lovit Rusia, iar autoritățile au impus măsuri precum închiderea granițelor și oprirea zborurilor comerciale.
Alături de colegii ei de la compania Sirius a decis să evite restricțiile prin oferirea cetățenilor ruși cu posibilități financiare ridicate oportunitatea de folosi zboruri private pentru a călători în destinații populare precum Courchevel, Milano sau în sudul Franței. Bilete ajuns să coste între 2.000 și 10.000 de euro.
Cererea pentru avioane private a crescut în acest an, fiind solicitate cu 32% mai multe zboruri decât în perioada pre-pandemică, potrivit firmei de consultanță specializată în aviație WingX Advance GmbH.
Hiba care permite evitarea măsurilor COVID
În timp ce zborurile comerciale lipsesc în mare parte din oferta pentru vacanțe în Europa, cu doar câteva zboruri permise către Marea Britanie sau Grecia, traficul aerian privat nu este reglementat prin legislația Rusiei sau Uniunii Europene. Astfel, rușii cu rezidență în UE sau cu pașapoarte europene pot zbura către state care legal sunt închise.
„Avioanele private rezolvă problema zborurilor limitate către Europa și alte destinații”, a declarat Yevgeny Bikov, de la compania privată de turism Your Charter.
„Cu cât ne apropiem de vară, am văzut o creștere cu 50% a cererilor pentru zboruri private către vestul Europei, comparativ cu nivelul pre-pandemic din 2019. Cererile depășesc de obicei posibilitățile de a călători în plan extern”, a adăugat el.
Stepnovaya și Bikov au arătat că cele mai populare destinații de vacanță în care trimit clienți sunt Nisa, de pe Riviera Franceză, și stațiunile spaniole Mallorca, Ibiza și Malaga.
„Așteptăm o creștere suplimentară în lunile următoare, când clienții noștri vor vrea să viziteze casele de vacanță și resorturile din Europa”, a transmis Stepnovaya.
Acest mod de călătorie nu le oferă rușilor bogați doar șansa de a evita restricțiile COVID, ci și un plus de siguranță că nu se vor îmbolnăvi, pentru că nu călătoresc alături de alți pasageri.
Prin urmare, industria aeronautică privată s-a recuperat mai rapid decât cea comercială după criza generată de pandemie. Potrivit estimărilor RBK, industria aeronautică comercială din Rusia a pierdut 125 de miliarde de ruble, echivalentul a 1,7 miliarde de dolari, iar cei mai importanți operatori au trebuit să concedieze o treime dintre angajați.
Renașterea industriei private a venit mână în mână cu creșterea averilor celor mai bogați ruși cu 20% în 2020 în timpul pandemiei, potrivit unui raport întocmit de PwC și UBS.
Pentru operatorii privați o nouă oportunitate de creștere vine pe măsură ce belarușii care sunt îngrijorați de închiderea spațiului aerian propriu, după deturnarea avionului Ryanair în care se afla Roman Protasevici, se interesează dacă pot folosi serviciile rușilor. Răspunsul este unul pozitiv, pentru moment.
Cum pot călători rușii în Europa
Rușii care vor să viziteze, în prezent, Europa au două opțiuni: să aibă permis de rezidență în spațiul comunitar sau un al doilea pașaport european. Malta și Cipru sunt două din statele care oferă cu ușurință astfel de pașapoarte în schimbul unor investiții în economia națională. Potrivit FT, rușii au obținut aproape jumătate din cele 3.153 de pașapoarte oferite de Cipru între 2013 și februarie 2018.
Alt mijloc care a devenit popular în timpul pandemiei este „permisul medical”. Pentru o sumă consistentă, hotelurile din Europa le oferă turiștilor ruși certificate medicale de la clinici locale, care le oferă dreptul de a intra în țară. Acest serviciu a fost popular în special în Italia.
Acum, odată cu apariția pașaportului de vaccinare al UE, operatorii ruși au început să caute soluții pentru ca ai lor clienți să poată evita măsurile, în condițiile în care rușii au fost reticienți în a se vaccina.