Ali Rizkallah „Savannah”, un comandant de frunte al RSF din statul Darfur de Nord, a apărut într-un videoclip la locul accidentului, spunând că s-au folosit „rachete ghidate” pentru a doborî „Antonov-ul egiptean”. (Această retorică este în concordanță cu cea a comandantului șef al RSF, Mohamed Hamdan Dagalo, care a acuzat recent „perfidele forțe aeriene egiptene” de bombardarea trupelor sale).

De fapt, epava este a unui Ilușin-76, iar unul dintre membrii echipajului purta un ecuson pe uniformă care îl identifica drept inginer principal pentru „Airline Transport Incorporation FZC”, o companie cu sediul în Emiratele Arabe Unite și asociată cu Kârgâzstan. Pe ecusonul era notat „Aeroportul Internațional Manas”, care este principalul aeroport internațional al Kârgâzstanului.

Un alt membru al echipajului avea un pașaport rusesc. Deși aceste documente au fost găsite printre resturile aeronavei, nu a fost raportat niciun supraviețuitor, iar aeronava a fost în mare parte distrusă de flăcări, după ce a creat un crater la impactul cu solul. Echipajul standard pentru IL-76 este de cinci membri.

Ambasada Rusiei în Sudan a confirmat prăbușirea unui avion cargo, fără însă a oferi detalii.

Transport umanitar sau cu provizii militare?

Conflict Observatory a identificat mai multe aeronave Ilyușin-76 din Kârgâzstan implicate în transportul aerian al Emiratelor Arabe Unite către Amdjarass, Ciad, inclusiv două operate de New Way Cargo Airlines (EX-76010 și EX-76015), cu sediul în Ras al-Khaima, Emiratele Arabe Unite.

În total, ancheta a identificat șapte zboruri cunoscute cu avioane cargo și alte 35 de curse neidentificate către aeroportul Amdjarass în perioada iunie 2023 – mai 2024, când s-a încheiat perioada de cercetare.

Emiratele Arabe Unite susțin că acest transport aerian a fost în scopuri umanitare, dar cercetătorii de la Conflict Observatory au spus că aproape sigur aeronavele de marfă aduceau provizii militare, coroborând constatările anterioare ale altor surse, inclusiv al unui grup de experți al ONU.

Trupele RSF din Darfur de Nord probabil că nu ar fi știut nimic despre zborurile secrete nocturne în Darfur de Sud, coordonate direct de conducerea grupării paramilitare.

În schimb, ar fi fost implicate în depistarea avioanelor de război ale Forțelor Aeriene sudaneze, care efectuează în mod obișnuit bombardamente în Darfur de Nord atât împotriva civililor, cât și împotriva țintelor RSF.

Războiul civil din Sudan a început în aprilie 2023 între armata sudaneză și fostul său aliat, Forțele de sprijin Rapid (RSF), în Darfur. Războiul a distrus capitala națiunii, a strămutat un sfert din populație, a distrus economia și a aruncat o parte din Sudan în foamete.

Urmărește-ne pe Google News