De luna trecută, pe mai multe străzi din Baia Mare au apărut trasate dungi galbene, iar locuitorii au aflat că ele reprezintă noi trasee pentru bicicliști.

Imaginile postate pe rețelele sociale arată nu piste, ci linii continue, uneori strâmbe sau trecând la mică distanță de clădiri, de tufișuri sau gherete.

Fotografii: Andrei Nagy / Facebook

Fotografiile au fost făcute pe artere precum bulevardul Unirii, strada Progresului sau strada Culturii din oraș.

„Care e pista pentru biciclete și care este zona pentru pietoni?”, s-a întrebat un utilizator la o fotografie în care linia galbenă taie un trotuar minuscul.

„E evident că tot slalom printre pietoni trebuie făcut” și „Dorel lovește din nou” au fost alte reacții ale băimărenilor.

Oamenii sunt nemulțumiți și de liniile trasate pe trotuare mai largi, însă care trec la câțiva centimetri de tufișuri ori gherete. „E pentru mountain bikeri. Ei sunt obișnuiți să dea cu capul în tufe sau crengi”, a făcut haz de necaz alt utilizator. 

Ce spune primarul orașului, Cătălin Cherecheș, reales primar în 2020 din partea Coaliției pentru Maramureș, alianță care a înglobat mai multe partide (PSD, PNȚCD, PPU-SL și altele)?

Cătălin Cherecheș, primar reales în 2020. | Foto: EPA

„E provizorie”

„Nu sunt finalizate. Abia acum o lună am început și toată rețeaua are peste 70 de kilometri. Zonele marcate vor fi integral vopsite, respectiv se va turna, mai bine zis, un strat colorat verde”, explică edilul orașului Baia Mare pentru Libertatea. 

Cherecheș a menționat că vor exista și „plăci avertizoare, indicatoare, zone de bike sharing și borduri schimbate”.

„Având în vedere că arterele majore de circulație vor intra în modernizare pe o finanțare de 70 milioane de euro și aici sunt cuprinse toate bulevardele, străzile colectoare mari, benzi de transport în comun, vor fi două benzi pentru biciclete delimitate fizic și cu bordură, și cu zonă verde și două trotuare. În concluzie, o parte din ceea ce marcăm în această vară ca rețea pe care o facem în parteneriat cu Maramureș Bike, niște băimăreni formidabili, e provizorie și se va înlocui în maniera expusă mai sus”, completează Cherecheș.

Primarul a conchis, menționând că inițiativa a fost aplicată spre finanțare pe sistemul de bugetare participativă și a fost în primele trei votate de cetățeni.

„Vrem motivarea celor care fac kilometri cu bicicleta renunțând la mașină cu o sumă de iLeu, moneda noastră locală, care e în faza finală de demarare a implementării. Sumă pe care o pot utiliza pentru plata oricăror costuri în legătură cu autoritatea locală. Taxe, impozite, apă, transport public, salubritate, parcări, teatru, sport etc.”, mai spune Cătălin Cherecheș. 

„Unde să mai pui și pista de biciclete?”

Consultat de Libertatea, reprezentantul unei asociații care încurajează ciclismul urban a menționat că, indiferent dacă sunt provizorii sau nu, unele dungi trasate nu au nicio logică. 

„Când trotuarul e lat cât o pistă de bicicletă normală, iar pe acolo trebuie să treacă și biciclistul, și pietonul, dungile trasate nu au nicio noimă”, a menționat acesta.

A punctat că asociația nu vede rostul dungilor nici măcar dacă sunt provizorii, „având în vedere că Primăria anunță o renovare completă și piste separate. S-a consumat niște vopsea”, a menționat specialistul. 

Cum arată o pistă de biciclete din Ungaria și din Polonia:

O pistă de biciclete din apropierea lacului Velența din Ungaria. | Foto: Andocs/Shutterstock
Un lucrător aplică marcaje pe o pistă de biciclete din Budapesta. | Foto: EPA
O pistă de biciclete din centrul Cracoviei, Polonia. Elzbieta Krzysztof/Shutterstock

Urmărește-ne pe Google News