Cazul nevăzătorului căruia i s-a refuzat deschiderea
unui cont bancar de către o bancă nu e singular, spune Constantin Tomina,
președintele Filialei interjudeţene Bucureşti – Ilfov – Ialomiţa – Călăraşi din
Asociaţia Nevăzătorilor din România.
”Am avut nu un caz, ci mii de asemenea cazuri. Noi
le-am propus celor din bănci să venim cu cineva care să-i citească
nevăzătorului ce prevede contractul iar acesta la final să semneze.
Nu s-a acceptat varianta asta. Am mai propus apoi să facă nevăzătorul o împuternicire pentru un prieten care vede și poate citi contractul, dar băncile au spus că atunci ele vor deschide cont pe numele celui împuternicit, nu pe numele nevăzătorului, ceea ce era perfect inutil”, spune Tomina, conform sursei citate.
Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării a
transmis miercuri printr-un comunicat că a amendat o bancă comercială cu suma
de 3.000 de lei pentru că a refuzat deschiderea unui cont pentru un nevăzător.
Refuzul ar fi fost motivat de funcționarul bancar prin
aceea că nevăzătorul nu poate citi contractul. ”Băncile trebuie să acorde
posibilități alternative pentru persoanele cu dizabilități, de exemplu contract
scris în limbaj Braille”, a mai spus CNDC.
Care sunt cele mai ”neprietenoase” bănci
”Totul a pornit de la o decizie a primarului Firea care a hotărât să dea o sumă de bani celor cu dizabilități. Cum nu putea să-i dea la plic, s-a decis să-i vireze în contul bancar. Numai că nu toți membri noștri aveau asemenea cont. Și au început problemele”, mai spune președintele filialei Asociației Nevăzătorilor.
Cele mai ne-prietenoase bănci, mai spune Tomina, au
fost Raiffeisen Bank, UniCredit, BCR și CEC Bank. Singura care nu ne-a pus
nicio piedică a fost BRD.
”Bine, chiar și în interiorul rețelei aceleiași bănci
au fost unități în care am fost refuzați și unități în care ni s-au deschis
conturi fără nicio problemă. La CEC-urile din anumite sectoare nici nu voiau să
audă, pe motiv că membrii Asociației noastre nu pot citi contractual! Alte
unități CEC au deschis aceste conturi”, a mai spus Tomina.
El mai atrage atenția că probleme sunt nu doar la
deschiderea unui cont banal. ”Gândiți-vă că avem membri tineri care ar vrea un
împrumut. De cele mai multe ori să obții un credit e ceva utopic, nimeni nu te
bagă în seamă dacă ești nevăzător. De parcă noi n-am fi oameni ca toți
ceilalți! Găsesc că e absolut anormal să fim respinși de bănci doar pentru că
nu vedem”, conchide Tomina.
Oficial din BNR: ”O prostie, foarte bine că i-au amendat””
Surse din interiorul Băncii Naționale, instituție care se ocupă de supravegherea prudențială a sistemului bancar, au transmis că potrivit legii, băncile pot refuza un client din motive întemeiate fără a-i comunica acestuia argumentele pentru care îl resping.
”În cazul de față ceea ce au făcut e o prostie. Foarte
bine au făcut că i-au amendat! Nu e posibil să nu oferi variante alternative
pentru asemenea persoane cu dizabilități”, spune un oficial din BNR. Potrivit
acestuia, ar putea fi vorba mai degrabă de o greșeală a unor funcționari de la
ghișeele băncilor și nu de o politică internă a vreunei bănci.
La rândul lor, reprezentanții comunității bancare au
transmis că vor continua să fie proactive pentru a preîntâmpina asemenea
situații: ”CPBR a luat notă de comunicatul CNCD și a transmis aspectele
cuprinse în acesta băncilor sale membre, cu rugămintea de a fi comunicate mai
departe în cadrul rețelelor acestora. Suntem convinși că băncile membre CPBR
vor continua să întreprindă în mod proactiv măsuri, în condițiile legii, pentru
a preveni astfel de situații și a evita orice formă de discriminare ce ar putea
surveni față de clienți”, arată Consiliul Patronatelor Bancare din România.