Aeroporturile Baneasa si Otopeni, de curand intrate sub administratie comuna, vor imbraca ‘haine noi’. Datorita numarului in crestere al pasagerilor, cele doua aerogari se vor dezvolta deschizand noi terminale, parcari si in premiera chiar hoteluri de lux in incintele aeroporturilor.
In aproximativ sase ani, Aeroportul Otopeni se va extinde. Un proiect indraznet demarat de curand se va concretiza in anul 2013, cand un nou terminal va intra in folosinta. Daca in prezent aeroportul poate face fata unui numar de 6 mi-lioane de pasageri, proiectul prevede construirea unui nou terminal cu 4 module, fiecare capabil sa proceseze cate 5 milioane, adica un total de 20 de milioane de pasageri pe an.
Este vorba de o extindere de 600 de hectare a actualului Aeroport ‘Henri Coanda’ din Otopeni si construirea a doua module din viitorul terminal, care va fi constituit din 4 astfel de unitati.
‘Anul acesta estimam un numar de aproximativ patru milioane si jumatate de pasageri care vor tranzita aeroportul’, ne-a explicat Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al aeroportului. ‘Fiecare modul va putea deservi in jur de cinci milioane de pasageri anual.
In prezent pe Otopeni exista cinci pasarele care leaga poarta de imbarcare de avion. In doi ani vom avea in jur de 11, dar cand primele doua module vor fi gata vom avea 75 de astfel de pasarele’, ne-a explicat Iordache. Spatiul de 600 ha va mai include un nou turn de control al traficului aerian, un hotel legat de toate modulele, o zona destinata avioanelor de tip cargo si doua statii de metrou.
„Otopeni va fi gata in 2018”
‘Tot proiectul va fi gata in 2018, iar pretul total al lucrarilor se ridica la 450 de mi-lioane de euro’, a spus Iordache.
Zilnic se inregistreaza intarzieri
De aproape doua saptamani, de cand a preluat tot traficul aerian low-cost si business de pe Aeroportul Baneasa, terminalul ‘Henri Coanda’ este supraaglomerat. Controlorii de trafic aerian sunt nevoiti sa dirijeze aeronavele in asa fel incat acestea sa poata decola si ateriza in siguranta la intervale mai mici de un minut. Aceasta este si cauza intarzierilor care se inregistreaza in fiecare zi la o parte dintre curse. Daca avioanele care cer permisiunea de zbor sunt oprite la sol, cele care nu gasesc culoare de aterizare sunt nevoite sa mai zboare cateva minute.
La Baneasa este inchis pentru renovare
Momentan inchis pentru re-novare, Aeroportul Baneasa este pustiu, cum probabil a mai fost doar in momentul construirii.
‘Erau foarte multi pasageri si aglomeratia era infernala. Din acest motiv incaperile s-au degradat rapid. Cursele de aici au fost preluate de Otopeni’, ne-a spus directorul general de la Baneasa, Stefan Mladin. Aeroportul va lua in sfarsit aspect de aero-gara, vechiul sentiment ca te afli intr-o autogara fiind rapid dat uitarii la finalizarea proiectului. Renovarea a inceput cu repararea pistei si a bretelei de degajare. ‘Din cauza numarului mare de zboruri pista a fost supusa unei uzuri exagerate, iar breteaua era folosita numai de avioanele mici’, ne-a mai spus directorul.
Va avea terminal VIP si hotel de lux
Langa clasicul terminal de la Baneasa vor aparea o parcare etajata, o noua cladire cu parcare pe trei nivele, birouri si un hotel, iar in apropierea pistei va mai fi construit un terminal modern de 2000 mp cu spatii comerciale, restaurante si salon business. ‘Avem de gand sa mutam si turnul de control spre centrul pistei si sa construim un alt salon business destinat strict VIP-urilor’, a adaugat Stefan Mladin. Aeroportul Baneasa se claseaza de patru ani pe primul loc in topul european al aeroporturilor de oras privind cresterea numarului de pasageri, in 2006 fiind inregistrata o crestere de 75%.
Baneasa e cel mai vechi aeroport al Bucurestiului, iar Otopeni are „doar” 37 de ani
Aeroportul International Aurel Vlaicu, cunoscut drept Baneasa, a fost inaugurat in anul 1920. Pana cand a fost construit Aeroportul Otopeni, acesta a fost cel mai mare aeroport din tara. La Baneasa au aterizat de-a lungul timpului mari personalitati precum Papa Ioan Paul al II-lea, Bill Gates. Acum, cand a implinit 87 de ani, a fost inchis pentru cateva luni pentru reparatii capitale. Terminalul International Henri Coanda sau Aeroportul Otopeni a fost construit in 1970, fiind cel mai mare aeroport din Romania. In ultimii ani acesta a fost modernizat constant.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro