Simona Alice Gogan, contabil-șef al Operei din Iași, a trimis un memoriu către mai multe instituții de control, printre care Curtea de Conturi și Ministerul Culturii, în care o acuză pe Beatrice Rancea că a cheltuit după bunul plac 2 milioane de lei din suma de 2,95 de milioane primită de Operă la rectificarea bugetară din decembrie 2019, invocând serii și numere de facturi, data la care au fost semnate etc.
Conform memoriului intrat în posesia Libertatea, Gogan o acuză pe Rancea de „fapte și acțiuni profund ilegale” pe care aceasta le-ar fi comis atât în nume propriu, cât și prin constrângerea angajaților instituției să semneze diferite acte, fie că e vorba de contracte pentru colaboratori sau documente financiare.
Aceste fapte se referă, pe de o parte, la presiunile la care am fost supuși de către doamna manager Beatrice Rancea atât eu (prin prisma funcției), dar și alți salariați, în vederea comiterii unor fapte ilegale, iar pe de altă parte la cheltuirea banului public (respectiv al bugetului Operei) în total dispreț față de lege.
Fragment din memoriu:
În mod concret, Rancea e acuzată că a folosit „discreționar” 2 milioane de lei pentru a face diverse plăți nefundamentate în luna decembrie a anului trecut. Contabila scrie în memoriu că au fost achiziționate zeci de televizoare, frigidere, mașini de spălat, 20 de aspiratoare, laptopuri și zeci de alte produse „fără să existe referate de necesitate, procese verbale de recepția mărfii, pentru unele plăți neexistând contracte încheiate cu furnizorii, plățile făcându-se doar în baza facturilor, neexistând certitudinea că mărfurile respective sunt în instituție”.
Bani cheltuiți discreționar
În memoriu figurează și un exemplu mai concret: Gogan susține că Opera ar fi plătit în prima zi lucrătoare de după Crăciun, 27 decembrie, suma de 120.000 de lei către compania SC ART DECO EXIM SRL pe baza unui ordin de plată, fără girul contabilei, doar pe baza unei facturi, fără să existe în spatele acesteia un contract, fără ca să existe vreun serviciu concret efectuat de firma respectiva care să fie recepționat, conform legii, de o comisie a instituției condusă de manager.
Simona Alice Gogan susține că, de fapt, în graba de a cheltui sumele de bani din decembrie, nu s-au făcut actele corespunzătoare pentru majoritate achizițiilor efectuate la nivelul instituției.
„Vă mai aduc la cunoștință faptul că la aproape toate achizițiile făcute în decembrie 2019 nu există referate de necesitate din partea compartimentelor de specialitate și nici procese verbale de recepție a serviciilor/lucrărilor/produselor achiziționate, iar dacă există câteva referate de necesitate, nu poartă semnătura mea în calitate de contabil-șef֨”, se mai menționează în memoriu.
Presiuni asupra angajaților pentru falsificarea unor documente
Beatrice Rancea este acuzată că a menținut constant o stare de presiune asupra angajaților, prin amenințări cu „destituirea sau retrogradarea”. Astfel s-a ajuns, susține Simona Alice Gogan, la falsificarea unor documente. Folosindu-se de banii primiți în decembrie, Rancea ar fi plătit prin circa 70 de contracte colaboratori ai Operei care au prestat sau nu servicii în cursul anului 2019, iar pentru a nu bate la ochi, iar contractele să fie făcute toate la final de an, și-ar fi constrâns angajații să modifice registrul de intrări-ieșiri.
Gogan susține că acele 70 de contracte antedatate au fost presărate de-a lungul anului, fiind înregistrate o serie de referate ce ar fi justificat astfel de plăți „prin atribuirea unor numere de ordine existente deja în registru, în lunile ianuarie-decembrie, dar în realitate aceste numere de ordine existau în registru atribuite altor acte sau documente, dar au fost șterse cu pastă corectoare, fals ce poate fi verificat la o simplă cercetare superficială”.
Simona Alice Gogan vine și în cazul acestor contracte cu un exemplu clar, cu nume și prenume. Ea susține că Opera l-a angajat, pe postul de consilier resurse umane, pe un apropiat al lui Beatrice Rancea, pe nume Cristian Albu, printr-un contract de telemuncă (ce presupune, conform Codului Muncii, munca de la distanță), plătit cu 5.587 de lei brut pe lună. Acesta însă, fără a fi venit la sediul instituției decât de câteva ori, încasa și un spor de condiții vătămătoare de 15% și primea și o alocație pentru locuință de 1.500 de lei.
Însă modul în care a fost angajat acest consilier este ieșit din comun, din relatările contabilei. Acestuia i-a fost înscris contractul de muncă în REVISAL din octombrie, dar cum contractul propriu-zis nu a strâns toate semnăturile până în noiembrie, să se poată face plata, Gogan relatează că Beatrice Rancea a chemat-o acasă la ea, pe 8 noiembrie 2019, împreună cu jurista instituției, la ora 20.00, fiindcă ambele ar fi refuzat să îi semneze acestuia contractul de angajare.
Obligată să semneze un contract și apoi să demisioneze
„Această întâlnire neobișnuită și urgentă care s-a prelungit până la orele 21.30 a fost convocată de faptul că eu, în calitate de contabil șef și cu viza CFP pentru salarii, am refuzat să acord viza CFP pentru salariul domnului Albu, motivând lipsa contractului de muncă, la rândul ei doamna jurist a considerat că acest contract nu este adaptat necesităților instituției. Având în vedere presiunile exercitate de doamna manager asupra doamnei juriste, în acea seară la o oră foarte târzie, imediat după ce a semnat acest contract împotriva voinței ei, a fost obligată să demisioneze; în consecință am semnat și eu contractul având în vedere condițiile presante și jignirile pe care mi le-a adus doamna manager Rancea”, relatează în memoriu Simona Alice Gogan.
În memoriul respectiv se vorbește și despre o mulțime de greșeli în gestionare a documentelor la nivel intern care au fost acoperite ulterior de angajați, cum ar fi lipsa centralizării documentelor de plată, în urma cărui fapt fiind plătite aceeași factură emisă de o companie de două sau de trei ori.
Ulterior, susține contabila, erau solicitate facturi pentru noi prestări de servicii de la companiile respective pentru a justifica sumele de bani plătite.
Contactați de Libertatea, reprezentanții Operei au transmis că acuzațiile făcute de contabilă sunt false, susținând că ar fi o formă de răzbunare după ce aceasta a fost dată afară. Beatrice Rancea a susținut că va apela la persoane de specialitate din instituție pentru a răspunde punctual fiecărui „capăt de acuzare”. „La Opera din Iași nu există nicio ilegalitate”, a concluzionat Beatrice Rancea.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro