Studiul, realizat de doi psihologi de la Universitatea din Chicago, a vizat circa 50 de familii din Chicago din diferite medii sociale. Copiii au fost filmaţi în şedinţe de 90 de minute în cursul activităţilor lor acasă.
Rezultatele au arătat că copiii în vârstă de 14 luni din familiile înstărite utilizează nu mai puţin de 24 de gesturi diferite pentru a se exprima, în timp ce copiii din familiile defavorizate nu utilizează în medie decât 13. Potrivit cercetătorilor, familiile mai înstărite au mai mult timp să discute cu copiii lor şi să adauge cuvinte la gesturile lor, învâţându-i mai multe cuvinte. ‘Gesturile copiilor pot juca un rol indirect în învăţarea cuvintelor, dacă suscită o reacţie a părinţilor: în răspuns, de exemplu, pentru un copil care arată o păpuşă, mama va spune ‘da, este o păpuşă”, a explicat autorul. ‘Vocabularul este un factor cheie al succesului previzibil la şcoală şi este unul dintre primele motive pentru care copiii din familiile modeste sunt dezavantajaţi, a conchis studiul.