Eleni Zaggelidou, unul dintre cei zece medici legiști care lucrează în cadrul anchetei, a precizat joi, 2 martie, că a fost prelevat ADN de la 57 de cadavre intacte.

Între timp, un ministru al guvernului elen a afirmat că austeritatea din timpul crizei economice din Grecia din anii 2000 a contribuit la lipsa de investiții în căile ferate.

Tot joi, lucrătorii feroviari au organizat o grevă de o zi în urma dezastrului, acuzând neglijența guvernului.

Greva membrilor sindicatelor feroviare a venit în urma mai multor proteste care au avut loc în Atena, în Salonic și în orașul Larissa, aflat în apropierea locului în care s-a produs dezastrul.

Echipele de salvare continuă să caute victime printre vagoanele arse și îndoite.

Acesta a fost „cel mai dificil moment”, a declarat unul dintre membrii echipelor de salvare, Konstantinos Imanimidis, pentru agenția de știri Reuters, deoarece „în loc să salvăm vieți, trebuie să recuperăm cadavre”.

Incidentul a avut loc marți, 28 februarie, cu puțin înainte de miezul nopții. Un tren de pasageri care transporta 350 de persoane a intrat în coliziune cu un tren de marfă după ce ambele au ajuns pe aceeași cale ferată – ceea ce a făcut ca vagoanele din față să fie cuprinse de flăcări.

Greva de joi a lucrătorilor feroviari a început la ora locală 06.00 (04.00 GMT), afectând serviciile feroviare naționale și metroul din Atena.

Mulți greci consideră că ciocnirea celor două trenuri a fost un accident care urma să se întâmple, iar sindicatele au acuzat „lipsa de respect” a guvernelor care au condus țara față de căile ferate elene, „lipsă de respect” ce a dus la acest „deznodământ tragic”.

În timpul unei vizite la un spital unde s-au adunat rudele celor dispăruți, Zoe Rapti, ministrul adjunct al sănătății din Grecia, a declarat pentru BBC că investițiile în rețeaua feroviară au fost îngreunate de criza datoriilor din Grecia din jurul anului 2010, care a dus la măsuri drastice de austeritate în schimbul unei salvări financiare din partea Uniunii Europene și a Fondului Monetar Internațional.

„Desigur, mai multe lucrări ar fi trebuit să fie făcute în acești ani, dar, după cum vă amintiți, Grecia s-a confruntat cu o mare criză economică timp de peste 10 ani, ceea ce înseamnă că multe lucruri au mers înapoi”, a spus ea.

Zoe Rapti a precizat că va avea loc o „anchetă amplă”, care, a promis ea, va oferi răspunsuri.

Purtătorul de cuvânt al guvernului elen, Giannis Oikonomous, a declarat, de asemenea, că „întârzierile cronice” în implementarea proiectelor feroviare își au rădăcinile în „distorsiunile” din sectorul public al țării care datează de zeci de ani.

Un șef de gară din Larissa, în vârstă de 59 de ani, a fost acuzat de omor prin neglijență și urma să se prezinte joi în fața instanței. El a recunoscut că are o parte de vină în producerea accidentului, a declarat avocatul acestuia, Stefanos Pantzartzidis, în fața tribunalului.

„El este literalmente devastat. Încă din primul moment, și-a asumat vina care ținea de el”, a declarat Pantzartzidis, lăsând să se înțeleagă că șeful de gară, al cărui nume nu a fost făcut public, nu este singurul vinovat.

Ministrul elen al transporturilor a demisionat din cauza incidentului, afirmând că își va asuma responsabilitatea pentru „eșecurile de lungă durată” ale autorităților de a repara sistemul feroviar care nu era adaptat pentru secolul XXI.

Între timp, guvernul a promis o anchetă independentă care „va face dreptate”.

Însă afirmația premierului Kyriakos Mitsotakis, care a sugerat că de vină ar fi fost o „eroare umană tragică”, a provocat furie.

Miercuri, manifestanții s-au ciocnit cu poliția în fața sediului central al societății feroviare Hellenic Train din Atena – compania responsabilă de întreținerea căilor ferate din Grecia.

Forțele de ordine au folosit gaze lacrimogene pentru a-i dispersa pe protestatari, care au aruncat cu pietre și au aprins focuri pe străzi.

În orașul Larissa, situat în apropierea locului în care s-a produs tragedia, oamenii s-au adunat și au ținut un moment de reculegere în memoria victimelor acccidentului. Un manifestant a spus că simțea de mult timp că dezastrul urmează să se producă.

„Rețeaua feroviară părea cu multe probleme, cu personal extrem de obosit și prost plătit”, a declarat Nikos Savva, un student la medicină din Cipru, pentru agenția de presă AFP.

Șeful de gară arestat nu ar trebui să plătească prețul „pentru un întreg sistem bolnav”, a adăugat el.

Mulți dintre cei 350 de pasageri aflați la bord erau tineri studenți care se întorceau la Salonic după un weekend prelungit în care au sărbătorit Postul Mare ortodox.

Purtătorul de cuvânt al pompierilor, Vassilis Varthakogiannis, a declarat că temperaturile din interiorul primului vagon – care a luat foc – au atins 1.300 de grade Celsius, ceea ce a făcut „dificilă identificarea persoanelor care se aflau înăuntru”.

Presa locală a anunțat că peste 10 persoane sunt încă date dispărute, în timp ce în Grecia au fost decretate trei zile de doliu național.

Familiile persoanelor aflate în tren au dat mostre de ADN pentru a contribui la eforturile de identificare, iar rezultatele erau așteptate joi.

Una dintre rudele pasagerilor din tren, o femeie pe nume Katerina care își caută fratele dispărut, a strigat „Criminalii!” în fața spitalului din Larissa, îndreptându-și furia către guvern și compania feroviară, relatează Reuters.

Kostas Malizos, un chirurg recent pensionat și profesor emerit la Universitatea Tesalia din Grecia, s-a întors la muncă pentru a efectua intervenții chirurgicale pentru pasagerii răniți.

„Este un dezastru, este o catastrofă”, a spus el. „Familiile plâng în această seară. Din păcate, majoritatea persoanelor pierdute sunt tineri studenți. Au plecat de acasă, fericiți după weekendul prelungit, pentru a merge la studii sau pentru a-și vedea rudele și nu au mai ajuns la ele”, a adăugat chirurgul.

Foto: EPA

 
 

Urmărește-ne pe Google News