Cuprins:
Vara călătoriilor ieftine în Germania s-a încheiat miercuri, odată cu anularea abonamentului lunar de 9 euro, care le permitea pasagerilor să folosească orice mijloc de transport public regional sau local în mod nelimitat.
În total, în întreaga țară au fost vândute 52 de milioane de astfel de bilete, motiv pentru guvernul de la Berlin și pentru unii experți să considere că experimentul a fost un succes politic și social. „Este una dintre cele mai bune idei pe care le-am avut”, a declarat cancelarul Olaf Scholz, citat de BBC.
Măsura, pe care revista germană Der Spiegel a descris-o drept „cel mai mare experiment pe care Germania l-a făcut vreodată în sistemul său de transport public local”, a luat prin surprindere populația.
Guvernul federal a anunțat-o în martie, ca parte a unui pachet legislativ elaborat pentru a ajuta consumatorii să facă față unei inflații-record.
Deciziile rapide sunt o raritate în politica germană. Măsurile politice majore urmează, în general, după lungi perioade de negociere și consultări îndelungate cu experți și părțile interesate.
Biletul de 9 euro a fost o excepție, luând prin surprindere chiar și companiile de transport. În timp ce proiectul-pilot s-a încheiat miercuri, mulți se întreabă acum dacă biletul național chiar a fost un succes.
„Asta depinde de obiectiv. Care a fost scopul proiectului?” a întrebat Jonathan Laser, expert al Management Consultants, o firmă de consultanță în management cu sediul la Berlin, specializată în sectorul public.
„Dacă a fost pentru a ușura povara financiară a cetățenilor, aș spune că da. Dacă scopul a fost marketingul (pentru transportul public), de asemenea, da. Dar dacă scopul era sustenabilitatea, aș spune nu”, a explicat expertul pentru Deutsche Welle.
Cifrele experimentului german
Peste 52 de milioane de bilete au fost vândute în această perioadă de trei luni, potrivit Asociației companiilor de transport germane (VDV).
Alte 10 milioane de persoane au beneficiat automat de reducere prin intermediul abonamentelor preexistente la rețelele de transport local. Astfel de abonamente costă în jur de 80 de euro pe lună în marile orașe germane. Pe parcursul celor trei luni de vară, acești călători au economisit automat peste 200 de euro.
De asemenea, oferta a atras mulți pasageri noi. Potrivit unui sondaj VDV, 15% dintre utilizatorii de bilete de 9 euro au declarat că, fără prețul special, nu ar fi făcut călătoriile.
„Milioane de oameni care trăiesc din pensii, ajutoare sociale de stat sau din salarii mici sunt în mod normal privați (de luxul de a călători)”, a explicat Ulrich Schneider, directorul general al Paritätischer Gesamtverband – o asociație de asistență socială și ajutor social.
„Și li se va refuza din nou acest lucru când această ofertă de bilete va expira”, a avertizat el.
Rata inflației în Germania a scăzut, de asemenea, ușor în timpul experimentului, un efect pe care biroul de statistică al țării l-a atribuit în parte tarifului redus.
Mai mult, potrivit Asociației germane de transport, programul a generat o reducere de 1,8 milioane de tone a emisiilor de CO2. De menționat că acest calcul – bazat în parte pe cercetări care sugerează că biletul ieftin i-a determinat pe oameni să folosească pentru prima dată transportul public în loc de mașină – a fost contestat de unii experți, scrie BBC.
Problemele sistemului de transport
În acest timp, suma plătită de stat pentru a subvenționa biletul a fost și ea importantă – 2,5 miliarde de euro. Criticii biletului unic la preț redus au susținut în acest context că banii ar fi fost mai bine cheltuiți dacă ar fi fost investiți în dezvoltarea infrastructurii.
„Avem nevoie de fiecare euro în plus pentru a extinde și îmbunătăți serviciul, astfel încât transportul public local să devină o alternativă de mobilitate potrivită pentru utilizarea zilnică”, a declarat Reinhard Sager, președintele Asociației Districtelor Germane, citat de agenția de presă dpa.
Numărul mare de pasageri a dezvăluit de altfel o serie de neajunsuri ale rețelei de transport public.
În toată țara, călătorii au apelat zilnic la rețelele sociale pentru a împărtăși povești neplăcute despre trenurile supraaglomerate, aerul condiționat stricat și întârzierile care ajungeau la ore întregi
„Biletul de 9 euro a scos în evidență problemele transportului regional”, a declarat Ralf Damde, șeful comitetului genera lal DB Regio, o filială regională a operatorului feroviar național german Deutsche Bahn.
„Nu există suficient personal și, mai ales, prea puține vehicule pentru a absorbi creșterea numărului de pasageri în viitor”, a declarat acesta.
Cu ce va fi înlocuit biletul unic?
În ciuda condițiilor de călătorie inconfortabile, mulți oameni pledează acum pentru prelungirea tarifului redus, în special în condițiile în care țara nu și-a îndeplinit obiectivele de reducere a emisiilor de carbon.
Argumentul multora este acela că aproximativ 10% din miliardul de călătorii lunare efectuate cu ajutorul biletului de 9 euro par să fi înlocuit utilizarea unei mașini, potrivit cifrelor VDV.
„Soluția nu este, în mod evident, să facem din nou transportul public mai puțin atractiv”, a scris un utilizator într-o discuție pe platforma de socializare Reddit. „Ci de a repara/construi infrastructura necesară”, a continuat el, potrivit Deutsche Welle.
Politicienii dezbat deocamdată dacă un bilet de nouă generație este în cărți și cât ar putea costa. Majoritatea propunerilor de acum se concentrează pe un bilet lunar la un preț fix, chiar dacă la un tarif mai mare.
Mulți ar fi mulțumiți de acest lucru, din simplul motiv că acesta ar înlocui sistemul confuz și complex de tarifare din Germania.