1. Verifica informatiile de contact ale magazinului online
Daca este prima oara cand vrei sa cumperi de la un magazin online despre care nici macar nu ai auzit pana acum, e bine sa cauti informatiile de contact si datele de identificare ale firmei care administreaza magazinul. Legea romaneasca ii obliga pe comerciantii online sa afiseze vizibil pe site urmatoarele informatii (de cele mai multe ori, le regasiti in sectiunea Contact sau in Termenii si Conditiile magazinului):
– Denumirea firmei care administreaza magazinul online;
– Numarul de inregistrare la Registrul Comertului;
– Codul de Identificare Fiscala (CIF);
– Adresa postala a sediului social si a punctelor de lucru (de exemplu, showroom);
– Capitalul social;
– Cel putin un numar de telefon valid si cel putin o adresa de e-mail functionala;
Daca magazinul online de la care vrei sa cumperi nu afiseaza aceste minime informatii, sfatul nostru este sa te indrepti catre un alt comerciant online.
2. Verifica daca magazinul accepta returnarea produselor in 14 zile, conform legii
Directiva Drepturilor Consumatorilor obliga magazinele online sa accepte returnarea produselor in 14 zile calendaristice, fara nicio justificare din partea clientului persoana fizica. Astfel, clientul poate returna produsul in 14 zile de la achizitie (cheltuielile de transport ii revin) si isi poate primi banii inapoi integral.
Verifica daca pe site-ul magazinului de la care vrei sa cumperi este specificata, in clar, respectarea politicii de returnare a produselor. Daca nu, cumpara din alta parte! Ai in vedere, insa, ca exista si exceptii de la lege (evident, nu poti returna produsele perisabile etc.).
3. Link catre ANPC
Conform legii, magazinele online romanesti sunt obligate sa afiseze pe prima pagina un link functional catre site-ul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Verifica daca magazinul de la care urmeaza sa cumperi are acest link functional pe homepage.
4. Pretul final al produselor, modalitatile de plata si modalitatile de livrare
Asigura-te ca pretul produselor este cel final (include TVA, timbru verde daca e cazul sau orice alte taxe suplimentare). Magazinele sunt obligate prin lege sa instiinteze clientul inainte de plasarea comenzii despre costul total final, inclusiv costul de transport.
De asemenea, vezi care sunt modalitatile de plata acceptate, iar daca vrei sa platesti online cu cardul, vezi cine este procesatorul de plati (firma care va procesa datele cardului tau).
5. Garantia produselor comercializate
Magazinele online sunt obligate sa publice pe site (de exemplu, in Termeni si Conditii) conditiile de garantie si service* (*unde este cazul) pentru produsele comercializate si se obliga sa le respecte intocmai, precum si serviciile postvanzare promise clientului (daca exista astfel de servicii suplimentare). Inainte de a cumpara, verifica daca magazinul online publica explicit aceste conditii si vezi care sunt ele.
Pe langa cele cateva recomandari de baza de mai sus, este de mentionat faptul ca organizatorii GPeC (Gala Premiilor eCommerce) sunt si unii din initiatorii programului TRUSTED.ro alaturi de Legi-Internet.ro si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania.
In cadrul programului TRUSTED, magazinele online sunt auditate in asa fel incat sa respecte prevederile legii, dar si alte reguli suplimentare precum publicarea datelor de contact ale unei persoane care se ocupa de conciliere in cazul unor eventuale probleme sau dispute aparute intre magazin si client.
De asemenea, toate magazinele online inscrise in Competitie la GPeC 2014 au fost evaluate si respecta standardele TRUSTED, afisand pe site-ul lor sigla verde „Magazin de Incredere TRUSTED.ro, powered by GPeC”.
Competitia GPeC este singura competitie a magazinelor online din Romania care se desfasoara anual, in 2014 ajungand la a 9-a editie. Anul acesta sunt inscrise in competitie aprox. 100 de magazine online din varii domenii de activitate (IT&C, Fashion, Articole pentru Copii etc.). Pe langa standardele TRUSTED, fiecare magazin inscris in Competitie trebuie sa indeplineasca peste 90 de criterii, in asa fel incat clientul sa beneficieze de o experienta de cumparare usoara si placuta.
Lista magazinelor online inscrise in Competitia GPeC 2014 poate fi consultata pe site-ul GPeC: https://www.gpec.ro/competitia-magazinelor-online/participanti
Pe 27 Noiembrie 2014 va avea loc Gala Premiilor eCommerce in care vor fi desemnate magazinele online castigatoare din cele aprox. 100 de magazine inscrise in concurs.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro