Este foarte important de știut că în spatele anumitor promoţii atractive se pot camufla şi escrocherii subtile, care te pot păcăli cu false chilipiruri. În realitate, unii retailerii doar umflă înainte preţurile, ca să aibă ce reduce, pentru ca în final, ei să rămână cu buzunarele pline, iar tu, cu buza umflată.
Ce se poate întâmpla după ce dai comanda online de Black Friday 2016 în România
O practică des întâlnită în cadrul acestei acţiuni de marketing este umflarea preţului înainte de startul evenimentului, ca apoi să fie redus în mod artificial. Cel mai grav este atunci când se întâmplă să aştepţi luni întregi pentru livrarea produsului. Începi să dai telefoane pentru că eşti nerăbdător să-ţi primeşti pachetul, însă de fiecare dată ţi se oferă acelaşi răspuns: “Mai aveţi răbdare, încă nu se află pe stoc”.
Conform Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, întârzierea sau neonorarea comenzii, aplicarea incorectă a reducerilor anunţate şi stocurile insuficiente de produse au fost principalele acuze aduse de consumatorii care au efectuat cumpărături în cadrul campaniilor de Black Friday din anii trecuţi. Pentru a nu fi victima experienţelor neplăcute de acest gen, vă sfătuim să luaţi în considerare recomandările de mai jos.
Lista magazinelor participante la Black Friday 2016 în România
Ghidul cumpărătorului de Black Friday 2016 în România
1. Verifică preţul produsului şi pe agregatoarele care listează preţurile oferite şi de alte magazine online în ziua respectivă. De exemplu, cu un simplu search pe price.ro şi compari.ro, poţi obţine o listă detaliată cu toate preţurile valabile pentru un anumit smartphone. Astfel, poţi avea şansa să găseşti telefonul la un preţ avantajos şi în oferta unui magazin care nu participă la Black Friday 2016 în România.
2. web.archive.org este un serviciu de arhivare a paginilor de internet. Acesta îi oferă utilizatorului posibilitatea de a consulta materiale care în prezent nu se mai află pe internet, în locul lor original. Astfel, el poate verifica informaţii publicate cu câteva zile, luni sau ani în urmă, implicit preţurile mai vechi. Dacă înainte de startul promoţiei produsul costa la fel sau mai puţin decât varianta lui redusă, ţeapa e confirmată.
3. Căutarea în cache. Dacă foloseşti motorul de căutare Google, dă un search după numele produsului, apoi scrie “site:” şi imediat, fără pauză, numele întreg al site-ului, dar fără prefixul http sau www. După afişarea rezultatelor, sub link vei găsi pagina căutată, iar la final, o săgeată în jos, pe care dacă o apeşi poţi accesa varianta cached (mai veche) a paginii respective.
4. Caută “ţeapă black friday” pe facebook. Mărturiile consumatorilor care au avut experienţe neplăcute se propagă repede în reţelele de socializare şi este imposibil să nu te loveşti de ele, dar ţine cont că asta e valabil şi în cazul zvonurilor.
Sfaturi de Black Friday de la A.N.P.C.
Verifică atent modul în care este afişată reducerea de Black Friday pe site sau pe eticheta produsului. În cazul în care comanzi online, verifică, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când ai ales produsul.
Deschide coletul în prezenţa curierului şi, în caz că acesta nu corespunde, trimite-l înapoi. Ai grijă să menţionezi pe documentele de transport motivul refuzului.
În cazul cumpărăturilor efectuate online ai 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare.
Utilizează cardul pentru a face plata. În unele situaţii, precum cazurile de fraudă, dacă ai plătit prin card, poţi utiliza procedura refuzului la plată pentru a-ţi recupera suma plătită – în principiu, în cel mult 30 de zile de la data plăţii. Procedura este simplă: dacă tranzacţia s-a decontat (adică apare pe extrasul de cont), o poţi contesta la bancă, iar banca va încerca recuperarea sumei de bani de la comerciant, prin intermediul băncii acestuia (operaţiune numită “refuz de plată”).
Dacă ai făcut comanda online, comerciantul trebuie să-ţi livreze produsul în maximum 30 de zile sau mai puţin, dacă aţi căzut de acord asupra acestui aspect. Dacă termenul de livrare nu este respectat, puteţi stabili, de comun acord, o nouă dată de livrare. Dacă nici această dată nu este respectată, ai dreptul la rezoluţiunea sau rezilierea contractului.
Ce este Black Friday
Termenul de Black Friday sau Vinerea Neagra este asociat unei zile de la finalul lunii noiembrie în care magazinele scot la vânzare produse cu prețuri mult scăzute față de restul anului. Acest prilej atrage un val mare de cumpărători. Principalul câștig al magazinelor îl reprezintp capitalul de imagine prin care îl câștigă în ochii cumpărătorilor.
Istoria tradiţiei de Black Friday începe din secolul 19. Black Friday era ziua care încununa încheierea vacanţei de Ziua Recunoştinţei şi redeschiderea marilor magazine. Ulterior a fost adoptata de marii comercianţi pentru a-şi lichida stocurile înainte de Crăciun. Practica a avut un succes enorm, aşa ca a devenit naţională, şi apoi zi internaţională a cumpărăturilor.
Cum a apărut Black Friday în România
Black Friday a fost importat în România în anul 2011. Numărul românilor care au auzit de evenimentul anului în comerţul românesc a ajuns, în 2015, la 71% în rândul persoanelor din eşantionul evaluat. Cei mai fideli clienţi ai BF sunt bărbaţii şi tinerii (între 24 şi 34 de ani).
Cei de la eMAG au fost cei care au adus conceptul de Black Friday în România în 2011, împreună cu cei de la Flanco. În acel an doar vânzările din Vinerea Neagră au adus 8 milioane de euro pentru eMAG, compania încheind anul 2011 cu venituri de 145 de milioane de euro. La primul Black Friday din Romania mediul online a fost blocat, acest eveniment fiind unul dintre principalele momente în care cumpărăturile online au cunoscut un adevărat spor de popularitate.
De când a apărut Black Friday în România și până azi, nu mai puțin de 43 de lanțuri de magazine au ajuns să înceapă sezoane de reduceri considerabile.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro