Am discutat într-un articol recent despre așa-numitele investiții pasive, adică despre cum poți face să îți rămână bani în buzunar atunci când ai fost prevăzător să cumperi din timp lucruri care în alt moment sunt mult mai scumpe.
Reducerile de sezon sigur fac parte din această categorie, iar „Black Friday” este de multă vreme evenimentul anului. Totuși, lucrurile sunt mai complicate de atât. Pentru fiecare leu economisit, altcineva bagă mâna în buzunar, așa că ai grijă să nu fie tot buzunarul tău!
Aproape un clișeu, dar: La pomul lăudat să nu te duci cu sacul
Pentru magazinele online, „Black Friday” este un moment foarte complicat al anului. Pe de o parte, ca să fie convingătoare, acestea trebuie să vândă destule lucruri sub prețul cu care le-au cumpărat. Secretul lor este că, pe lângă multele lucruri pe care le vând în pierdere, reușesc să vândă și mai multe la prețul normal sau chiar mai mare.
Pentru cumpărători, deciziile sunt la fel de complicate. O mică parte reușesc să primească acasă lucruri cumpărate la prețuri incredibil de bune, în timp ce restul trebuie să achite cumva diferența și pentru ei. Mai departe este un ghid despre cum să faci parte din prima categorie mai degrabă decât din a doua.
1. Pornește de la ideea că nu o să găsești nimic de data asta
Chiar și atunci când ofertele sunt multe și bune nu înseamnă că ele sunt chiar pentru toată lumea. Pentru comercianți, un Black Friday de succes se bazează pe entuziasmul cumpărătorilor că trebuie să găsească ceva și pe teama lor de a pleca cu mâna goală. Este o teamă pe care trebuie să o învingi.
În primul rând, ignoră ofertele limitate și foarte limitate pe baza cărora s-a făcut marketingul și pe care le prind doar o mână de oameni. Tratează-le ca pe ceea ce sunt de fapt, o tombolă publicitară. Apoi, nu încerca să te convingi că există ceva acolo și pentru tine. Este treaba magazinului să te convingă. Dacă nu reușește înseamnă cel mai probabil că acel ceva pur și simplu nu există.
Altfel, dacă ajungi să cumperi lucruri de care nu ai nevoie doar pentru că sunt „mai ieftine”, nu prea poți să treci reducerea la câștig, ci mai degrabă prețul la pierdere.
2. Cumpără doar lucrurile pe care ar fi urmat să le cumperi oricum
Dacă știi că ai nevoie de un televizor, telefon, laptop, mașină de spălat sau orice altceva și dacă ar urma să le cumperi oricum în următorul an (sau poate ai amânat deja cumpărarea pentru acest moment), decizia este mult mai simplă. Dacă reușești să le găsești acum la un preț mai bun, fiecare leu economisit îl poți trece direct în contul de „profit”.
Nu insista însă să închizi lista de cumpărături definitiv. Unul dintre lucrurile pe care magazinele se feresc să le spună este că nu aruncă pe piață toate reducerile acum; unele urmează să fie operate abia în săptămânile următoare.
Sigur, asta nu exclude complet partea de „explorare”. Există mereu șansa să găsești lucruri despre care nu știai că ai nevoie, dar pentru care reducerea este atât de mare încât chiar merită cumpărarea. Atât doar că aceste situații sunt destul de puțin probabile.
3. Calculează reducerea în funcție de ce ai fi fost dispus să dai în mod normal
Strategiile prin care o reducere să pară mai mare decât este în realitate sunt deja bine-cunoscute și detestate de toată lumea. O „reducere” de 30% față de prețul de acum o săptămână poate să fie de fapt o scumpire față de prețul de acum două săptămâni. Sau poate să fie o aliniere târzie la politica de prețuri a magazinelor concurente, care au început de mult lichidarea de stoc pentru produsul respectiv.
Regula simplă în acest caz este să calculezi reducerea prin comparație cu cel mai mic preț alternativ pe care îl cunoști. Rubricile de comentarii ale produselor sunt adesea un ghid bun, atunci când cei care lasă recenzii precizează și prețurile la care au cumpărat bunurile.
Până la urmă, nici măcar asta nu contează. Poate că cel mai mic preț de până acum era oricum prea mare pentru ce erai dispus să dai, iar o reducere de încă 10-20% tot nu-i de ajuns. Prin urmare, ca să poți calcula că ai făcut într-adevăr o economie, compară prețul final cerut de comerciant cu cel pe care ai fi fost dispus să-l plătești în mod normal.
Atenție la politica de retur!
Unul din avantajele comerțului modern este că te poți răzgândi și trimite marfa înapoi, în termen de două săptămâni. Avertismente de tipul „marfa vândută nu se schimbă / nu se primește înapoi” sunt, în cele mai multe cazuri, ilegale. Acesta este un avantaj foarte mare în cazul în care constați că te-ai grăbit, că ai plătit totuși prea mult sau că există o alternativă mai bună. Totuși, înainte de a cumpăra ceva, verifică cu mare atenție politica de retur și, mai ales, reputația comerciantului legată de felul în care onorează cererile.
Foto: 123rf.com