Avertisment privind magazinele care nu au sediul în Uniunea Europeană

Black Friday oferă reduceri pentru cumpărarea cadourilor, dar românii trebuie să se informeze ca să se ferească de țepe.

„Atenție la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană! Unele produse comercializate de către acești comercianți nu respectă normele de siguranță pentru comercializarea în Uniunea Europeană”, a transmis Paul Anghel, director general la ANPC.

El a adăugat că autoritățile europene au o putere limitată de intervenție, așa că anumite drepturi, printre care dreptul de retur sau de garanție, nu pot fi garantate.

Diferența dintre garanția legală de conformitate și garanția comercială

Există două feluri de garanții, este vorba despre garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, iar Paul Anghel s-a referit și la aceste aspecte: „Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg”.

Garanția legală se aplică pentru orice bun comercializat și este responsabilitatea vânzătorului. Garanția legală este de doi ani, cu anumite excepții.

„Garanția comercială este cea care, în anumite situații, este oferită suplimentar. De exemplu garanție de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atât producătorul, cât și vânzătorul”, a explicat oficialul din ANPC.

Cât durează repararea produsului defect sau înlocuirea

Dacă produsul este stricat, cumpărătorii au dreptul să ceară repararea, înlocuirea sau chiar banii plătiți ori reducerea preţului, însă decizia finală revine magazinelor.

„Ca regulă, inițial, puteți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este de regulă prima măsură care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului”, a punctat oficialul ANPC.

Concret, repararea produsului sau înlocuirea se face în 15 zile calendaristice. Dacă produsul este reparat, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu perioada scursă din momentul în care clientul a anunțat magazinul despre defecțiune și momentul reparării.

Black Friday în România începe mai devreme anul acesta, la începutul lunii noiembrie.

Urmărește-ne pe Google News