Cuprins:
Dreptul de retur pentru produsele achiziționate online
Conform OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, consumatorul are dreptul de a returna un produs achiziționat online în termen de 14 zile, fără a fi necesară justificarea deciziei.
„Consumatorul beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage din contract, respectiv de a returna produsul, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere şi fără a suporta alte costuri, decât cele prevăzute la art. 13, alin. (3) şi la art. 14”, a declarat Paul Anghel pentru Digi24.
În cazul în care produsele returnate prezintă abateri de la conformitate, consumatorul este răspunzător pentru diminuarea valorii acestora.
„Consumatorul este responsabil doar în ceea ce privește diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora, diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor și funcționării produselor”, a explicat Anghel.
Returul produselor cumpărate din magazine fizice
Legislația actuală prevede dreptul de retur fără invocarea vreunui motiv doar pentru produsele achiziționate online. În cazul produselor cumpărate din magazine fizice, returnarea este posibilă doar cu acordul vânzătorului.
„În cazul cumpărării unui produs dintr-un magazin fizic, returnarea este o decizie voluntară și este posibilă numai cu acordul operatorului economic vânzător”, a precizat Paul Anghel.
Costurile de transport pentru retur
Costul direct al returnării bunurilor este suportat de consumator, cu excepția cazului în care comerciantul nu a informat consumatorul despre această cerință sau a acceptat să suporte costul.
„Costul direct al returnării bunurilor este plătit de consumator, cu excepția cazului în care comerciantul nu a informat consumatorul cu privire la această cerință sau a acceptat să suporte costul”, a mai explicat directorul ANPC.
Excepții de la dreptul de retur
Există anumite situații în care produsele nu pot fi returnate, indiferent de perioada sau modalitatea de cumpărare.
Conform OUG 34/2014, sunt exceptate de la dreptul de retragere, printre altele, contractele de servicii după prestarea integrală a acestora, furnizarea de bunuri confecționate după specificațiile consumatorului, bunuri susceptibile a se deteriora rapid și bunuri sigilate care nu pot fi returnate din motive de igienă.
De asemenea, în categoria de excepții pentru dreptul de retur se mai încadrează și bunuri pentru care consumatorul a furnizat specificații precum măsurători sau dimensiuni personalizate.
Ce faci dacă un comerciant refuză returul?
Dacă un comerciant refuză returul, consumatorii pot depune o reclamație la ANPC. Nerespectarea prevederilor legale referitoare la dreptul de retragere poate fi sancționată cu amendă între 4.000 și 15.000 de lei.
„În cazul în care situația nu a putut fi rezolvată pe cale amiabilă, consumatorii pot depune reclamație la ANPC”, a conchis Paul Anghel.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro