Sancțiunea de azi a fost aplicată pentru perioada iunie – septembrie 2022. Mai exact, pentru cursele anulate după 15 iunie și 30 august, apoi ca urmare a anulării tuturor zborurilor, după data de 6 septembrie.
„Echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic”, transmis ANPC.
Inspectorii precizează că, în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 – 12.09.2022, au fost afectați 150.227 de consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene. În total, valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 de euro.
Rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat pentru un număr foarte mic de pasageri – au fost rambursate 598 de rezervări, reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 de rezervări anulate, suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 euro (0,6% din suma totală a prejudiciilor).
În urma acestor constatări, ANPC a decis aplicarea a două noi amenzi contravenționale, în cuantum de 2.000.000 de euro, și o alta în valoare de 200.000 de lei pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se ridică la 10.094.200 de lei.
Este a doua oară în acest an când Blue Air este sancționată cu două milioane de euro, cea mai mare amendă din istoria ANPC. Pe 14 iulie, operatorul low-cost românesc a primit această sancțiune pentru anularea a peste 11.000 de curse în perioada 30.04.2021-30.04.2022.
„Iată că Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni. De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani. Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o mare enigmă…”, a declarat marți seară Horia Constantinescu, președinte ANPC, citat în comunicatul de presă.
„Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare”, a mai spus oficialul.
Zborurile Blue Air au fost întrerupte din 6 septembrie, în urma popririi puse pe conturile companiei, din cauza datoriilor la Administrația Fondului pentru Mediu. Vineri, 30 septembrie, compania a anunțat că nu poate relua zborurile pe 10 octombrie, cum anunțase inițial, din cauza dificultăților financiare, și nu a mai avansat un nou termen.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro