Cuprins:
Cum a apărut Blue Monday
„Blue Monday” („Lunea albastră”) este o zi care cade, în general, în a treia zi de luni a lunii ianuarie. Termenul a fost inventat de psihologul Cliff Arnall, în 2004, când compania de turism Sky Travel i-a cerut o „formulă științifică” pentru tristețea caracteristică lunii ianuarie, pe care o resimt mulți oameni, scriu croud.com și Live Science.
Ulterior, Blue Monday a devenit piesa centrală a unei campanii publicitare a Sky Travel, menită să încurajeze rezervările de vacanțe care, după cum sugera compania, ar fi atenuat o parte din suferința lui Blue Monday.
Denumirea de „Blue Monday”, care a fost contestată de-a lungul anilor, ia în considerare mai mulți factori, inclusiv tristețea de după sărbătorile de Crăciun, vremea rea, nivelul de îndatorare, nivelul scăzut de motivație, rezoluțiile de Anul Nou și așa mai departe. Toți acești factori au dus la faptul că această zi este cunoscută ca fiind cea mai deprimantă din an.
În ciuda faptului că inițial a fost inventat în scopuri de marketing, pentru a încuraja oamenii să își rezerve vacanțe, termenul face acum parte din vocabularul cotidian, fiind utilizat pe scară largă în special în emisfera nordică (din cauza condițiilor meteorologice, „Blue Monday” nu se aplică în emisfera sudică).
De-a lungul anilor, „Blue Monday” a fost supus unor critici însemnate, mulți spunând că termenul aduce anxietate și adaugă presiune asupra unei zile obișnuite.
„Tristețea iernii este un răspuns natural la încheierea vacanței de Crăciun și a festivităților, dar patologizarea unor astfel de sentimente normale într-o formă de «depresie acută» precum Blue Monday este greșită”, a declarat Craig Jackson, profesor de psihologie a sănătății ocupaționale la Birmingham City University din Anglia.
Blue Monday, manevră de PR
„Etica este cel puțin discutabilă. Nu există nicio dovadă credibilă de cercetare care să arate că Blue Monday este mai deprimantă decât orice altă zi sau chiar cea mai deprimantă zi a anului”, a declarat el, pentru Live Science.
„Singurul mod în care această dată poate fi văzută ca fiind mai deprimantă decât altele se datorează faptului că mass-media mainstream le spune oamenilor că este Blue Monday și astfel poate apărea un efect de profeție care se autoîmplinește. Oamenii trebuie să știe că acest lucru nu este un fapt științific”, a mai spus Jackson.
Prin urmare, Blue Monday nu ar trebui considerat decât o manevră de PR, a adăugat profesorul.
Există vreo legătură între Blue Monday și „depresia de iarnă”?
Cu toate acestea, Jackson a remarcat că lunile de iarnă pot juca un rol în creșterea sentimentelor de depresie și anxietate.
Tulburarea afectivă sezonieră, denumită uneori „depresie de iarnă”, este un fenomen care afectează între 1% și 10% din oameni, potrivit unei analize din 2015 din revista The Physician and Sportsmedicine.
„Simplificând, «depresia de iarnă» este o formă de depresie, cu simptome care variază de la ușoare la majore, care apare mai ales în timpul lunilor de iarnă, care poate fi cauzată sau exacerbată de lipsa luminii naturale a zilei, precum și din motive sociale, cum ar fi reducerea activității și a timpului liber din cauza zilelor mai scurte și mai reci”, explicat Jackson.
„Cu toate acestea, nu există nicio legătură între persoanele care suferă de «depresia de iarnă» și Blue Monday”, a mai afirmat Jackson.
Fotografie ilustrativă / Sursa: 123rf.com
tinca • 15.01.2024, 14:29
Vor trece și lunile reci și vor veni cele caniculare cu zi de luni,, portocalie sau roșie,,.