”Ce nu se spune foarte rar, spre niciodată, este că România are în momentul de faţă preţuri extrem de mici faţă de UE. Numai Bulgaria are preţ mai mic la benzină, spre exemplu. Preţul final pentru cei care ne privesc acum şi se duc să facă plinul de benzină e cu 20% mai mic decât media în UE şi 15% mai mic la motorină.

Asta se datorează faptului că statul român ia taxe mult mai mici decât celelalte state şi nu datorită faptului că sunt mai generoase companiile petroliere din România şi ne dau preţuri mai mici. Într-adevăr, dacă dăm taxele, preţurile sunt puţin peste media UE. Sunt cu 3% mai mult decât media în Uniune la benzină şi cu 5% mai mult decât media Uniunii la motorină. Sunt destul de aproape de medie, dar totuşi, peste medie”, a punctat Chirițoiu.

Oficialul a mai adăugat că producția internă de petrol nu este suficientă pentru acoperirea consumului intern, astfel că România importă carburanți. Chirițoiu a mai spus că instituția sa monitorizează evoluțiile din această piață, având o anchetă în acest sector.

Scandalul majorării accizelor

El a afirmat că, anterior, petroliștii justificau prețurile mai mari prin existența taxei pe stâlp, de 1% din valoarea activelor, însă aceasta a fost eliminată de la 1 ianuarie 2017. Companiile petroliere mai dau vina și pe obligațiile privind stocarea de carburanți, aceasta fiind o directivă europeană.

Prețul carburanților a ținut recent capul de afiș al discuțiilor publice, după ce Ministerul Finanțelor a anunțat că dorește reintroducerea accizei de 7 eurocenți pe litru, care fusese eliminată la finele anului trecut.

Această măsură ar duce la scumpirea motorinei și benzinei cu 10%. Mai departe, scumpirea s-ar regăsi în prețul bunurilor și serviciilor care sunt transportate, cum ar fi alimentele.

Statul acuză voalat petroliștii

Ministerul Finanțelor acuză voalat companiile petroliere că nu au redus suficient de mult prețurile în urma scăderii taxelor.

”Scăderea nivelului accizelor pentru benzine și motorine a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din țara noastră, și prin urmare aveau prețuri la pompă mai scăzute.

În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce privește nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislația Uniunii Europene.

Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru).

Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria.

Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria”, potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ.

 

La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!
 

Urmărește-ne pe Google News