Cuprins:
De la Tesla la whiskey, produsele americane sunt respinse în masă
Celebrul violonist german Christian Tetzlaff și-a anulat turneul în Statele Unite, explicându-și decizia prin furia față de direcția politică a Americii sub conducerea lui Donald Trump.
„Există o liniște sau o negare a ceea ce se întâmplă. Simt o furie totală. Nu pot continua cu acest sentiment în mine. Nu pot pur și simplu să merg și să susțin un turneu de concerte frumoase”, a spus el.

:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/boicot-tesla-foto-profimedia-images-e1741932949468-1024x577.jpg)
Mișcarea de boicot se extinde din Scandinavia până în Canada și Marea Britanie, iar vânzările Tesla sunt printre cele mai afectate. Compania condusă de Elon Musk, care acum ocupă un post-cheie în administrația Trump în cadrul unui grupului DOGE a pierdut enorm de mult din valoarea acțiunilor sale. Iar proprietarii de Tesla ascund marca mașinii pentru a-l boicota pe Musk.
Europa și Canada renunță la mărfurile americane
În Canada, unde imnul național al SUA este huiduit la meciurile de hochei, au apărut aplicații mobile precum „buy beaver”, „maple scan” și „is this Canadian”, care permit utilizatorilor să scaneze coduri QR și să evite produsele americane, de la băuturi alcoolice la ingrediente pentru pizza. Conform Statistics Canada, numărul canadienilor care călătoresc în SUA a scăzut cu 23% față de februarie 2024.
Și în Europa boicotul ia amploare. În Suedia, peste 40.000 de persoane s-au alăturat unui grup de Facebook care promovează alternative la produsele americane.
„Voi înlocui cât mai multe produse americane și, dacă mulți fac la fel, acest lucru va avea un impact clar asupra ofertei din magazine”, a scris un membru.
Foto: Cal Schrotenboer / Facebook
Companiile europene rup legătura cu SUA
În Danemarca, unde există o indignare generală față de încercarea lui Trump de a prelua controlul asupra Groenlandei, cel mai mare lanț de supermarketuri, Salling Group, a decis să marcheze produsele europene cu o stea neagră pentru a încuraja clienții să le aleagă în locul celor americane.
„Facem mai ușor pentru clienți să cumpere branduri europene”, a declarat CEO-ul Anders Hagh pe LinkedIn.
Un gest și mai radical a fost făcut de cea mai mare companie de aprovizionare cu combustibil pentru nave din Norvegia, Haltbakk, care a anunțat că nu va mai furniza combustibil navelor americane. Reprezentanții companiei au reacționat dur la întâlnirea tensionată dintre Volodimir Zelenski și Trump.
„Am fost martori la cel mai mare circ televizat organizat de actualul președinte american și vicepreședintele său. […] Ne-a venit rău. Drept urmare, am decis să oprim imediat furnizarea de combustibil forțelor americane în Norvegia și navelor lor care acostează în porturile noastre. Îi încurajăm pe toți norvegienii și europenii să ne urmeze exemplul”, au anunțat ei pe Facebook.
Trump reacționează furios și acuză radicalii de stânga
În fața acestui val de boicoturi, Trump a reacționat pentru prima dată, încercând să-și apere aliatul, Elon Musk.
„Pentru republicani, conservatori și toți americanii deosebiți, Elon Musk își riscă totul pentru a ajuta națiunea noastră și face o treabă fantastică! Dar radicalii de stânga, așa cum fac mereu, încearcă să boicoteze Tesla ilegal și în mod conspirativ”, a scris el pe rețelele sociale. Și si-a cumpărat o Tesla.
Elisabeth Braw, expertă la Atlantic Council, a explicat că nimeni nu s-ar fi așteptat ca Occidentul să folosească astfel de tactici împotriva Americii.
„Statele Unite sunt, până la urmă, liderul lumii libere. Sau erau: votul său alături de Rusia împotriva Ucrainei la Națiunile Unite luna trecută, atacurile verbale ale lui Trump și Vance asupra lui Zelenski și refuzul de a folosi un limbaj similar despre Putin sugerează multora că America nu mai este un membru instinctiv al Occidentului”, a scris ea pentru Centre for European Policy Analysis.
Boicotul se extinde în toată lumea
Reacțiile negative la adresa SUA erau previzibile, spune Takeshi Niinami, CEO al companiei japoneze de băuturi Suntory Holdings, care deține mai multe branduri americane.
„Ne-am făcut planul strategic pentru 2025 anticipând că produsele americane, inclusiv whiskey-ul american, vor fi mai puțin acceptate în afara SUA, din cauza tarifelor și a emoțiilor negative”.
Iar mișcarea pare să continue. Zoe Gardner, organizatoare a Stop Trump Coalition din Marea Britanie, spune că interesul pentru boicot crește rapid.
„Oamenii sunt atât de furioși și încearcă să-și recâștige puterea. Deja vedem în întreaga Europă cum vânzările Tesla se prăbușesc, pentru că Musk simbolizează atât de multe dintre problemele administrației Trump – de la rasismul dezgustător la aspectele economice”.