Bolt a transmis pentru Libertatea că șoferii care vor fi aduși de firmele partenere trebuie să respecte o serie de condiții:
- permis auto categoria B, cu o experiență de minimum doi ani
- certificate de atestare a pregătirii profesionale eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR)
- să aibă minim 21 de ani
- cazierul trebuie să demonstreze că persoana nu a fost condamnată pentru infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice, infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri, infracţiuni contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale, traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile, infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale sau infracţiuni contra patrimoniului
- aviz medical şi aviz psihologic prin care persoana este declarată aptă pentru desfăşurarea activităţii de transport persoane
- să nu aibă suspendat dreptul de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihoactive sau să nu fi fost implicat în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.
Concomitent, firmele vor trebui să aducă și ele autorizațiile de transport alternativ furnizată de ARR.
Verificări cu selfie
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ced1fbe9541fceb188fe48b169051f29.jpg)
Compania mai spune că verifică în mod constant permisele auto.
„Șoferii trebuie să-și facă un selfie, iar instrumentul AI din aplicație verifică dacă coincide cu fotografia de pe permisul auto. În cazul în care instrumentul AI nu reușește să valideze selfie-ul, atunci un operator uman se ocupă de acest lucru”, arată reprezentanții Bolt.
Aceasta nu a spus câte cazuri de identitate falsă a găsit sau de șoferi fără permis valabil.
Pedepse în funcție de gravitatea faptelor
Reprezentanții companiei spun că dacă aceștia vor conduce haotic, atunci vor fi eliminați din aplicație, temporar sau permanent, în funcție de gravitatea faptelor.
„Procedurile Bolt facilitează urmărirea de comportamente neadecvate sau periculoase, iar atunci când apar cazuri care țin de siguranța pasagerilor, avem o echipă dedicată sprijinului acestora în mod permanent. Dacă vedem că există un feedback critic de la pasageri, putem înlătura accesul șoferului, în mod temporar sau permanent, în funcție de gravitatea cazului și întotdeauna în acord cu legile naționale în vigoare”, arată Bolt.
Până la momentul scrierii acestui articol reprezentanții Uber și BlackCab nu au răspuns.
Presiuni de la patronate
La acest moment, pe platformele de transport alternativ lucrează peste 50.000 de șoferi.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6ea428509edffe4785942eba9356322b.jpg)
Uber și Bolt nu angajează direct șoferii, aceștia fiind contractați de firme intermediare, care furnizează servicii de logistică. Mai departe, aceste firme intermediare au contracte cu Uber și Bolt.
Guvernul a aprobat recent simplificarea procedurilor de aducere a șoferilor străini, aceștia putând să lucreze pe taxi sau în aplicațiile de ridesharing, după ce patronatele din domeniu au acuzat că nu găsesc șoferi profesioniști.
Îngrijorări printre șoferi și pietoni
Noile măsuri de simplificare a aducerii de șoferi străini vin în contextul îngrijorărilor privind siguranța în trafic, ca urmare a apariției pe internet a mai multor filmulețe cu șoferi de scutere sau motorete care nu știu să conducă.
În luna martie, un motociclist a postat un clip care a devenit viral. În acesta, un livrator asiatic pe un scuter îi cere motociclistului să îl învețe să conducă, spunând că îi este frică să intre pe drum. Întrebat ce face dacă îl oprește Poliția, acesta a recunoscut că nu are permis, dar că o sa „îi vină” unul.
Hotnews publica în luna ianuarie un reportaj de la un curs de instruire a livratorilor străini în care unii dintre aceștia recunoșteau că merg cu bicicletele pe trotuare, deși e ilegal.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c0764518964a5afb961355b1fe57e93e.jpg)
Boc vrea siguranță mai mare
Tot în ianuarie, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunțat că va cere firmelor de livrare de mâncare să echipeze corespunzător livratorii de pe scutere și biciclete cu elemente de siguranță, în caz contrar urmând să amendeze companiile, potrivit Cluj24.
În 2023, Poliția a făcut o razie și a oprit un livrator care circula pe trotuar, riscând să rănească pietoni, după cum arătau Stirileprotv.
Pe lângă pietoni, șoferii se plâng la rândul lor, afirmând că livratorii circulă haotic.
Conform datelor Poliției, citate de Pro TV, anul trecut au fost circa 100 de accidente în care au fost implicați livratori doar în București.
Ministerul de Interne arăta în septembrie 2024 că în ultimii trei ani au fost 20 de accidente rutiere grave în care au fost implicați cetățeni din India, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, Nepal şi Filipine. Acestea s-au soldat cu 6 morți și 23 de răniți grav, conform Hotnews.
Import pe bandă de muncitori străini
Sri Lanka și Nepal sunt țările non-UE care furnizează cei mai mulți angajați străini din România.
E lângă joburile de livratori în aplicațiile de mâncare Tazz, Bolt sau Glovo, se găsesc muncitori străini și în construcții, turism sau comerț.
Conform Observator News, peste 160.000 de lucrează în România.
Foto: Dumitru Angelescu

Monseur • 02.04.2025, 17:09
Nu stiu de ce se dau de ceasul mortii dupa soferi si livratori straini, ca nu duc lipsa de personal, ba chiar au prea multi.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_dc04e4043bfe24aab7dd9c781fc010ee.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f1151644557da39f84fae40212b79fd1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1f2b8c0f43874c4036f3941a653afaf6.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_dda98d5b12e8f8df107bde107740bae6.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_ab97523dc3e6e50ab2dc3f546d965659.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_ac005f3754c1915ed3e4730529680617.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_54389c1f78f30f8998a3baf3749cf5f2.jpg)