Pline cu navetişti care trebuie să ajungă la locul de muncă – oameni care nu-şi imaginează pericolul mortal la care se expun urcându-se în asemenea maşini-fantomă -, dar fără frâne sau cu sistemul de direcţie distrus, microbuzele sau autobuzele “piraţilor şoselelor” au devenit o problemă naţională ce dă bătăi mari de cap autorităţilor. În urmă cu câteva zile, echipaje mixte de poliţişti de la Direcţia Rutieră şi specialişti de la Registrul Auto Român (RAR) au ieşit la “vânătoare” de şoferi inconştienţi care conduc autovehicule depăşite din punct de vedere tehnic sau care sunt chiar un pericol iminent pentru viaţa călătorilor. Bilanţul raziei, care a vizat o bună parte a ţării, spune totul despre nesăbuinţa indivizilor – foarte mulţi dintre ei şoferi-piraţi urmăriţi de ceva vreme, indivizi care se vor a fi transportatori fără vreo licenţă: sute de amenzi, în valoare totală de 246.880 de lei, zeci de permise de conducere reţinute şi de certificate de înmatriculare retrase, dosare penale, dar şi câteva zeci de alte încălcări ale legislaţiei rutiere.Afacerea se apropie de un miliard de euro
“Într‑un singur judeţ pot fi între 600 şi 700 de transportatori ilegali care nu au firmă, care nu sunt înregistraţi nicăieri. La nivel naţional, putem să vorbim, probabil, de peste 10.000 de asemenea şoferi-piraţi care creează statului român o gaură de aproximativ 800.000.000 de euro anual prin neplata taxelor. La capitolul financiar se adaugă şi siguranţa celor aproximativ 2.200.000 de călători care, zilnic, folosesc transportul pe şosea. Dacă se urcă în maşini-fantomă, ce pot avea defecţiuni tehnice majore, îşi riscă viaţa în fiecare secundă”, ne-a explicat Augustin Hagiu, consultant în transporturi, preşedinte de onoare al Federaţiei Operatorilor Români de Transport.Risc maxim de accidente
Acţiuni de depistare a piraţilor de pe şosele sunt făcute periodic de poliţişti în colaborare cu specialiştii Registrului Auto Român. “Încercăm să descurajăm, pe cât posibil, acest tip de transport de persoane care se poate solda oricând cu tragedii. Riscul producerii unor accidente este foarte mare, pentru că sunt autovehicule care au defecţiuni tehnice. În plus, aceşti şoferi de ocazie nu plătesc nici un fel de taxe, aducând prejudicii bugetului statului”, ne-a declarat comisarul-şef George Grigore, şef Serviciu Legalitate Transporturi, Sistematizare şi Control Tehnic din cadrul Direcţiei Poliţiei Rutiere.Microbuze cu probleme grave
“În trei luni au fost controlate 20.537 de vehicule, iar dintre acestea 1.139 au fost scoase din trafic, din cauza defecţiunilor tehnice majore depistate de specialiştii RAR la sistemele de frânare şi de direcţie. Fireşte, fără frâne şi fără direcţie exista pericolul iminent de producere a unor tragedii rutiere ce s-ar fi putut solda cu morţi şi răniţi, aşa că nu se punea problema ca acele vehicule să mai rămână în trafic. Jumătate din maşinile verificate aveau defecţiuni, nu foarte grave, la sistemul de iluminat, de frânare, jocuri anormale ale direcţiei”, ne-au declarat reprezentanţii RAR.Zeci de mii de şoferi-piraţi
Problema pirateriei pe şosele se regăseşte atât la nivelul transportului urban şi interurban, cât şi la nivel judeţean şi interjudeţean. Cele peste 3.600 de companii înregistrate oficial, care au un parc auto de aproximativ 30.000 de vehicule, fiecare cu o capacitate de opt locuri plus unu, au o concurenţă pe cât de dură, pe atât de neloială, în cei câţiva zeci de mii de şoferi-piraţi din toată ţara. Zonele cele mai active din acest punct de vedere, unde sunt concentraţi asemenea indivizi, sunt Moldova – judeţele Vaslui, Piatra Neamţ, Iaşi, Suceava, Botoşani – şi sudul României – judeţele Dâmboviţa, Călăraşi, Vâlcea, Gorj şi Olt.
«Recolta» după o zi de control
➔ 579 de sancţiuni contravenţionale
➔ 17 permise de conducere reținute
➔ 55 de taloane retrase
➔ două dosare penale întocmite
Statistica primelor trei luni
➔ 20.537 vehicule controlate
➔ 1.139 vehicule scoase din circulație
Urmărește-ne pe Google News