Tazz, platformă deținută de grupul eMAG, a fost în 2020 cea mai descărcată aplicație de alimentație și băuturi din România, de 1,2 milioane de ori, în vreme ce valoarea bunurilor tranzacționate a crescut de 6 ori față de 2019, conform companiei.
În 2021, numărul de clienți a crescut de 5 ori, iar numărul firmelor listate pe platformă s-a dublat, tot ca efect al pandemiei.
Pe val
Dar eliminarea restricțiilor nu a însemnat o revenire la starea anterioară, Tazz consemnând ulterior creșteri de două cifre.
„Creșterea care aduce un maxim istoric în 2023 este la nivelul numărului de parteneri înregistrați în platformă, în creștere cu 27% față de aceeași perioadă a anului precedent. O altă creștere semnificativă a venit din zona de retail (+37% de la un an la altul), în timp ce partenerii din categoria de restaurante au crescut cu 27%. Un progres vizibil se resimte și pentru zona de produse nonalimentare, din categoria supermarket, unde numărul de comenzi a crescut cu 50% de la un an la altul”, a răspuns compania, pentru Libertatea.
Trendul este de creștere și în Europa, numai că ritmul este mai scăzut acolo, de 10%.
Portretul consumatorului care comandă acasă
Românii care comandă pe Tazz au între 18 și 55 de ani și venituri între 2.000 și 4.500 de lei. Peste 70% sunt angajați cu studii superioare, iar 55% utilizează aplicațiile de livrare rapidă săptămânal.
Pentru categoria supermarketuri, comanda medie este de 160 de lei, iar pentru restaurante media este de 85 de lei. În privința trendurilor, compania observă o creștere pentru preparate din bucătăriile străine, dar și pe zona nealimentară. De asemenea, sunt clienții interesați de programe de loialitate.
Un brașovean a comandat preparate de 11.000 de euro în 2023
Cel mai mult a comandat anul trecut un brașovean, care a luat preparate în valoare totală de 55.000 de lei, adică peste 11.000 de euro.
De asemenea, comanda de grup este tot mai întâlnită: în 2023 s-a înregistrat un record de 3.118 lei pentru o comandă care avea 69 de preparate, făcută la restaurantul Expres Chef din Cluj-Napoca.
Datele Tazz arată că vinerea se înregistrează cele mai multe comenzi, iar prânzul și cina sunt momentele zilei preferate pentru comanda de mâncare.
Topul preferințelor: burger și șaorma
La Glovo datele arată puțin diferit: în topul preferințelor culinare anul trecut s-au plasat burgerii, șaorma și pizza, în vreme ce în topul bucătăriilor s-a plasat cea americană, cu o creștere a cererii de două ori față de 2022. Aceasta este urmată de bucătăria italiană și cea orientală.
Potrivit datelor Glovo, românii optează pentru burgeri și șaorma în special pentru cină, astfel că o treime dintre comenzi au fost plasate în intervalul orar 18.00-20.00, în timp ce joia și vinerea sunt zilele preferate de români pentru comenzile de burgeri.
O pizza este comandată la fiecare 5 secunde pe Glovo
De altfel, românii sunt mari amatori de pizza, iar în România: se comandă o pizza la fiecare 5 secunde, conform Glovo.
Vinerea şi sâmbăta sunt zilele preferate pentru comenzile de pizza, 32% din totalul comenzilor fiind plasate doar în aceste zile. Momentul preferat de consum este cina, în intervalul orar 19.00-21.00 fiind plasate mai mult de o treime din totalul comenzilor pentru acest tip de mâncare.
De asemenea, cresc în preferințe și preparatele sănătoase, comenzile dublându-se în 2023 față de 2022. În topul preferințelor la acest capitol se află salata Caesar, avocado toast și bolul Poke cu somon.
Zilele în care acestea sunt comandate sunt miercuri, joi și vineri, iar preferința este pentru prânz, adică intervalul 12.00-14.00.
Un bucureștean a comandat de 27.000 de euro și un ieșean a luat 569 de pizza
În categoria comenzilor remarcabile, compania a consemnat cazul unui utilizator din București, care a plasat anul trecut comenzi în valoare totală de 137.226 de lei, adică peste 27.000 de euro.
Cel mai activ client a fost însă din Constanța, care a făcut 1.340 de comenzi, adică o medie de 3,5 pe zi. „Tot la capitolul curiozități, avem și un bucureștean care a comandat peste 740 de napolitane pe parcursul ultimului an, în timp ce titlul pentru cel mai mare fan pizza îi revine unui utilizator din Iaşi, care, pe parcursul anului 2023, a comandat 569 de pizza, depășind recordul din anul precedent”, arată Glovo România.
De asemenea, cea mai scumpă comandă de flori de anul trecut a fost plasată de un utilizator din Cluj-Napoca și a avut o valoare de 1.200 de lei.
Boom la electronice
Dar cumpărăturile nu se rezumă la mâncare: pe aplicația Glovo există acum creșteri și pentru livrarea de cosmetice și electronice, aceasta din urmă consemnând un plus de 68% în 2023 față de 2022.
„O altă caracteristică actuală a consumatorului român este preferința din ce în ce mai mare pentru cumpărăturile casnice online, comenzile de la supermarket crescând cu 40% în ultimul an”, arată reprezentanții Glovo pentru Libertatea.
Mai exact, tot mai mulți români s-au învățat să-și facă cumpărăturile de alimente și produse de necesitate de acasă. Acest lucru este vizibil și în cazul Freshful, aplicație de livrare de alimente și de produs de uz casnic deținută tot de eMAG. Spre deosebire de Tazz, Glovo sau Bringo, care livrează din magazine partenere, Freshful livrează din stocuri proprii.
Aceasta a intrat pe piață în octombrie 2021, iar de atunci a înregistrat o creștere constantă. În 2023 a înregistrat o creștere de 119% a vânzărilor față de 2022, în vreme ce numărul clienților a urcat de la 65.000 la 150.000.
În tot acest timp, în topul celor mai cumpărate produse au fost produsele proaspete, precum verdețurile (pătrunjel, ceapă verde), dar și fructele, cele mai căutate fiind bananele.
„În 2023, am livrat de două ori mai multe produse față de 2022, ajungând la peste 29,6 milioane de produse livrate. În total, anul trecut clienții noștri au plasat aproape 900.000 de comenzi”, spune Andrei Popescu, manager general Freshful.
Comanda medie are 23 de kilograme, apa este în top
Firma este activă doar în București, Ilfov și Ploiești, astfel că utilizatorii sunt preponderent din mediul urban și cu venituri medii sau peste medii. Compania spune că utilizatorii aplicației preferă acest gen de cumpărături pentru a economisi timp și pentru confort.
„De aceea, de exemplu, baxul de 6 sticle de 2 litri de apă plată sau minerală a fost și printre cele mai cumpărate produse, aproximativ 53% dintre comenzi l-a conținut. O comandă cântărește, în medie, peste 23 kg, din care 16,5 kg este greutatea medie a apei, băuturilor nealcoolice și alcoolice”, arată șeful Freshful.
330 de lei pe săptămână
Clienții plasează în medie comenzi de 2,5 ori pe lună, iar coșul mediu conține 22 de tipuri de produse, cu aproximativ 40 de bucăți, conform datelor Freshful. Valoarea medie este de 330 de lei, clienții făcând astfel cumpărăturile săptămânale.
În 2023, un client a alocat în medie 2.370 de lei pentru întreg anul, în vreme ce clienții fideli alocă peste 5.000 de lei.
Anul trecut cea mai mare comandă a venit din partea unui client care a cumpărat 187 de articole, din șapte categorii de produse diferite, în valoare totală de peste 9.500 de lei, potrivit datelor firmei. Cel mai fidel client a plasat pe toată perioada anului trecut 372 de comenzi, adică mai mult de o comandă pe zi.
Dacă la mâncarea gătită comenzile sunt făcute preponderent la cină și la prânz, pentru comenzile de alimente cele mai multe sunt plasate dimineața. De asemenea, în weekend numărul comenzilor crește cu 20%. Compania estimează o creștere de 50% a retailului online alimentar în acest an.
Ceapa verde e în top la Sezamo
Creșterea este vizibilă și la Sezamo. Firma de livrări s-a lansat în România în aprilie 2022, cu o perioadă de testare de 6 luni. Lansarea oficială a avut loc în octombrie 2022, iar în acel an compania a avut 60.000 de livrări. Între timp, compania anunță creșteri de peste 100% de la an la an.
Clienții săi sunt între 25 și 45 de ani, familii cu copii și cei care adoptă rapid tehnologii noi. La aceștia se adaugă cei care vor să reducă amprenta lor asupra mediului, care pun accent pe sustenabilitate și ecologie. Clienții comandă de una-două ori pe săptămână, iar cei mai mulți doresc produse proaspete de la producători locali.
Fructele și legumele au o pondere de aproximativ 20% din coș, iar pe partea de brutărie 3 din 4 coșuri conțin cel puțin un produs de brutărie sau patiserie.
„Creșteri se înregistrează și la categoria de produse plant-based – înlocuitoare de carne și lactate. Acolo în foarte scurt timp de la lansarea categoriei am observat că unu din 4 coșuri conținea un astfel de produs, iar între timp această cifră s-a dublat”, arată Cristian Sălceanu, directorul executiv al Sezamo.
Ceapa verde este cel mai comandat produs, indiferent de sezon.
Comanda cu 95 de pungi
Cel mai „pofticios” client a comandat în doar patru luni nu mai puțin de 248 de croissante, iar în primul an de la lansare cel mai fidel client a plasat 62 de comenzi, cea mai mare având 95 de pungi. Aceasta a fost plasată în luna decembrie și a costat 10.584 de lei.
Muncitori străini
Dar nu este totul numai roz în sector. Libertatea a scris anul trecut că unele dintre firmele care asigură curieri pentru livrări aduc lucrători străini, în special din Asia, iar mulți dintre aceștia se plâng de condițiile de muncă.
Deși în contractele lor sunt trecute salarii fixe și un program de 8 ore pe zi, aceștia spuneau la acel moment că trebuie să lucreze câte 10-12 ore pe săptămână, timp de 6 zile.
De asemenea, Direcția Antifraudă din cadrul Fiscului a găsit anul trecut că firmele de livratori nu au plătit taxe în valoare de 14,6 milioane de lei.
Conform datelor furnizate de Inspectoratul de Imigrări, în perioada 2019-2023 pentru curieri au fost emise peste 6.700 de avize, iar pentru vânzători la domiciliul clientului pe bază de comandă alte 3.600.
Cine sunt marii actori
Tazz și Freshful sunt deținute de către eMAG, cel mai mare retailer online din România.
eMAG este deținut majoritar de grupul olandez Prosus, controlat la rândul său de cel sud-african Naspers. Omul de afaceri Iulian Stanciu deține la rândul său 20% din grupul eMAG.
Glovo este o aplicație spaniolă de livrare de mâncare gătită, controlată de către grupul german Delivery Hero.
De asemenea, aplicația românească Bringo, lansată în 2015 de omul de afaceri Mihai Păun, a fost preluată între timp de retailerul francez Carrefour.
Pe piață mai activează și platforma Sezamo, controlată de către grupul ceh Rohlik, în vreme ce Bolt Food este parte a grupului estonian Bolt.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Aura1 • 29.02.2024, 05:34
La un moment dat ai nevoie, ce să faci? Soluția salvatoare, comanzi...
AndreyRlz • 28.02.2024, 15:47
Eu mai lucrez pe Food Delivery la Bolt și observ mai puține comenzi decat deobicei, plus ca s-au băgat mulți din Asia pe sectorul asta și logic sunt mai puține comenzi pentru fiecare. În timpul săptămânii (deci nu în weekend) media e de 1 Comanda / 2 ore. In rest stai și aștepti în Mall-uri, centre comerciale, etc. Mai și cheltui din banii tai ca na ți se mai face și ție foame sete cât stai acolo ca doar nu ești mașinărie.
mariusica41 • 28.02.2024, 12:07
In loc sa iti prepari mancarea in casa preferi sa cumperi *** astora pline de chimicale. Succes!
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.