Sa circuli prin Bucuresti cu masina este o adevarata aventura. Nebunia din trafic incepe de la primele ore ale diminetii si se mai linisteste abia dupa ora 20.00. Nici vedetele nu sunt scutite de acest razboi al nervilor, pe care il traieste la intensitate maxima orice sofer bucurestean, atunci cand pleaca la drum. Ziarul Libertatea a insotit-o pe soferita Adriana Bahmuteanu intr-o escapada de cateva ore prin Capitala.
Ne-am dat intalnire cu Adriana undeva, pe bd. Nicolae Titulescu, in jurul orei 17.00. Am luat-o pe strada Occidentului, pentru a ajunge in Piata Romana. “Din cauza aglomeratiei, zilnic, petrec in masina aproximativ patru ore. E incredibil cum se circula prin Bucuresti. Un trafic infernal, toti se injura intre ei, iar daca te vad si femeie la volan, e si mai rau. Eu chiar am avut un conflict. Mergeam incet pentru ca eram obosita. Aveam geamul deschis, iar un taximetrist mai nervos a aruncat in masina, peste mine, o sticla cu apa. Am zis ca fac infarct. Politia nu a rezolvat nimic”, ne-a spus Adriana, in timp ce eram blocati intr-o coloana de autoturisme.
Ajunsi in Piata Romana, soferita noastra a cautat un loc de parcare. Fara succes insa! “Eu sunt de acord ca nu este bine sa se parcheze haotic, dar in acest caz Primaria ar trebui sa asigure locuri de parcare, ceea ce nu se intampla. Parcarile cu plata sunt mereu pline, iar daca nu dai spaga, nu primesti loc. Cele care nu sunt amenajate, dar unde s-ar putea parca, sunt patronate de diversi indivizi dubiosi. Intr-o zi m-am invartit de trei ori prin zona Lipscani si n-am gasit unde sa parchez. Cum sa las masina la Unirea si sa merg pe jos, pe tocuri, pana pe Lipscani? Am innebunit?”, s-a intrebat, retoric, Adriana. Trecusera deja 30 de minute.
Intre timp, ne deplasam spre zona Dorobanti, destinatia finala a periplului nostru. La semaforul de la intersectia cu Dorobanti stam de ni se acreste. Se circula bara la bara. “Eu pentru un loc de parcare dau spaga 100.000 de lei”, ne mai povesteste Adriana din peripetiile sale de soferita. Intr-un final, da Domnul si ajungem in Piata Dorobanti. Toate parcarile sunt pline. Ceasul electronic de pe bordul masinii a fost necrutator. Pierduseram o ora si trei sferturi pentru un drum de cativa kilometri. Pentru ca se grabea, Adriana si-a lasat masina in plina strada, pe avarie. Masina clipea din toate beculetele si era asezata fix intr-un loc interzis. Se asteapta ca la intoarcere sa primeasca amenda. Este insa obisnuita!
“Este un trafic ingrozitor. Toti soferii sunt plini de nervi, se injura, iar daca te mai vad si femeie la volan, este si mai rau. Oricat ai vrea, nu ai cum sa ocolesti zonele supraaglomerate”, ne-a spus Adriana, in timp ce astepta la un semafor
“Astept de un sfert de ora sa ies din blocajul asta, dar se merge in pasul melcului. Deja incep sa ma enervez. Mai mult stam pe loc decat mergem. O sa intarzii la intalnirea pe care o am”
“Primaria a pus stalpisori si in cele cateva locuri in care mai puteai parca fara sa deranjezi pe nimeni”
Adriana nu a avut nici cea mai mica sansa de a gasi un loc de parcare in zona Pietei Romane. “Daca vrei sa opresti pe bd. Magheru la un magazin, nu ai unde sa parchezi”, s-a plans, cu naduf, vedeta
Clipe de cosmar ii asteapta pe soferii bucuresteni in urmatoarea perioada. Marele santier promis de Videanu a inceput. Timid, ce-i drept, insa lucrarile anunta sa dea peste cap intreg orasul. O treime din marile artere de circulatie vor intra in reparatii si jumatate din caile de acces spre si in Capitala se vor inchide.
Se spune ca baba sufera pentru frumusete. La fel vor fi nevoiti sa sufere si bucurestenii, pentru a se mandri apoi cu o capitala conform standardelor internationale. “Am avertizat – si recunosc public – ca va fi o perioada extrem de grea pentru trafic. Este o raspundere pe care mi-o asum”, a spus de multe ori primarul general, Adriean Videanu.
Traficul va fi perturbat pe 113 artere principale de circulatie, obligand inchiderea unor trasee si devierea lor pe rute ocolitoare. Videanu anunta ca prioritate vor avea mijloacele de transport in comun, in detrimentul masinilor personale.
Derularea acestor “marete” lucrari nu are o strategie clara. Bulevardele ce urmeaza sa fie decopertate si asfaltate sunt raspandite in tot Bucurestiul. Si daca pe stradute soferii vor reusi sa se strecoare, nimeni nu va scapa de nebunia ce se va crea in centru. Primaria a planificat sapaturi in 22 de intersectii centrale pentru amenajarea unor parcaje subterane.
Santierul a fost “inaugurat” saptamana trecuta, cu o intarziere de cinci zile de la data programata. Lucrarile au inceput, nu tocmai in forta, pe cateva stradute neterminate de anul trecut. Cu toate acestea, nebunia nu a intarziat sa apara. In prima zi a saptamanii trecute muncitorii si-au adunat, fara prea mult entuziasm, materialele, si-au marcat teritoriul si… au blocat strada. Asta spre disperarea soferilor, care, aventurandu-se pe drumul obisnuit, s-au trezit apoi ca trebuie sa se intoarca si sa ocoleasca zeci de kilometri.
Saptamana aceasta, Municipalitatea a transformat in santiere bd. Poligrafiei, Splaiul Independentei, strazile 11 Iunie, 13 Septembrie si Podul Grant. Reabilitarea si repararea stradutelor secundare va cadea in sarcina primariilor de sector. In ograda primarului Ontanu, de la sectorul 2, s-au inceput deja lucrari pe strazile Harjeu, Icoanei, Mantuirii, Sf. Stefan, Zamfir Nicolae, Sorescu Stefan, Sterian Gheorghe si in Piata Sf. Stefan. Acum, la inceput, se scot doar bordurile.
Unde se va lucra in aceasta vara
Nici un cartier nu va scapa de santier. Se va asfalta in Berceni, Rahova, Drumul Taberei, Chitila, Bucurestii Noi, Colentina, Pantelimon si Dristor. In perioada 10-20 mai, dupa finalizarea licitatiei, incep lucrarile pe soseaua Bucuresti-Targoviste (nord), Giurgiului, Dezrobirii, Uverturii, Ritmului sau Fizicienilor. Urmeaza, anul acesta, arterele principale periferice din zonele Dristorului, Bucuresti-Magurele (vest), Progresului, Giurgiului, Drumul Gazarului. Nu vor scapa de la devastare nici strazile Anghel Saligny, Eforie, Brezoianu, Beldiman, Domnita Anastasia, Gutenberg sau Hristo Botev.