Charles R. Davis, reporter al publicației americane Business Insider, a călătorit cu trenul din România în Republica Moldova, a povestit el chiar pentru site-ul la care lucrează. S-a urcat în tren, din București, pe la 19:00 și a ajuns în Chișinău abia a doua zi, la 8:30.
„O «experiență». Pentru asta, au tras concluzia cei cărora le-am povestit despre acest calvar, ar merita să petreci aproape 14 ore într-un tren care arată și în care te simți de parcă ar transporta disidenți în Siberia în vremea lui Iosif Stalin doar ca să ajungi din capitala României la Chișinău”, a scris jurnalistul.
„Este primitiv. Se simte de parcă ar călca în gropi”
Pentru un bilet CFR Călători acesta a plătit 32,34 dolari, adică vreo 150 de lei, ieftin față de 750 de lei, cât l-ar fi costat avionul, din câte s-a documentat el. Totuși zborul ar fi durat doar 70 de minute. Autobuzul nu a fost în niciun moment o opțiune.
Abia s-a strecurat în trenul cu vagon de dormit, a mai povestit jurnalistul. „Epoca sovietică nu-i face dreptate – are cel puțin jumătate de secol. Este primitiv”, a mai scris el. „Călătoria nu e atât de lină pe cât ar trebui să fie cu un vehicul care alunecă pe șine. Se simte de parcă ar călca în gropi”.
„Adu-ți propria mâncare și apă, altfel vei fi flămând și însetat”
Bărbatul nu a găsit numărul patului în care ar fi trebuit să doarmă, dar până la urmă a dat peste un loc liber. A primit o saltea „cu pete”, o pernă și cearceafuri cu miros puternic de detergent – ceea ce l-a mulțumit. Nici baia nu l-a dezamăgit, lipsa unui vagon restaurant, în schimb, da. „Adu-ți propria mâncare și apă, altfel vei fi flămând și însetat”, și-a îndemnat el cititorii.
Totuși, altceva l-a stresat pe parcursul călătoriei: n-a putut să doarmă sub nicio formă.
La graniță a trecut, fără să știe, printr-o situație prin care trec toți românii și moldovenii care fac acest drum: un polițist i-a cerut pașaportul și a dispărut cu el o oră. Apoi, a revenit cu el ștampilat. „Era după 1 noaptea și am crezut că pot încerca să adorm din nou, presupunând că nu mă va mai întrerupe nimeni până la Chișinău”, a mai scris acesta.
Povești despre șinele de tren, la 3 dimineața
N-a fost așa, a mai urcat un polițist în tren și l-a întrebat de ce vrea să vină în Republica Moldova. Și povestea nu s-a încheiat aici. A urmat momentul schimbării roților. „Nu toate țările au șine de aceeași lățime, motiv pentru care trebuie să le schimbi. Explicația populară: ca să se împiedice invaziile străine și contrabanda în timpul perioadei sovietice. Am aflat acest lucru după ora 3 dimineața”.
Până la 04:00 a reușit, într-un final, să adoarmă. La un moment dat, însă, un bărbat l-a scuturat puțin și i-a strigat „probabil în rusă sau în română” să se trezească. Se întâmpla cu vreo 40 de minute înainte de sosire.
A mai strigat cineva la el „cinci minute!” și atunci și-a dat seama că ajunsese. Stătea după el un angajat al companiei feroviare. Și-a strâns în grabă lucrurile și a coborât. Traducătorul lui îl aștepta pe peron, în gara din Chișinău. „Credeam că ăsta e trenul nou”, i-a spus el surprins.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro