Operatorul de transport feroviar este răspunzător pentru toate situaţiile amintite. Totul este să ştii ce ai de făcut pentru a-ţi obţine drepturile. Pentru serviciile internaţionale de transport feroviar, transportatorul trebuie să ofere asistenţă în caz de întârzieri sau anulări de trenuri, pierderi ale trenurilor de legătură sau în caz de accidente, dar şi despăgubiri.
Anulări şi întârzieri = banii înapoi
– În situaţia în care trenul este anulat sau înregistrează o întârziere de peste 60 de minute faţă de ora de plecare sau în timpul călătoriei, ai posibilitatea să optezi între:
– rambursarea întregului cost al legitimaţiei de transport, pentru partea sau părţile de călătorie care nu au fost efectuate, însoţită de asigurarea, după caz, a transportului de întoarcere la punctul iniţial de plecare în cel mai scurt timp;
– continuarea sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, în funcţie de opţiunea ta: cât mai repede posibil sau la o dată ulterioară.
– În cazul în care se alege continuarea sau redirecţionarea călătoriei, dar şi în cazul în care trenul, deşi a respectat ora de plecare, a ajuns la destinaţie cu o întârziere de peste 60 de minute, poţi solicita întreprinderii feroviare să îţi plătească despăgubiri pentru întârziere între locul de plecare şi locul de destinaţie menţionate pe legitimaţia de călătorie. Despăgubirile minime sunt fixate astfel: 25% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere între 60 şi 119 minute;
– 50% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.
Bagaje rătăcite sau deteriorate
– În cazul în care ţi se pierd bagajele, transportatorul urmează să plătească următoarele despăgubiri:
– în limita sumei dovedite de călător, fără a de depăşi însă 80 DST pe kilogram de masă brută lipsă sau 1.200 DST pe bagaj, dacă suma pierderii sau pagubei suferite este dovedită (DSTDrepturi Speciale de Tragere – cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR – https://www.bnro.ro/Cursulde-schimb-524.aspx).
– în limita a 20 DST pe kilogram de masă brută lipsă sau 300 DST pe bagaj, în cazul în care suma pierderii sau pagubei suferite nu este dovedită.
Aplicaţia care te scoate din încurcătură
Şi, cum în orice călătorie se pot întâmpla lucruri neprevăzute, este bine să aveţi la dumneavoastră în permanenţă un “manual” al drepturilor de care beneficiaţi când călătoriţi în UE. Nu este vorba de o carte, ci de o simplă aplicaţie ce poate fi descărcată pe telefonul mobil: ECC – Net Travel app, serviciu disponibil pentru dispozitive mobile cu sisteme de operare iOS, Android şi Microsoft Windows şi poate fi descărcată din Apple app store (pentru iOS), Google Playstore (pentru Android) şi din Windows Apps+GamesStore (pentru Windows Phone). Aplicaţia funcţionează offline, pentru a evita costurile de roaming.