Informațiile se regăsesc într-un studiu publicat de Cornel Ban, profesor doctor la Copenhagen Business School.

Iată principalele concluzii:
• sistemul de căi ferate reprezintă primele episoade de industrializare a României;
• căile ferate au permis integrarea rapidă a provinciilor istorice ale României;
• acestea au reprezentat modul în care țăranii puteau ajunge orășeni, dacă făceau naveta către centrele urbane și deveneau muncitori;
• sistemul feroviar din România a ajuns al patrulea ca mărime din Europa;
• între timp, nu au mai fost făcute investiții, iar necesarul se ridică acum la 45 de miliarde de euro.

Al patrulea sistem feroviar al Europei

Pe lângă Armată și limba română, țara noastră putea conta după Marea Unire din 1918 pe un sistem integrat de trenuri, acesta fiind unul dintre factorii care a permis integrarea „vaselor comune” ale țării.

Potrivit lui Cornel Ban, România Mare a moștenit o serie de gări de la Austria și din vechiul Regat, iar comuniștii au dezvoltat sistemul ferat până când țara noastră a ajuns să aibă a patra rețea din Europa ca mărime.

Gările construite de austrieci sau în vechiul Regat fac peisajul atractiv și amintesc de o epocă în care ideea de serviciu public și estetica imobilelor publice erau luate în serios, mai scrie profesorul.

Culisele achitării lui Călin Popescu Tăriceanu și a lui Petru Berteanu în dosarul mitei de la Fujitsu-Siemens. Ce au declarat martorii VIP la proces
Recomandări
Culisele achitării lui Călin Popescu Tăriceanu și a lui Petru Berteanu în dosarul mitei de la Fujitsu-Siemens. Ce au declarat martorii VIP la proces

Pe actualul teritoriu al României, prima linie a fost deschisă pe 20 august 1854 şi făcea legătura între Oraviţa (în Banat, care atunci făcea parte din Imperiul Austro-Ungar) şi Baziaş, un port la Dunăre.

Prima cale ferată a României ca stat a fost pe linia București – Giurgiu și a fost inaugurată de Carol I în 1869. În septembrie 1866, Parlamentul României a aprobat construcţia unei linii de 915 km, de la Vârciorova până la Roman, care să treacă prin Piteşti, Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi şi Tecuci.

CFR există ca entitate din 1880.

Calea ferată, baza progresului

Trenurile și locomotivele sunt parte a primelor episoade de industrializare a României.

Sistemul de căi ferate era un mod prin care țăranii puteau ajunge orășeni, dacă deveneau muncitori în marile centre urbane. Acesta era fundamentul pentru dezvoltarea bazei lor materiale și a orizonturilor lor politice.

Ceferiștii au fost, la rândul lor, baza socialismului și a social-democrației.

Gara Sinaia în 1924

Sursa foto: WILLY PRAGHER

Potrivit lui Cornel Ban, dacă România nu ar fi devenit stalinistă după al Doilea Război Mondial, ceferiștii ar fi jucat un rol progresist la fel ca și omologii lor din Vestul Europei.

Companiile care beneficiază de pe urma războiului din Ucraina. Cum a ajuns România al doilea exportator de motorină al Kievului
Recomandări
Companiile care beneficiază de pe urma războiului din Ucraina. Cum a ajuns România al doilea exportator de motorină al Kievului

Grevele lor au fost memorabile, iar profesionalismul lor era respectat.

Trenul, singura modalitate viabilă de transport în comunism

Ulterior, în perioada comunistă, transportul cu trenul a rămas singura modalitate pentru populația de la țară să lucreze în zonele periurbane. Și asta pentru că posesia de automobile era restricționată.

Acum, la Centenar, sindicaliștii din căile ferate avertizează că CFR ar putea ajunge o amintire în curând.

Viteza pe calea ferată a României e acum la nivelul anului 1870

Conform studiului, România are nevoie de 45 de miliarde de euro pentru a investi în 5.000 de kilometri de cale ferată.

„Chiar dacă sistemul ar fi operat cu o capacitate instituțională elvețiană, ar lua 15 ani pentru a termina sarcina, presupunând că banii sunt disponibili”, arată studiul.

Potrivit acestuia, din cauza lipsei de investiții, viteza de deplasare pe calea ferată este acum comparabilă cu nivelul din anii 1870.

Sistemul feroviar din România este compus din mai multe companii de stat și o serie de operatori privați.

Subvenții peste subvenții

CFR Infrastructură operează căile ferate și gările, CFR Călători este operatorul de stat pentru pasageri, la acestea adăugându-se și CFR Marfă.

Acestor companii li s-au șters în mai multe rânduri datoriile către stat.

O garsonieră din Aiud, placă turnantă pentru un transport uriaș de cocaină pe ruta Ecuador – Olanda, via România. Cine e în spatele afacerii
Recomandări
O garsonieră din Aiud, placă turnantă pentru un transport uriaș de cocaină pe ruta Ecuador – Olanda, via România. Cine e în spatele afacerii

CFR Infrastructură este o societate strategică și are peste 22.000 de angajați.  Compania a încheiat 2017 cu venituri totale de 2,88 miliarde de lei și un profit net de 154 de milioane de lei, conform informațiilor de pe site-ul Ministerului de Finanțe. Societatea nu stă însă deloc bine, având nevoie de subvenții anuale de aproape un miliard de lei anual de la bugetul de stat.

CFR Călători primește aproape 1,1 miliarde de lei subvenții pentru transportul elevilor, studenților și pensionarilor. Compania are probleme în a asigura un număr suficient de locomotive sau trenuri și a fost recent criticată pentru condițiile de călătorie. Societatea a avut anul trecut venituri de 2,18 miliarde de lei și o pierdere de 20 de milioane de lei. Societatea de stat are peste 12.000 de angajați.

CFR Marfă a fost în mai multe rânduri aproape de insolvență. Statul chiar a încercat să o privatizeze în 2013, dar afacerea a căzut. Compania are 6.000 de salariați și a raportat pe 2017 venituri de 792 de milioane de lei și o pierdere de 157 de milioane de lei.

Operatorii privați din România sunt Regiotrans, Transferoviar și Grampet, care primesc la rândul lor subvenții de la stat pentru transportul călătorilor.


Citește și:

Demolarea unui „mit melancolic”. România este în topul țărilor industrializate, dar merge cu frâna trasă în spatele țărilor dezvoltate

Cum și-au pierdut femeile din Transilvania dreptul de vot după Marea Unire din 1918

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Stațiunea din România pe care străinii încep să o adore. „Ne-a uimit cu calitatea foarte înaltă a serviciilor”
Știrileprotv.ro
Stațiunea din România pe care străinii încep să o adore. „Ne-a uimit cu calitatea foarte înaltă a serviciilor”
Sătulă de critici, Bianca Drăgușanu a răbufnit și a postat imagini fără machiaj! Niciodată nu a mai fost văzută așa, val de reacții
Viva.ro
Sătulă de critici, Bianca Drăgușanu a răbufnit și a postat imagini fără machiaj! Niciodată nu a mai fost văzută așa, val de reacții
Trecutul secret al Monicăi Bîrlădeanu. Cum arăta când era chelneriță, în Iași. Care au fost bărbații cu care s-a iubit
Libertateapentrufemei.ro
Trecutul secret al Monicăi Bîrlădeanu. Cum arăta când era chelneriță, în Iași. Care au fost bărbații cu care s-a iubit
Unde se află cel mai vechi sat din România. Este atestat încă de pe vremea dacilor și are o frumusețe idilică
FANATIK.RO
Unde se află cel mai vechi sat din România. Este atestat încă de pe vremea dacilor și are o frumusețe idilică
„Nu a fost niciun centimetru de piele care să nu fie vânăt”. Fosta jucătoare din top 5 WTA, documentar despre dramele din viața ei
GSP.RO
„Nu a fost niciun centimetru de piele care să nu fie vânăt”. Fosta jucătoare din top 5 WTA, documentar despre dramele din viața ei
Cum scapi de musculițele mici și negre din bucătărie. Soluția banală care are un efect instant
FANATIK.RO
Cum scapi de musculițele mici și negre din bucătărie. Soluția banală care are un efect instant
Și-a făcut iubit cu nevastă și copii acasă! Artista a fost prinsă cu bărbatul însurat pe străzile din București! El duce o viață dublă, iar ea se bucură de atenție și daruri de lux!
Unica.ro
Și-a făcut iubit cu nevastă și copii acasă! Artista a fost prinsă cu bărbatul însurat pe străzile din București! El duce o viață dublă, iar ea se bucură de atenție și daruri de lux!
Ai această MONEDĂ ACASĂ? Un simplu bănuț din 2002 SE VINDE ACUM CU 75.000 de lei!
Financiarul.ro
Ai această MONEDĂ ACASĂ? Un simplu bănuț din 2002 SE VINDE ACUM CU 75.000 de lei!
Sudor, instalator sau lăcătuş, noile meserii căutate de Generaţia Z. Ce salarii primesc la angajare
Observatornews.ro
Sudor, instalator sau lăcătuş, noile meserii căutate de Generaţia Z. Ce salarii primesc la angajare
Horoscop 11 octombrie 2024. Scorpionii ar fi bine să dea dovadă de mai multă prudență și să-și calculeze mai bine deciziile
HOROSCOP
Horoscop 11 octombrie 2024. Scorpionii ar fi bine să dea dovadă de mai multă prudență și să-și calculeze mai bine deciziile

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI