Acest sfânt daco-român, originar din Dacia Pontica, a trăit în a două jumătate a secolului al IV-lea și la începutul celui următor, păstorind cetatea de la Marea Neagră, în jurul anilor 380-395.
Detalii despre viața sa ne-au rămas din scrierile unor importanți autori ce au trăit în perioada sa. Astfel, Fericitul Ieronim îl menționează pe la anul 392 cu titulatură de „Scythiae Tomorum episcopus”. Despre Sfântul Teotim I, istoricul bisericesc Sozomen scria că ducea o viață ascetică, purta plete lungi și se bucură de calificativul de „filosof”.
Sfântul Teotim posedă și practică într-adevăr acea „monastica philosophia”. Dar, el nu a fost numai educat în filosofia monahala, care presupunea a iubi și a practica înțelepciunea trăirii monahale, adică „asceză”, ci și în cultura și filosofia greaca. Un alt scriitor creștin, Socrate, spunea despre Sfântul Teotim că „era cunoscut de toți-împărați, episcopi, călugări, credincioși și barbari-pentru evlavia și corectitudinea vieții sale”.
Despre episcopul de Tomis auzise chiar împăratul bizantin Arcadie, datorită prieteniei legate cu Sfântul Ioan Gură de Aur. Din scaunul arhieresc al Constantinopolului, marele ierarh îi trimitea lui Teotim călugări misionari „pentru nomazii sciți de la Istru“, probabil la cererea acestuia.
În anul 400, Sfântul Teotim lua parte la un sinod local din Constantinopol, convocat de Sfântul Ioan Gură de Aur împotriva învățăturii eretice a episcopului Antonin al Efesului. Aprecierea de care se bucură ierarhul tomitan în rândul celorlalți episcopi reiese și din faptul că, în lista celor care semnau documentele sinodului, Teotim era menționat pe primul loc.
Invocarea numelui Sfântului Teotim al Tomisului – la lucrările Sinodului IV ecumenic (Calcedon, 451) – ca autoritate a dreptei credințe, constituie însă pentru noi, românii, o mărturie de mare preț privind izvoarele ortodoxiei românești în creștinismul daco-român.
„Faptul că monahii constantinopolitani își raportau ortodoxia mărturisirii lor de credința la autoritatea Sfântului Teotim rămâne fără îndoială o mărturie grăitoare a ortodoxiei credinței… Numai un teolog ca Teotim, cu o solidă formație filosofică, putea fi în stare să ia atitudine fățișă și împotriva celor care întinau memoria lui Origen, adică, „… memoria unui om – declara Sf. Teotim – care a murit de mult timp în credință”, și ca atare, nici nu trebuia să se facă „lucru nelegiuit, condamnând cărțile pe care înaintașii noștri nu le-au condamnat…”.
Peste veacuri, Sfântul Ioan Damaschin avea să reproducă, în lucrarea „Sfintele paralele“, câteva povățuiri morale date de Sfântul Teotim în unele omilii la textele evanghelice: „Cel ce păcătuiește cu gândul, prin însăși iuțeala gândului, săvârșește păcatul complet, pe când faptele trupului pot fi întrerupte de multe piedici“; „Lucrul grav nu este să suferi aspru, ci să suferi pe drept“.
Calendar creștin-ortodox 20 aprilie 2017. Troparul Sfântului Teotim, episcopul Tomisului
Îndreptător credinței și chip blandetelor, învățător înfrânării te-a arătat pe ține turmei tale adevărul lucrurilor. Pentru aceasta ai câștigat cu smerenia cele înalte, cu sărăcia cele bogate. Părinte ierarhe Teotim, roagă pe Hristos Dumnezeu că să mântuiască sufletele noastre.
Calendar creștin-ortodox 20 aprilie 2017. Tot astăzi, se pomenesc:
-Preacuviosului Teodor Trihina;
-Sfinților mucenici Victor, Zotic, Zinon, Achindin, Chesarie, Severian, Hristofor, Teona și Antonin;
-Sfântului mucenic Anastasie al Antiohiei;
-Sfântului apostol Zaheu;
-Preacuviosului Atanasie care a zidit Mănăstirea Meteora;
-Preacuviosului Iosaf, ce a sihăstrit împreună cu pomenitul cuvios Atanasie din Meteora;
Sursa: crestinortodox.ro
Citește și… Joia din Săptămâna Luminată. Joia Verde sau „Joia rea” este o zi temută de oameni