Asemănări între campania lui Georgescu și cea din Ucraina
Similitudinile cu campania „Frate lângă Frate” din Ucraina, lansată înainte de invazia rusă, sunt evidente. Ambele campanii au fost realizate prin manipularea unor micro-influenceri, care au primit instrucțiuni clare pentru crearea de conținut în vederea influențării opiniei publice și a promovării unui narativ specific.
În ambele cazuri, a existat o preocupare pentru evitarea detecției elementelor de conținut care nu respectă politicile platformei TikTok, iar influenceri au fost plătiți pentru distribuirea materialelor, fără a cunoaște scopul real al campaniei.
Această asemănare între campaniile din România și Ucraina subliniază un tipar îngrijorător de manipulare a votului, având în vedere implicarea unor actori externi și utilizarea platformelor de socializare pentru a influența alegerile.
Promovarea de hashtaguri
Analizele tehnice și metrice ale platformei de socializare au dezvăluit o manipulare masivă a influențerilor, care au promovat hashtaguri precum #echilibrusiverticalitate și #prezidentiale2024, fără a marca corespunzător materialele ca fiind publicitate electorală, conform reglementărilor Biroului Electoral Central.
Începând cu luna noiembrie 2024, un număr semnificativ de influenceri, cu peste 8 milioane de urmăritori activi, au fost implicați într-o acțiune de promovare a candidaturii lui Călin Georgescu, fără a cunoaște identitatea reală a candidatului.
Campania a fost lansată prin platforma FameUp, platformă de micro-influenceri care a coordonat crearea și diseminarea de conținut video pe TikTok, Instagram și Facebook.
Deși inițial nu s-a observat o amplificare artificială a vizualizărilor, începând cu 25 noiembrie 2024, numărul de vizualizări a explodat, ajungând la sute de milioane.
Creatorii de conținut primeau între 390 de lei și 1.000 de euro pentru reclame
Un aspect semnificativ al acestei campanii a fost asocierea profilului ideal al unui președinte cu Călin Georgescu, printr-o serie de comentarii și postări care menționau explicit numele său.
Influencerii au fost remunerați pentru promovarea conținutului, în funcție de numărul lor de urmăritori, iar plata pentru o postare s-a ridicat la aproximativ 390 de lei pentru 20.000 de urmăritori.
Analizele au relevat, de asemenea, implicarea unor grupuri extremiste de dreapta și interlopi, care au susținut financiar campania prin intermediul platformelor de socializare.
Printre susținători s-au numărat persoane cu legături cu culturi religioase extremiste și cu activități ilegale, inclusiv un fost luptător în Legiunea Străină, cunoscut pentru promovarea ideologiilor de extremă dreapta și a radicalizării tinerelor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro